گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

از کاهش مصرف آب تا افزایش بهره وری محصول با کشت هیدروپونیک

مدیر امور باغبانی سازمان با بیان اینکه هیدروپونیک یکی از روش های کشت محصول در گلخانه است که بهره وری محصولات با استفاده از آن افزایش پیدا می کند، گفت: در هیدروپونیک یا کشت گیاه بدون خاک، بستر کشت با کشت‌های خاکی متفاوت است و نیاز‌های غذایی گیاه به جای خاک با استفاده از آبی که به گیاه داده می‌شود با افزودن عناصر غذایی و نگه‌داشتن گیاه توسط مواد نگهدارنده بی‌اثر مانند پرلیت و شن برطرف می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان جنوبی، عبدالرضا رضایی با اشاره به این که هیدروپونیک شیوه‌های اجرایی و ابزار‌های متفاوتی دارد، افزود: این شیوه برای کلیه محصولات گلخانه‌ای قابل اجرا است.

وی با بیان این که این کشت در سطح ۵ هکتار از گلخانه‌های استان اجرا شده است عنوان کرد: به دلیل این که در کشت هیدروپونیک تغییری در ساختار گلخانه ایجاد نمی‌شود، نیاز به مجوز جداگانه‌ای ندارد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار کرد: این کشت از مزایایی، چون صرفه جویی در مصرف آب و عدم آلودگی به بیماری‌های خاکزی برخوردار است.

رضایی با اشاره به این که این شیوه از سال ۹۲ در گلخانه‌های استان اجرایی شده است گفت: با توجه به این که در این نوع کشت سازه گلخانه تفاوت قابل توجهی نمی‌کند و فقط بستر کشت متفاوت است، در هر هکتار ۲۰ میلیارد ریال به هزینه‌های کشت افزوده می‌شود و بر اساس طرح اولیه متقاضی تسهیلات پرداخت می‌شود.

وی افزود: با این شیوه حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد بهره وری محصول و ۳۰ درصد میزان کیفیت محصول افزایش می‌یابد و همچنین در مصرف آب نیز ۲۵ درصد صرفه جویی می‌شود

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایانا
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا