گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

عملکرد کشت دیم در کلات صفر بود

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کلات از خسارت صد در صدی خشکسالی به زراعت دیم شهرستان خبر داد و گفت: شهرستان کلات حدود ۲۵ هزار هکتار اراضی دیم دارد و تمام غلاتی که در این اراضی کشت شده‌ بود، به دلیل خشکسالی از بین رفت.

وحید عطار در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: سال جاری بسیاری از نقاط کشور و از جمله شهرستان کلات با بحران خشکسالی مواجه است به طوری که میزان کل بارندگی‌ها در سال زراعی جاری در شهرستان کلات ۱۱۷.۷ میلیمتر بوده است اما در سال زراعی گذشته ۳۱۱ میلیمتر بارندگی در منطقه داشتیم، بنابراین کاهش ۶۲ درصدی نزولات جوی در سال زراعی جاری، خشکسالی بی‌سابقه‌ای را در منطقه به همراه داشته‌ است.

عطار اظهار کرد: در شهرستان کلات اکثر مزارع به صورت دیم است و شکل توپوگرافی منطقه به شکلی است که اراضی شیب‌دار است و آبیاری تکمیلی نداریم؛ منابع آبی نیز فقط رودخانه است و چاه عمیق در منطقه وجود ندارد، به همین دلیل خشکسالی بی‌سابقه در منطقه، بیشترین خسارت را به بخش زراعت دیم وارد کرده‌ است.

وی افزود: شهرستان کلات نزدیک به ۲۵ هزار هکتار اراضی دیم دارد که اکثر آن زیر کشت غلات از جمله گندم و جو است اما سال جاری به دلیل خشکسالی عملکرد محصول گندم و جو در اراضی دیم صفر بود و هیچ برداشتی از این قسمت نداشتیم.

وی ادامه داد: خسارت امسال صد در صد بوده و از آن جایی که معیشت مردم منطقه بر پایه دامداری است و تغذیه دام نیز به عملکرد اراضی دیم وابسته است و از طرفی مراتع نیز در سال جاری بسیار فقیر هستند، به همین دلیل دامداران نیز مانند کشاورزان خسارات زیادی را متحمل شدند.

عطار در پاسخ به این سوال که آیا برای جبران خسارت دامداران و کشاورزان اقداماتی صورت گرفته‌ است یا خیر؛ گفت: چنانچه زمینی تحت پوشش بیمه‌ محصولات کشاورزی باشد ما از طریق صندوق بیمه محصولات کشاورزی قطعا به کشاورز کمک خواهیم کرد.

وی خاطر نشان کرد: جهاد کشاورزی و وزارتخانه سعی کرده‌اند دامداران را در این شرایط حمایت کنند و بر همین اساس ۶۰۰ تن جو رایانه‌ای دولتی بین دامداران توزیع کردیم و ۲۱۰۰ تن دیگر نیز قرار است در تیر ماه توزیع شود؛ همچنین هر ماه هزار تا هزار و پانصد تن کنسانتره بین دامداران توزیع می‌شود که این کنسانتره با کنسانتره‌ای که به صورت آزاد عرضه می‌شود ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان در هر کیلو اختلاف قیمت دارد.

وی تصریح کرد: سال جاری به دلیل این که پوشش گیاهی مراتع بسیار فقیر است دام مولد را کاهش می‌دهیم و کمک می‌کنیم که بتوانیم دولت را هم وارد کار کنیم از جمله این که شرکت پشتیبانی امور دام، دام مازاد عشایر را بخرد و از این طریق کمکی به دامداران بکند.

عطار با بیان این که ۹۰ درصد مردم شهرستان کلات دامدار هستند، گفت: هر گونه خسارت به بخش کشاورزی، دامدارای منطقه را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد چرا که زراعت ما بر پایه دامداری است و اکثر محصولات مزارع و یا ته‌مانده مزارع صرف تغذیه دام می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کلات گفت: علاوه بر غلات، کنجد و تخم‌شربتی یا بالنگو نیز از محصولات دیگری است که در شهرستان کلات به صورت دیم کشت می‌کنیم و سالانه حدود ۶ هزار هکتار کنجد و نزدیک به ۴ هزار هکتار تخم‌شربتی به صورت دیم کشت می‌شود به طوری که شهرستان کلات رتبه اول تولید دیم این دو محصول را در استان خراسان رضوی دارد اما سال جاری، خشکسالی، عملکرد این دو محصول را نیز به شدت تحت تأثیر قرار داده‌ است.

وی در رابطه با خسارت خشکسالی به سایر محصولات کشاورزی منطقه گفت: خشکسالی علاوه بر خسارت صد در صدی به کشت دیم، عملکرد محصولات کشت آبی را نیز به شدت کاهش داد به طوری که در بحث کشت برنج که یکی از محصولات مهم شهرستان کلات است، سطح زیر کشت این محصول ۴۰ درصد کاهش پیدا کرد.

وی افزود: شهرستان کلات محصولات باغی خوبی دارد و چون باغات در حاشیه رودخانه هستند مشکل خشکسالی کمتر به باغات آسیب زد و بیشتر خسارات باغ‌ها مربوط به سرمازدگی محصول ناشی از سرمای اول سال بود.

گفتنی است  در شهرستان کلات ۳۶۰ هزار رأس دام سبک وجود دارد که نسبت به جمعیت شهرستان، رقم قابل‌ توجهی است.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایسنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا