گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

نقش بستر پرورش طیور در عملکرد تولید

بستر پرورش طیور نقش مهمی در سلامت و‌تولید خواهد داشت. نوع بستر و چگونگی مدیریت سالن از عوامل تاثیرگذار بر عملکرد و به ویژه سلامت پا و کیفیت لاشه طیور است.

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، با فرا رسیدن فصول سرد سال ، پرورش و تخم گذاری مرغ در این فصول به پارامترهای مختلفی بستگی دارد.

جوجه ها و مرغ ها در این فصل از سال نیازمند مراقبت بیشتر هستند . البته برخی از نژاد ها به سرما عادت دارند همچنین مرغ ها و پرندگان بزرگتر که دارای پر های بیشتری هستند در سرما بهتر دوام می آورند بنابراین تمرکز و توجه تان  بیشتر به جوجه ها باشد.

در فصول سرد سال اگر گرمایش مناسب وجود نداشته باشد، برای گرم نگهداشتن بدن و ادامه حیاط  خود از انرژی دان مرغ استفاده میکند. دان مرغ باکیفیت در بدن پرنده تولید انرژی خواهد نمود ، و این انرژی  صرف تخم گذاری و  گرم کردن بدن مرغ در زمستان  میشود . حال اگر دان مرغ مصرفی از انرژی قابل متابولیسم پایین برخوردار باشد تعجب نکنید اگر  تخم گذاری مرغ متوقف شد. به دلیل کمود انرژی پرسه ی تولید تخم مرغ  متوقف شده و صرف ادامه ی حیاط پرنده خواهد شد

به دلیل اینکه مرغ ها برای تخم گذاری بیشتر نیاز به دمایی ایده ال دارند پیشنهاد میشود حتما محیط مرغداری را گرم نگه داشته شود.به دلیل اینکه مرغ برای تخمگذاری نیاز به انرژی  بالایی دارد  هوای سرد باعث میشود که  پرنده ی  انرژی که در بدن باید صرف تخم گذاری نماید صرف گرم نگه داشتن بدن خود کند . ضمنا پایین امدن دما در جایگاه مرغ ها باعث افزایش مصرف دان مرغ خواهد شد.  بهترین دما برای محیط مرغ در زمستان ۲۰ الی ۲۵ درجه میباشد . اگر مرغ دان با انرژی بالا مصرف کند حتی در دمای زیر صفر هم دوام میاورد وهیچ مشکلی برای پرنده به وجود نخواهد امد.

نماینده سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری در توسعه فن آوری و بازاریابی محصولات کشاورزی و مسئول امور دام شهرستان فارسان در گفتگو با خبرنگار ایانا در شهرکرد گفت :جوجه ها در زمستان کم کم به سرما عادت می کنند ولی بایستی مراقبت های لازم را نیز انجام داد . در این فصل به غذای بیشتری برای گرم نگه داشتن خود نیاز است .

یاسر رحیمیان افزود :غذاهایی مانند دان استارتر جوجه و دان جوجه پرورشی برای جوجه در فصل سرد بسیار عالی است علاوه بر این باعث می شود تا در طول شب گرم بماند .به هیچ عنوان نباید جوجه مرغ را در فصل سرد سال در معرض هوای سرد قرار بگیرد .

وی گفت :دمای مناسب جوجه در زمستان ۲۸تا۳۲ درجه میباشد. جوجه پرنده در هوای سرد علاوه بر غذای مناسب به آب کافی نیز نیازمند است. توصیه میشود  به هیچ عنوان در فصل سرد سال برای جوجه از دان بی کیفیت  با سطح انرژی پایین استفاده نکنید .

رحیمیان ادامه داد : میزان تخم گذاری مرغ در زمستان به دلیل کوتاه شدن روز ها و تاریک شدن زودتر هوا کمتر می شود و گاها متوقف می شود زیرا همه انرژی شان صرف گرم نگه داشتن بدنشان می کنند . گرم کردن لانه مرغ و روشن کردن چراغ برای مرغ ها می تواند به تخم گذاری آن ها کمک کند  . تخم گذاشتن مرغ تحت تاثیر یک غده صنوبری است که توسط میزان روشنایی دریافتی توسط طیور در روز کنترل می شود به همین دلیل لازم است مرغ تخم گذار  در روز های پاییز و زمستان ۱۶ ساعت در معرض نور قرار گیرد .  پرنده اگر دچار شک نوری شود این استرس سبب  کاهش و توقف تخم گذاری می شود.

وی ابراز داشت : آب در پرورش طیور یک ماده مغذی بوده و تحمل تشنگی طیور در مقایسه با گرسنگی بسیار کم است . کاهش یا افزایش بی رویه دمای آب مصرفی طیور را باید جدی گرفت و برای حل مشکل آن اقداماتی انجام داد . با توجه به اینکه هوای محل و‌منطقه در فصول سرد سال تا چه اندازه سرد است ممکن است نیاز باشد تا منبع آب پرندگان را از سرما حفظ شود .  دمای آب مناسب برای طیور بین ۱۰ الی ۱۴ درجه سانتی گراد است و در صورت کمتر یا بیشتر بودن دما پرنده آب بسیار کمی مصرف می کند . لذا باید تدابیری اندیشید تا در زمستان دمای آب مناسب باشد.

رحیمیان تصریح کرد :ایجاد بستر مناسب  باید در  اواخرتابستان یا اوایل پاییز شروع شود و با گذر زمان مواد بیشتری به بستر اضافه نمود تا خشک و تمیز باقی بماند  زمانی که عمق بستر به ۲۰ تا ۳۰ سانتی متر رسید آماده برای استفاده است  در طول فصل زمستان نیز این مواد موجود درون بستر به گرم شدن طیور کمک فراوانی می کند . می توان مقداری از دانه های مورد علاقه طیور را در کف بستر ریخت تا جوجه و مرغ با خوردنشان مواد را زیر و رو کنند . این کار باعث می شود تا مواد در معرض هوا قرار بگیرند و در صورت مرطوب بودن خشک شوند .

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایانا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا