گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

همکاری ایران با قرقیزستان برای صادرات عسل به اوراسیا و اروپا

مجری طرح توسعه زنبورداری کشور اعلام کرد: ایران با قرقیزستان برای صادرات عسل به کشورهای منطقه اوراسیا و اتحادیه اروپا مذاکره می‌کند.

به گزارش روز شنبه ایرنا از وزارت جهاد کشاورزی، «حسین اکبرپور» افزود: ایران ظرفیت صادرات سالانه ۵ هزار تا ۱۰ هزار تن عسل از طریق قرقیزستان به کشورهای منطقه اوراسیا و اتحادیه اروپا را دارد.

مجری طرح توسعه زنبورداری کشور اظهار داشت: صادرات این میزان عسل سالانه بین ۶ تا ۱۰ میلیون دلار برای کشور ارزآوری خواهد داشت.

وی گفت: اخیرا دو دور مذاکره بین طرف ایرانی با حضور صندق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری کشور، برخی از صادرکنندگان عسل و نماینده سازمان دامپزشکی کشور با طرف های قرقیزستان به صورت وبینار برگزار و موضوعاتی همچون روش ها، شاخص های کنترل کیفی و پروتکل های بهداشتی صادرات عسل مرغوب و متنوع ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

اکبرپور تصریح کرد: مذاکرات با قرقیزستان برای صادرات عسل ایران از طریق این کشور به منطقه اوراسیا و اتحادیه اروپا ادامه دارد.

وی درباره میزان صادرات عسل در سال گذشته خاطرنشان کرد: سال ۹۹ حدود یک هزار و ۹۸۵ تن عسل از کشور صادر شد.

مجری طرح توسعه زنبورداری کشور با اشاره به این که بخشی از عسل کشور به صورت فله ای صادر می شود، افزود: تلاش می کنیم عسل ایران به صورت بسته بندی و فرآوری شده صادر شود.

به گزارش ایرنا، چندی پیش مجری طرح توسعه زنبورداری کشور، خواستار مستثنی شدن زنبورداران از اخذ کدشناسه یکتا و کد رهگیری حمل خودرویی کندوهای عسل هنگام کوچ مانند عشایر شده بود.

در سال ۹۸ نزدیک  ۱۱۲ هزار و ۵۰۰ تن عسل، سه تن و ۳۰۰ گرم  ژل رویال، ۲۸۵ تن گرده گل، ۱۲۴ تن بره موم و ۲ هزار و ۲۲۰ تن موم در کشور تولید شد.

بر اساس آخرین سرشماری سال ۹۸، حدود ۹۸ هزار زنبورستان و نزدیک به ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار کلنی زنبور عسل در کشور وجود دارد  و ایران به لحاظ تعداد کلنی زنبور عسل و میزان تولید عسل در رتبه چهارم جهان قرار دارد.

صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری از سال ۹۳ با سرمایه ۲۰ میلیارد تومان شروع به کار کرد و اکنون ۲۵۰ تعاونی و اتحادیه زنبورداری عضو این صندوق هستند.

براساس آمارها در سال ۹۹ بیشتر زنبوردارانی که در سرشماری سال ۱۳۹۸ شرکت داشتند، دفترچه یا شناسنامه زنبورداری دریافت کردند که این دفترچه به عنوان اوراق بهادار محسوب می‌شود و قابلیت‌های مختلفی از جمله دریافت تسهیلات بانکی را دارد اما به دلیل شیوع کرونا، سرشماری سال ۱۳۹۹ انجام نشد.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایرنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا