گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

راهکارهای افزایش کیفیت آب برای اثر بخشی سمپاشی

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران به تشریح راهکارهای افزایش کیفیت آب برای اثر بخشی سمپاشی پرداخت.

عبدالرحمن زاغی درباره کیفیت آب و نقش آن در تاثیر آفت کش ها، اظهار کرد: فاکتورهای متعددی در تاثیر گذاری سموم و سمپاشی ها علیه عوامل خسارتزای گیاهی در مزارع و باغات نقش دارند که می توان به دوز مناسب و فرمولاسیون سم، زمان مناسب سمپاشی، فنولوژی گیاه و مرحله حساس بیولوژی عامل خسارتزا، درجه حرارت و شرایط اقلیمی هنگام سمپاشی، نوع سمپاش، تکنیک و نحوه سمپاشی، نوع نازل مورد استفاده اشاره کرد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: یکی از موارد بسیار مهم و تاثیر گذار کیفیت آب مورد استفاده در سمپاشی است که در برخی از موارد اثربخشی سموم و سمپاشی انجام شده را به حداقل ممکن کاهش میدهد و علیرغم صرف وقت، هزینه های فراوان تاثیر قابل قبولی روی عوامل خسارتزا مشاهده نمی شود.

این مسوول درباره کیفیت آب و نقش آن در تاثیر آفت کش ها، اظهار کرد: اسیدیته آب یکی از عوامل کاهنده کیفیت افت کش هاست و PH مناسب آب سمپاشی بین ۴ تا ۶ است و هرچه PH  آب بالاتر باشد، تجزیه در آفت کش ها بیشتر است.

زاغی با اشاره به اینکه استفاده از آب تمیز و قرار دادن فیلتر در مخزن سمپاشی در فرایند سمپاشی آفت کش ها از نکات مهم در افزایش تاثیر آفت کش است، افزود: بافرها یکی از عوامل باقی ماندن اثر آفت کش هاست، این ترکیبات شیمیایی که خاصیت اسیدی دارند باعث پیشگیری از شکسته شدن افت کش ها می شوند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه سختی آب یکی دیگر از عوامل کاهنده کیفیت آفت کش هاست، تصریح کرد: سختی بی کربناتی و غیر کربناتی و کدری از سختی های آب است.

وی در باره اقداماتی که می توان برای اصلاح شرایط و کیفیت آب سمپاشی انجام داد، گفت: ذرات معلق در آب را باید با روش رسوب گذاری و یا صاف کردن استفاده کرد.

این مسوول تصریح کرد: افزودنی هایی که موجب افزایش کارایی آفت کش ها می شوند شامل، خیس کننده ها و پخش کننده ها، نفوذ دهنده ها، چسباننده ها، تدام بخش ها م مرطوب کننده و افزودنی هایی که سبب بهبود و سهولت کاربرد آفت کش ها مشوند، شامل، اسیدی کننده ها، بافری کننده ها، اصلاح کننده های سخت اب، عوامل ضد کف هستند.

وی در پایان در مورد راهکارهای پیشنهادی برای افزایش کیفیت آب مورد استفاده و اثر بخشی بهتر سمپاشی انجام شده، گفت: کسب اطلاعات آب منطقه، استفاده و ذخیره سازی آب باران به دلیل داشتن مناسبترین PH، استفاده از آب های نرم با PH کمی اسیدی، استفاده از همه محلول آفت کش در تانک، عدم استفاده از آب های کدر و با حرارت بالا و بکارگیری توصیه های روی برچسب آفت کش ها و….از راهکارهای افزایش کیفیت آب مورد استفاده و اثر بخشی بهتر سمپاشی انجام شده، هستند.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایسنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا