گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

مصرف ۶۴ درصد ذخیره آبی در بخش کشاورزی

معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: بررسی ها نشان می‌دهد که با توسعه سامانه‌های نوین آبیاری و آبیاری تحت فشار، مصرف آب بخش کشاورزی به ۶۴ درصد رسیده است.

به گزارش ایرنا، «علیمراد اکبری» روز سه شنبه در نشست خبری به مناسب روز جهانی خاک، افزود: شرایط خشکسالی و کمبود آب در سال زراعی ۹۹ نسبت به ۷۰ سال گذشته بی سابقه بوده است.

وی اضافه کرد: در دو دهه گذشته با خشکسالی روبرو بودیم که همین امر مشکل جدی انباشت خشکسالی را در کشور ایجاد کرده است به طوری که زمین‌ های ما آنقدر خشک و تشنه است که حتی اگر باران هم ببارد، بسیار زمان می‌برد تا این اراضی اشباع شوند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ضمن گلایه از افرادی که کشت هندوانه در کشور را مورد نقد قرار می دهند و آن را چماقی روی سر وزارت جهاد کشاورزی کرده اند اظهارداشت: بررسی ها نشان می دهد که کشت هندوانه چهار هزار و ۳۰۰ مترمکعب آب در هر هکتار مصرف می‌کند که از گندم کمتر است.

 

راندمان آبیاری در اصفهان ۷۰ درصد است

اکبری درباره وضعیت آبی اصفهان افزود: با توجه به شرایط فعلی منابع آبی کشور، کشاورزان اصفهانی دارای دانش و خرد کشاورزی بالایی در این زمینه هستند.

معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی اظهارداشت: وزارت جهاد کشاورزی در حوزه زاینده رود اصفهان اقدامات خوبی انجام داده به طوری که تاکنون بیش از ۵۰ هزار هکتار آبیاری تحت فشار اجرا شده  که همین امر موجب راندمان آبیاری ۷۰ درصد در این منطقه شده است.

به گفته وی، این درحالیست که متوسط راندمان آبیاری در کشور ۴۵ درصد است.

معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: در بحث الگوی کشت در اصفهان نیز دو هزار و ۱۰۰ هکتار گلخانه وجود دارد که از این میزان یک هزارو ۱۰۰ هکتار آن در حوزه زاینده رود است.

اکبری با بیان اینکه مردم آمادگی مصرف بهینه آب از منابع آبی کشور را دارند، گفت: برای پایداری تولید برای عبور از خشکسالی برنامه ریزی های خوبی تدوین شده است.

معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: در همه دنیا با پدیده خشکسالی روبرو هستند، ایران به دلیل اینکه در منطقه خشک و نیمه خشک قرار دارد بیشتر تحت تاثیر قرار دارد.

وی ادامه داد: به طور طبیعی خشکسالی، روی منابع آب و خاک، توقف رشد گیاهی، ضعف مراتع و جنگل ها  تاثیرگذار است و موجب فرسایش خاک می شود اما وزارت جهاد کشاورزی با تهیه نقشه های مدیریت پذیر خاک  تلاش دارد اثر آن را کاهش دهد.

معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: در قانون برنامه ششم توسعه دولت موظف شده که سالانه ۵۰۰ هزار هکتار اقدامات حاصلخیزی و بهبود وضعیت خاک را انجام دهد اما از این موضوع عقب هستیم اما ما به دلیل صیانت از منابع خاک اکنون نقشه های مدیریت پذیر خاک را در تعدادی استان تهیه کرده ایم که غنای خاک، میزان آسیب پذیری فرسایشی، مواد غذایی و کربن عالی خاک، نیاز کودی برای تقویت خاک را نشان می دهد.

خاک کشاورزی قاچاق نمی‌شود

اکبری ضمن انتقاد از افرادی که بحث قاچاق خاک را به طور مستمر طی پنج سال اخیر مطرح می کنند اما مستنداتی ارایه نمی دهند، گفت: تا این لحظه مستندی مبنی براینکه در یک منطقه ای از کشور خاک قاچاق می شود، نداشته ایم که البته خاک صنعتی مستثنی از این موضوع است.

وی با بیان اینکه خاک صنعتی طبق قانون قابلیت صادرات دارد، افزود: طبق قانون صادرات و خروج خاک از کشور ممنوع است به جز موارد خاک های صنعتی آن هم با مجوز و طبق ضوابط و قوانین انجام می شود.

معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی درباره خاک های کشاورزی اظهارداشت: خاک کشاورزی تنها برای کارهای تحقیقاتی و پژوهشی در حد یک تا ۱۰  کیلوگرم قابل جابجایی است.

ادامه دارد…

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایرنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا