گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

پرورش شتر مرغ صنعتی کارآفرین و سودزاست

پرورش شتر مرغ صنعتی سود ساز است وبا گسترش و توسعه بیشتر این صنعت می‌توان گامی مهم در زمینه تولید، اشتغال، اقتصاد مقاومتی و بهبود معیشت مردم برداشت.

صنعت پرورش شتر مرغ یک صنعت تولیدی و تجاری به شمار می‌رود که در کنار مشقت های که مختص این حرفه است، در عرصه تولید، اشتغال و سودآوری کاری ارزشمند محسوب می شود.

ارزش شترمرغ صرفاً به گوشت و تخم آن نیست بلکه این پرنده بزرگ دارای محصولات فراوان و با ارزشی است و هیچ دور ریزی ندارد تا جایی که چربی و روغن، پوست، پر و حتی پوکه تخم آن نیز بازار خاص خود را دارد و در صنایع دستی، کیف، کفش و پزشکی استفاده می‌شود.

پرورش شتر مرغ به دو نوع پرورش شتر مرغ مولد و پرورش شتر مرغ پرواری تقسیم بندی می‌شود که که هر کدام نیاز به مجوزهای خاص خود دارد.

از طرفی گوشت شتر مرغ کلسترول کمی دارد و با طبیعتی گرم دارای آهن است که مورد توجه بسیاری از مردم در سبد غذایی قرار دارد.

در واقع همه سلول‌های پرورش شتر مرغ سود ساز است وبا گسترش و توسعه بیشتر این صنعت می‌توان گامی مهم در زمینه سودآوری بیشتر بر داشت.

از اجاره زمین دولتی تا سودآوری و تجارت شترمرغ

«امین شیراوند» ساکن روستای گندابه شیراوند دارای مدرک تحصیلی  فوق لیسانس فیزولوژی دام و طیور، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در خرم آباد، افزود: از منابع طبیعی در حدود ۴ هکتار زمین را به طور دایم اجاره کرده ایم.

وی افزود: در زمینه استعداد یابی برای اجاره زمین درخواست دادیم و موفق شدیم به صورت ۳۰ ساله زمین را اجاره کنیم  که هر ۵ سال یکبار در صورت فعالیت تمدید می شود.

شیراوند ادامه داد: با بهره برداری از طرح اشتغالزایی حدود ۲۰ درصد به عنوان بهره مالکانه پرداخت می شود.

وی ادامه داد: بهره مالکانه برای زمین مورد اجاره من حدود ۲ میلیون سالیانه در هر هکتار می باشد.

شیراوند با بیان اینکه این زمین اجاره شده، زمین کشاورزی نیست و با رویکرد دامپروری واگذار شده است، افزود: در این مجموعه در زمینه شتر مرغ و اصلاح نژاد بز آلپاین، زنبور و درخت انجیر دیم در استهبان فعالیت می کنم.

وی با بیان اینکه محور اصلی فعالیت شتر مرغ است، ادامه داد: در حال حاضر ۱۵ عدد  شترمرغ مولد، شروع به تخم گذاری کرده اند.

شیراوند با اشاره به فعالیت  درزمینه جوجه کشی فعالیت می کنم، ادامه داد: هر قطعه ۳۵-۳۰ جوجه دارد که قیمت های پارسال جوجه یک روزه در حدود ۶۰۰ و یک ماه در حدود ۹۰۰-۸۰۰ تومان است.

وی تصریح کرد: پرورش شتر مرغ بالغی که به کشتار گاه فرستاده می شود در حدود ۹-۸ ماه زمان بر می باشد و مولد از لحاظ هزینه به صرفه تر می باشد که در حدود ۱۳ سال مفید می باشد.

شیراوند ادامه داد: هر شترمرغ به طور میانگین در طول سال ۸۰-۷۰ تخم می گذارد و در حدود ۴۰-۳۰ جوجه یک ماهه می توان داشت که در حدود ۱۰درصد تلفات داریم.

وی با اشاره به هزینه های پرورش شتر مرغ، ادامه داد: هر شترمرغ روزانه در حدود ۵/۲- ۲ کیلو خوراک می خورد و هر کیلو حدود ۸ هزار تومان هزینه دارد.

این کار آفرین لرستانی افزود: هزینه خوراک هر شتر مرغ در ماه حدود ۷۰۰-۶۰۰ هزار تومان است.

وی با اشاره به فعالیت در زمینه تولید دام بیان کرد: در زمینه دام فعلا یک نمونه بز نر آلپاینی از فرانسه آورده ام که اصلیتش سوئیس است که اصلاح نژاد شده است که ۶-۴ کیلو شیر دارند و بزهای مقاومی هستند و چند قلوزا هستند. شیراوند افزود: من در سال ۱۳۹۰ لیسانس کشاورزی گرفتم و در زمینه شترمرغ تحقیق کردیم و درمقایسه با دام های دیگر به صرفه تر است و درآمد بیشتری حاصل می شود.

شیراوند با اشاره به درآمدزا بودن این حرفه به رغم مشقت های کار، بیان کرد: در کل در طول سال ۵۰-۴۰ میلیون درآمد داریم .

این کار آفرین لرستانی افزود: فضای مورد نیاز برای شترمرغ در حدود ۲۵۰ متر نیاز است برای هر مولد و پرباری کم تر است.

شیراوند با بیان اینکه مشکل بازار فروش فعلا نداریم، اظهار کرد: شترمرغ های پرورشی ۴ ماه استراحت دارند و ۸ ماه تولید دارند.

با توجه به اینکه همه اجزای شترمرغ سود زاست، توجه به صنایع تبدیلی در این عرصه می تواند در کنار پرورش شترمرغ بستری برای سودآوری بیشتر و اشتغال در استان لرستان باشد.

به عنوان مثال پوست این پرنده نرم و لطیف است و مقاومت بالایی برای تولید منسوجات چرمی دارد و یکی از محصولات سود آور شتر مرغ پوست آن است که بسیار با کیفیت است و باید زمینه فراوری کار توسعه پیدا کند.

روغن شتر مرغ دیگر محصول سودآوری است که در رابطه با روغن شتر مرغ و ارز آوری آن نیز با توجه به شرایط سخت پرورش شتر مرغ باید زمینه فرآوری این محصول فراهم شود وبا توسعه صنایع فرآوری زمینه استفاده بهتر و به صرفه‌تر از روغن شتر مرغ  ایجاد شود.

بی تردید کسب و کار در زمینه پرورش شترمرغ پرواری در کشور و استان لرستان قابلیت پیشرفت فراوانی دارد، که باید جهت توسعه این کسب و کار آموزش لازم به علاقمندان ارائه شده و با پرداخت به موقع تسهیلات بانکی از کارآفرینان این عرصه حمایت شود.

می‌توان با توسعه این صنعت پول ساز ضمن تقویت تولید ملی، ایجاد اشتغال و بهبود وضعیت معیشتی مردم، به رونق اقتصاد استان و کشور کمک کرد و در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی گام برداشت

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
itpnews
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا