گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

افزایش راندمان تولید با نفوذ دانش به مزارع کشاورزی

معاون آموزش و ترویج کشاورزی گفت: در جایی که نفوذ دانش داشته باشیم تولید بالاتری را شاهد هستیم.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، علی‌اکبر مویدی معاون آموزش و ترویج سازمان تحقیقات و رئیس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی، با شرکت در راهپیمایی ۲۲ بهمن ضمن تبریک ایام الله دهه فجر، گفت: در حال حاضر ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار بهره‌بردار در کشور حضور دارند که ۱۲۰ میلیون تن محصولات کشاورزی را تولید می‌کنند و وجود تحقیقات و اطلاعات حوزه کشاورزی حرف اول را در تولید می‌زند.

وی با بیان اینکه بسیاری از بهره‌برداران زمانی که به سمت دانش حرکت کردند توانستند از آب و خاک به نحو بهتری استفاده کنند، افزود: کشاورزان و تولیدکنندگان نمونه، تولیدشان در شرایط آب و هوایی مشابه ۲ تا ۳ برابر بیشتر از سایر بهره‌برداران است.

به گفته مویدی، میزان سواد کشاورزان نمونه که به صورت ملی و استانی انتخاب می‌شوند بالاتر از سایر بهره‌برداران بوده و همچنین میانگین سنی آنان نیز کمتر از میانگین سنی بهره‌برداران بخش کشاورزی است.

وی افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد کشاورزان نمونه ارتباط بیشتری با مراکز علمی دارند و از دانش بیشتری در حوزه کشاورزی برخوردار هستند.

معاون آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به وجود ۱۵۰۰ هیات علمی در بخش کشاورزی، یادآور شد: در جایی که نفوذ دانش را داشته باشیم تولید بالاتری را شاهد هستیم.

مویدی با اشاره به برنامه‌ریزی های انجام شده برای برقراری عدالت آموزشی در سطح بهره‌برداران، افزود: شبکه آموزشی برکت برای افزایش دانش کشاورزی بهره‌برداران، برگزاری دوره‌های آموزشی رایگان را در دستور کار دارد.

وی با اشاره به طرح یاوران تولید و افزایش حضور محققان در عرصه، تصریح کرد: در قالب‌بندی این طرح هماهنگ شده تا در هر استان محققین در عرصه کشاورزی حضور یابند و به طور مستقیم با ارائه راه‌حل به کشاورزان، یافته‌های خود را به آنها منتقل کنند.

معاون آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به ایجاد فرصت مطالعاتی ۶ ماهه تا یک ساله برای حضور محققان در عرصه‌های کشاورزی گفت: این طرح در جهت افزایش تولید و انتقال یافته‌ها به کشاورزان انجام می‌شود.

وی از جمله برنامه‌های سال آینده این موسسه را ارتباط بیشتر محققان و کشاورزان عنوان کرد و افزود: ترویج به معنای تبادل و تسهیل‌ کننده دانش بین کشاورزان است که در این راستا، گسترش شبکه‌های مجازی و راه‌اندازی شبکه تلویزیونی اینترنتی در دستور کار قرار دارد که زیرساخت‌های آن آماده شده است.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
خبرگزاری مهر
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا