گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

کشاورزان گیلان به شخم زمستانه اهتمام داشته باشند

براساس نظر کارشناسان کشاورزی یکی از اقدامات افزایش تولید محصول برنج و جلوگیری از آسیب‌پذیری آن شخم زمستانه است که کشاورزان می تواند در این زمان از سال نسبت به آن اهتمام جدی داشته باشند.

به گزارش ایرنا، کارشناسان کشاورزی معتقد هستند که کشاورزان می توانند از فرصت بارندگی‌های زمستانی و آب‌های سطحی بهره گرفته و شخم زمستانه را در شالیزارهایشان انجام دهند. به اعتقاد آنان این اقدام می تواند تاثیر مثبتی بر افزایش تولید برنج و باروری شالیزار داشته باشد.

کارشناس جهادکشاورزی استان گیلان با بیان مزایای شخم زمستانه به عنوان اولین مرحله در کشت علمی برنج گفت: شالیکاران دارای زمین‌های مستعد و برخوردار از آب های سطحی با توجه به فواید شخم زمستانه حتما این کار را انجام دهند.

مهدی صادق‌پور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تشریح مزایای شخم و شیار زمستانه اظهار داشت: شخم زمستانه موجب از بین رفتن پناهگاه زمستانی آفت‌ها به ویژه کرم ساقه‌خوار برنج می‌شود.

وی صرفه‌جویی در مصرف آب به ویژه در زمان کم‌آبی و پیک کشاورزی را از دیگر مزایای شخم زمستانه عنوان کرد و افزود: اراضی برخوردار از شخم زمستانه با آب کمتری موجب تسهیل در شخم دوم می‌شود.

این کارشناس جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه از دیگر مزایای شخم زمستانه از بین رفتن بذرهای بسیاری از علف‌های هرز و کاهش تراکم آن داخل مزارع در کشت است، اظهار داشت: به زیر خاک رفتن و پوسیدن کاه و کلش با انجام شخم زمستانه موجب بهبود کیفیت خاک شالیزاری، کاهش مصرف کود و افزایش تولید در کشت بعد می‌شود.

وی با اشاره به استقبال کشاورزان گیلان طی چند سال اخیر از شخم زمستانه و توجه آنان به توصیه‌های کارشناسان جهاد کشاورزی اضافه کرد: در سال‌های اخیر با توجه به نوبت‌بندی توزیع آب، شخم زمستانه با استفاده از آب‌های سطحی مورد استقبال شالیکاران این استان قرار گرفته‌است.

صادق‌پور اظهار داشت: شالیکاران در شرق و غرب گیلان به دلیل دسترسی به آب‌های سطحی بیشتر از بقیه مناطق نسبت به انجام شخم زمستانه اهتمام دارند لذا از شالیکاران درخواست می‌شود که شخم زمستانه را انجام دهند.

۱۸ درصد از شالیزارهای گیلان شخم زمستانه شدند

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان نیز در گفت و گو با ایرنا به مسئله شخم و شیار زمستانه اشاره کرد و گفت: شخم زمستانه تاکنون در ۱۸ درصد از شالیزارهای این استان انجام گرفته‌است.طی یک ماه اخیر بارندگی‌های خوبی در استان گیلان داشتیم که شالیکاران می‌توانند از این فرصت برای شخم زمستانه استفاده کنند.

سیدعلی موسوی اظهار داشت: دفع آفات، نابودی کرم ساقه‌خوار برنج، امکان بکارگیری کودهای فسفاته، پتاسه و کاهش هزینه‌های تولید برنج از فواید شخم اراضی شالیزاری در فصل زمستان است.

بر اساس اعلام سازمان جهادکشاورزی گیلان، ۶۵ درصد از شالیزارهای استان قابلیت شخم زمستانه را دارند، شخم زمستانه معمولا از اوایل بهمن ماه هرسال در استان گیلان آغاز و تا پایان اسفند ادامه دارد.

گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور به شمار می‌آید که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده‌است.

ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم‌ های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم‌های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می‌شود، بیشترین رقم‌های کشت شده برنج در این استان، رقم‌های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر ۸۵ درصد محصول برنج گیلان را شامل می‌شود.

شهرستان های رشت و صومعه‌سرا بیشترین سهم را از مساحت اراضی شالیکاری گیلان در اختیار دارند، با توجه به جایگاه استان گیلان در کشت برنج بسیار مهم است تا  برنجکاران به توصیه‌های کارشناسان کشاورزی برای کشت این محصول استراتژیک در موضوع شخم و شیار زمستانه توجه کنند.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایرنا
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا