گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

افزایش شدید قیمت غذا در سال ۲۰۲۱/رشد تا ۶۵ درصدی قیمت جهانی گندم، خوراک دام و دانه های روغنی

آمارهای سازمان ملل متحد نشان می‌دهد که قیمت انواع غذا و محصولات در سال 2021 افزایش شدید داشته است در این میان قیمت انواع غلات، خوراک دام و طیور و دانه‌های روغنی پیشتاز هستند که تا 65 درصد افزایش قیمت را نشان می د هند.

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس، سازمان ملل متحد امروز اعلام کرد: شاخص قیمت غذا که ماهانه ردیابی می‌شود به میانگین ۱۲۵.۷  واحد رسیده که رشد ۲۸.۱ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۰ نشان می‌دهد.

عبدالرضا عباسیان اقتصادان ارشد سازمان خواربار جهانی (فائو) اعلام کرد: در شرایط عادی انتظار داشتیم قیمت با توجه به افزایش تولید و متناسب بودن با تقاضا با کاهش مواجه شود اما در واقع چنین نشد. در حال حاضر افزایش هزینه‌های تولید و نیز شیوع بیماری کووید ـ ۱۹ و شرایط بسیار متزلزل آب و هوایی پیش‌بینی‌های ما را به هم زده و آنچه که قبلا تصور می‌کردیم شرایط پایداری در سال ۲۰۲۲ داشته باشیم محقق نشد.

بر اساس این گزارش، در آخرین ماه سال جاری میلادی قیمت جهانی غذا با کاهش مواجه شد به طوری که قیمت جهانی روغن سبزیجات و شکر کاهش بیشتری داشت اما در مقایسه با سال گذشته رشد دارند.

بر اساس آمارها میانگین شاخص قیمت غذا ۰.۹ درصد نسبت به ماه نوامبر کاهش داشت اما همچنان رشد ۲۳.۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشت.

*رشد تا ۴۴ درصدی غلات، گندم و ذرت

بر اساس این آمارها شاخص ماهانه قیمت غلات کاهش ۰.۶ درصدی داشت اما در مدت سال گذشته به بیشترین رقم سالانه از سال ۲۰۱۲ تا کنون رسید و رشد ۲۷.۲ درصدی را ثبت کرد.ذرت مهترین غله‌ای بود که افزایش ۴۴.۱  درصدی و گندم رشد ۳۱.۳ درصدی را در سال گذشته داشت.در این میان برنج ۴ درصد ارزش خود را از دست داد.

*رشد ۶۵ درصدی قیمت جهانی روغن در یکسال گذشته

شاخص قیمت انواع روغن‌ ۳.۳ درصد در ماه دسامبر افت داشت که عمدتا به دلیل کاهش تقاضا بود و البته شیوع کووید ۱۹ هم بر این تقاضا تأثیر داشت چرا که باعث اختلال در زنجیره عرضه شد.

اما در طول سال شاخص قیمت روغن به بیشترین قیمت طول تاریخ رسید و رشد ۶۵.۸ درصد را نسبت به سال ۲۰۲۰ ثبت کرد، اما شکر نسبت به ماه گذشته کاهش ۳.۱ درصدی داشت و به کمترین قیمت ۵ ماه گذشته رسید. تحلیل‌گران فائو اعلام کردند این آمارها نگرانی از شیوع سویه جدید اومیکرون در تقاضای جهانی را تشدید می‌کند.

*رشد ۳۰ درصدی قیمت جهانی شکر

بر اساس این آمارها بررسی قیمت‌های سالانه نشان می‌دهد که شاخص قیمت شکر ۲۹.۸ درصد رشد داشته و به بیشترین رقم از سال ۲۰۱۶ تا کنون رسیده است.

*رشد ۱۲.۷ درصدی گوشت و ۱۷ درصدی پنیر در یکسال گذشته 

بر اساس آمارهای فائو شاخص قیمت گوشت در ماه دسامبر تا حدودی ثابت بود اما در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۲.۷ درصد داشت. لبنیات تنها محصول در این گروه بود که ماه گذشته افزایش قیمت داشت و رشد ۱.۸ درصدی را در ماه نوامبر ثبت کرد که عمدتا به دلیل کاهش تولید شیر در اروپای غربی و اقیانوسیه بود.

قیمت پنیر هم در ماه گذشته کاهش داشت اما در مقایسه با یکسال اخیر رشد ۱۶.۹ درصد را ثبت کرد که بیشترین میزان از سال ۲۰۲۰ تا کنون محسوب می‌شود.

شیوع سویه های جدید از کرونا، با عث اختلال عرضه غذا ومحصولات کشاورزی شده و زنجیره عرضه را به هم ریخته است، از سوی دیگر کشورها در چنین وضعیتی تامین نیاز داخل را در اولویت قرار داده اند و تمایلی به صادرات ندارند مثلا روسیه عوارض صادرات محصولات کشاورزی را دو برابر کرده و ۴ کشور صادرات کود اوره را ممنوع کرده اند.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
خبرگزاری فارس
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا