گروه مشاوران برندینگ فراسو
باغبانيدانستنی‌ها

معرفی مناسب‌ترین ارقام نهال میوه در بیرجند

استان خراسان جنوبی یکی از بزرگترین استان‌های کشور ایران می‌باشد که مساحتی حدود 151 هزار کیلومتر دارد. مرکز این استان پهناور شهر بیرجند است که به شهر کاج‌ها معروف است.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام آریانهال، این استان در زمینه کشاورزی دارای چندین نوع میوه و خشکبار است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، پرورش بهترین نهال گردو در بیرجند می‌باشد. استان خراسان جنوبی دارای مرز مشترک با کشور افغانستان است و این استان محل تبادلات تجاری ایران به این کشورها می‌باشد.

استان خراسان جنوبی در شرایط آب و هوایی گرم و خشک واقع شده است اما در آن اقلیم، ارتفاعات کوهستانی فروان یافت می شود که مناسب کشت و زرع درختان و گیاهان حساس به دمای زیاد است.

در این مطلب قصد داریم تا بهترین نهال گردو در خراسان جنوبی را خدمت شما معرفی کنیم، پس لطفا تا انتهای مطلب ما را همراهی نمایید.

معرفی ۴ رقم از بهترین درخت گردو در بیرجند:

با توجه به آب و هوای گرم وخشک استان خراسان جنوبی و همچنین ارتفاع کم این استان از سطح دریا که به صورت میانگین حدود ۱۲۰۰ متر است، درختان گردوی زیادی نمی توانند در شهر زیبای بیرجند به عمل بیایند.

۴ گونه معروف از درختان گردو که می توانند لقب بهترین نهال  گردو در خراسان جنوبی را یدک بکشند عبارتند از:

۱. نهال گردو خوشه ای،

۲. نهال گردو ژنوتیپ برتر،

۳. نهال گردو اسرائیلی،

۴. نهال گردو چندلر است.

نهال گردو خوشه ای: جزء بهترین و مناسب‌ترین نهال‌های گردو برای کشت در استان خراسان جنوبی است. از ویژگی‌های مهم این نهال گردو می‌توان به رشد انگوری شکل میوه‌های آن اشاره کرد. به همین دلیل است که صفه گردو خوشه‌ای را به این درخت گردو نسبت داده‌اند. همچنین وزن مغز با پوست گردو ۱۴ گرم است و رنگ روشنی دارد.  ضخامت پوسته چوبی آن نیز پایین است و به راحتی قابل شکستن و جدا سازی مغز آن است.

یکی دیگر از نام هایی که برای گردوی خوشه‌ای برگزیده اند، نهال گردو کانادایی می‌باشد، که در مناطق مختلف، برخی کشاورزان به این نام این گردو را می‌شناسند.

نهال گردو چندلر: نوعی دیگری از درخت گردو هست که در بیرجند می‌توان از آن استفاده کرد. این درخت گردو بومی کشور آمریکا است و مناسب کشت در ارتفاعات استان خراسان جنوبی می باشد. چندلر پیوندی یکی از محبوب‌ترین ارقام گردو در سطح جهان می باشد و باردهی فوق العاده‌ی آن را از سال دهم می‌توانید به وضوح مشاهده نمایید.

نهال گردو اسرائیلی: یکی از مهمترین و معروف‌ترین نهال‌های متناسب با آب وهوای استان خراسان جنوبی است. این درخت گردو نیز بهتر است در ارتفاعات زیاد استان کشت شود.

درخت گردو اسرائیلی مقاومت بالایی در برابر بیماری‌ها و آفات دارد و می‌تواند در مدت طولانی در برابر کم آبی مقاومت داشته باشد. وزن مغز گردو اسرائیلی همراه با پوست آن ۱۵ گرم است و به گردو پوست کاغذی معروف است. قیمت نهال گردو خوشه‌ای اسرائیلی در سایت آریا نهال هم رده با رقم گردوی خوشه‌ای می‌باشد.

عمر اقتصادی گردو اسرائیلی بیش از ۸۰ سال است و در سنین بلوغ می تواند تا ۶ تن محصول تولید کند. در نتیجه کشت و نگهداری آن برای کشاورزان استان خراسان جنوبی به صرفه می‌باشد.

درخت گردو ژنوتیپ آریا یکی از درختان خاص و منحصر از نژاد درختان گردو است که زادگاه آن آذربایجان غربی شهر زیبای میاندوآب است و توصیه می شود در مناطق معتدل اقدام به کشت این نهال گردو را بکارید.

گردوی ژنوتیپ در برابر سرما مقاومت زیادی دارد و بهتر است در مناطقی که تابستان های گرمی دارد از کشت این نهال گردو خودداری نمایید. این نهال به صورت بذری عموما کشت می شود و دارای مغز قهوه ای رنگی می باشد و سایز آن نسبت به چندلر کوچک تر می باشد. نکته‌ی متمایزکننده ژنوتیپ آریا این است که خودگردافشان می‌باشد.

چه درختان میوه‌ی دیگری در استان خراسان جنوبی کشت می‌شوند:

استان خراسان جنوبی با توجه گرمای زیاد و دمای بالا در این استان، نمی‌تواند پذیرای هر درختی و پوشش گاهی برای کشت و پروش باشد. از این رو تعداد محدودی درخت و گیاه وجود دارند که می‌توانند این گرما را تحمل نمایند. بهترین نهال میوه‌ای که می‌توان در آن کشت نمود شامل:

پسته،

بادام،

گیلاس،

زردآلو،

هلو،

شاتوت،

انجیر،

سنجد،

گلابی

و همچنین درخت گردو از جمله درختان میوه‌ای هستند که در خراسان جنوبی کشت شده اند و شما نیز می‌توانید از آنها استفاده کنید.

استان خراسان جنوبی رتبه اول تولید زرشک عناب و همچنین رتبه دوم تولید زعفران و پنبه در ایران را دارد. همچنین گندم، جو، و سایر حبوبات نیز در این استان کشت می‌شوند و محصولات آن به کشورهای همسایه صادر می‌گردد.

جمع‌بندی نهایی در رابطه با انتخاب بهترین نهال گردو در بیرجند:

مطالبی که در مطلب معرفی بهترین نهال گردو در بیرجند(خراسان جنوبی) به آن اشاره کردیم می‌تواند به شما عزیزانی که قصد احداث باغ گردو را دارید و در انتخاب نوع درخت گردو برای کشت دچار سردرگمی هستید بسیار می‌تواند مفید و سودمند باشد.

شما می توانید مجموعه ی معتبر نهالستان آریا نهال را جهت خرید نهال گردوی خود انتخاب نمایید، کافیست تنها یک تماس با مجموعه‌ی ما نمایید تا طی ۴۸ ساعت الی ۷۲ ساعت سفارش خود را با ضمانت بازگشت کالا دریافت نمایید.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایسنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا