گروه مشاوران برندینگ فراسو
روستاها

روستای خورنج سرزمین سنگ های افسانه ای

در روستای خورنج با سنگ‌هايي بسيار غول‌آسايي مواجه هستيم كه تكان دادن آن حتي براي بشر امروز با چنين فن‌آوري پيشرفته‌اي حتي با جرثقيل‌هاي غول‌پيكر احتمالاً غير ممكن است.

خورنج روستایی است در ۳۷ کیلومتری شمال شرق پیرانشهر، در بخش لاجان که در مسیر جاده پسوه به مهاباد و به فاصله ۲.۵ کیلومتری جاده اصلی قرار گرفته است که پیرانشهر شهری تاریخی و پراهمیت در آذربایجان غربی است که تعداد ۱۱۳ تپه باستانی دارد و این امر حاکی از تاریخی بودن این منطقه و همچنین وجود تمدن‌های نیرومند پیش از اسلام مانند تمدن ماننا، پارسوا، اورارتو، مادها، زاموا و تمدن اسلامی است.

این روستا در مجاورت منطقه ای قرار دارد که با سنگ های عظیم الجثه ای احاطه شده است و این سنگ ها به طرز شگفت انگیزی بر روی هم انباشته شده اند. در اطراف این روستا چندین تپه ی باستانی با تاریخ قبل از اسلام و یک کتیبه و همچنین آثار یک دژ محکم کوهستانی شناسایی شده اند که حکایت از تاریخ کهن و پرفراز و نشیب این منطقه دارد.

وجه تسمیه روستای خورنج

کلمه‌ی خورنج در زبان کردی به جایی که بیشتر شنزار و ماسه زار است گفته می‌شود اما گمان می‌رود که کلمه‌ی خورنج نیز یک کلمه باستانی به قدمت آثار موجود در منطقه باشد. بنا به نظر تعدادی از محققین محلی وجه تسمیه روستای خورنج در هاله ای از ابهام است و نیاز به کار تخصصی در حیطه زبا ن شناسی باستانی دارد.

اما به نظر می رسد این کلمه  قبل  از  ظهور آفتاب  اسلام در این  منطقه  بصورت   ( خورنگ ) بوده و حرف (گ ) در جریان ورود اسلام به ( ج ) تغییر یافته است و خود کلمه (خورنگ ) نیز از دو بخش (خور ) بمعنی (خورشید ) و ( رنگ ) بمعنی (رنگ ) تشکیل شده که به تخفیف (خورنگ ) بمعنی (خورشید رنگ) تلفظ شده است و این روستا از لحاظ جغرافیایی نیز در موقعیتی قرار دارد که در طول روز تماما  آفتابگیر است.

کتیبه های سنگی و نقوش ماقبل تاریخی

نکته ی بسیار جالبی که باید به آن اشاره کرد این است که هریک از این سنگها در میان مردم روستا اسم خاصی برای خود دارد که داستان ویا خاطره ای در پس آن پنهان است مثلا: برد فقه –برد ملا –برد حاجیله و . . .

محدوده ای که این سنگها اشغال کرده اند در حدود ۵/۲ کیلومتر مربع و به شکل نواری سنگی در امتداد شرقی- غربی از شمال روستا می گذرد و اين سنگ‌ها كه به نظر مي‌رسد وزن هر كدام از آنان بايد بيش از ده، بيست يا سي تن باشند.

منطقه ای که این سنگها را در بر گرفته است دارای آب زلال و خوش طعمی است که  مردم محلی برای رفع سنگ کلیه وبیماریهای مرتبط با کلیه از آن استفاده ی درمانی می کنند.

در محدوده ای در اطراف این روستا مکانی غار گونه به نام ( کونه پیست ) وجود دارد که مردم از این حفره جهت نگهداری پنیر استفاده می کردند و جالب این که در تمام سال از حفره مذکور باد بسیار سرد و شدیدی می وزد که حتی در مواردی دیده شده است که لاشه حیوانات در نیمه تابستان در آن یخ بسته است.

سنگ‌هايي كه چشم از تماشاي آنان سير نمي‌شود و هريك از آنان تصويگر اشكال اعجازبرانگيزي از حيوانات و اشياي گوناگون هستند حیواناتی مانند شتر و مار و پرنده هستند که اگر بصورت دقیق وعلمی مورد بررسی قرار گیرند امکان یافتن نقوش ماقبل تاریخی و یا کتیبه های سنگی دور از انتظار نیست.

با سایر روستاها آشنا شوید:

روستای باراندوز ارومیه
غار جذاب و دیدنی روستای سهولان
روستای بند، تفرجگاه مردم ارومیه

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا