گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

وقتی از قعر زمین آب می دزدند

کاهش بارندگی و بروز پدیده خشکسالی در سال های اخیر لزوم توجه به منابع آبی و جلوگیری از مصرف غیر قانونی منابع زیرزمینی را بیش از گذشته مطرح کرده است.

وجود بی شمار چاه های غیرمجاز در استان در کنار کاهش بارش ها از مهمترین عوامل کاهش آب های زیرزمینی است؛ به طوری که حفر چاه های غیرمجاز کشاورزی؛ خسارات زیادی رابه بخش کشاورزی که ۹۰ درصد اقتصاد استان را شامل می شود، شده است.
هر چند در سال های اخیر برخوردهایی درجهت جلوگیری از حفر چاه های غیر مجازو انسداد آنها در استان شده اما برای ازبین رفتن کامل این معضل باید دستگاه های مربوطه باحساسیت و قاطعیت وارد عمل شوند.

تعداد چاه های غیرمجاز بواسطه خانه باغ ها افزایش یافته است

کریم زاده یک کشاورز اهل ارومیه در گفت وگو با ایسنا وجود چاه های غیرمجاز را ظلمی به بخش کشاورزی دانست و افزود: برداشت های بی رویه  که توسط این چاه ها از منابع آبی انجام می شود به خشکسالی ها دامن زده و یک تهدید برای کشاورزی استان است.
وی وجود خانه باغ ها را در ارومیه علت اصلی افزایش چاه های غیر مجاز دانست و اظهار کرد: اگر مسئولان فکری به این مشکل نکنند معلوم نیست باتوجه به کاهش بارندگی ها چه برسر کشاورزی و منابع آبی این شهر بیاید.
کریم زاده با تاکید به اینکه منابع آبی نسبت به چندسال گذشته کاهش محسوسی یافته، تصریح کرد: کشاورزی سهم زیادی در اشتغال ارومیه واستان دارد و بدون آب درواقع هیچ کشاورزی وجود نخواهد داشت بنابراین باید قوانینی درجهت مقابله با حفر چاه های غیر مجاز تصویب واجرا شود.

استفاده بی رویه از منابع آبی سبب فرونشست شده است
احمد یک کشاورز  دیگر از ارومیه در گفت وگو با ایسنا افزود: دراین بحران کم آبی و کم بارشی حفر چاه های غیرمجاز موجب خسارت به کشاورزان شده؛ به طوری که  موجب کاهش میزان محصولات کشاورزی می شود.
وی با اشاره به اینکه استفاده بی رویه از منابع آبی در برخی اراضی و زمین های موجب فرونشست زمین هم شده است، یاد آور شد: ضروری است دستگاه های مربوطه همچون جهاد کشاورزی، آب منطقه ای، دادگستری برخورد قاطعی با کسانی که چاه های غیرمجاز مجاز حفر کرده اند، داشته باشند.
احمد در خصوص علت افزایش چاه های غیر مجاز در سال های اخیر در استان به ویژه ارومیه نیز خاطر نشان کرد: گسترش خانه باغ ها و احداث استخر ها موجب شده تعداد چاه های غیر مجاز افزایش یابد.
وی ادامه داد: هرچند در سال های اخیر تعداد زیادی از چاه های غیر مجاز مسدود و چاه ها هوشمند شده اند اما برخی شبانه همچنان در حال حفر چاه های غیر مجاز هستند.

نصب کنتور هوشمند مورد توجه قرارگیرد

حجت الاسلام سید سلمان، ذاکر نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با ایسنا افزود: پاسداری از منابع آب‌های زیر زمینی وظیفه همگان بوده و به جلوگیری از حفر چاه های غیر مجاز که آفت برای کشاورزی استان است و نصب کنتور هوشمند باید به عنوان یک سیاست منطقی توجه کرد.
وی تصریح کرد: ساماندهی چاه های غیر مجاز مهمترین راهکار برای کاهش بحران آب در بخش کشاورزی است.
حجت الاسلام ذاکر یاد آور شد : متاسفانه قطعه قطعه کردن باغ های استان به ویژه در ارومیه و فروش آن دلیل اصلی حفر چاه های غیر مجاز است.
وی خاطر نشان کرد: وزارت نیرو باید با شناسایی چاه های غیر مجاز و مسدود کردن آنها و برخورد قاطع با افراد متخلف خسارت وارده بر کشاورزی و منابع آبی راجبران کند.

تاکنون بیش از ۵۵۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در استان پر شده است
مسعود طالبیان سرپرست شرکت آب  منطقه ای  آذربایجان غربی در گفت وگو با ایسنا افزود: از سال ۹۴تاکنون در استان ۵۵۲۹ حلقه چاه غیرمجاز شناسایی و مسلوب والمنفعه شده است.
وی با اشاره به اینکه در سال گذشته ۴۰۳ چاه غیر مجاز در استان پُر و مسلوب والمنفعه شده ، تصریح کرد: با انسداد این تعداد از چاه های غیر مجاز در استان حجم آبی به میزان ۴میلیون و ۲۰۵هزار مترمکعب صرفه جویی شده است.
طالبیان خاطر نشان کرد: بیشترین تعداد چاه های غیر مجاز شناسایی شده و مسدود شده آذربایجان غربی در مرکز استان بود.
سرپرست شرکت آب و منطقه آذربایجان غربی اظهار کرد: در سطح استان ۵۳۴۲ حلقه چاه مجهز به کنتور هوشمند آب وبرق و هوشمند حجمی وجود دارد.
وی خاطر نشان کرد: باتوجه به خشکسالی های اخیر در سطح استان تعداد ۶۰ اکیپ گشت و بازرسی از منابع آبی وجود دارد که وظیفه اصلی آنها حضور مستمر، مداوم  و گشت زنی در دشت های استان ،  برخورد و توقیف دستگاه ها و ادوات حفاری غیر مجاز و ممانعت  از برداشت های غیر مجاز از منابع آبی سطحی استان هستند.
طالبیان ادامه داد: برای مقابله با خشکسالی و مصرف بهینه آب بهترین کار فرهنگ سازی و اگاه سازی مردم برای مصرف بهینه آب در تمامی بخش ها است.
به گزارش ایسنا؛ منابع آبی یکی از منابع مهم هر  کشوری است و حفاظت از آنها عزم ملی را می طلبد.
افزایش تعداد چاه های غیر مجاز در استان با وجود خشکسالی و کاهش بارش ها نشان از عدم مشارکت دستگاه های مربوطه در برخورد با متخلفان و عدم تعامل بین نهاد ها است.
در شرایط ویژه اقلیمی که قرار داریم انسداد چاه های  غیرمجاز علاوه بر منفعت عمومی موجب صرفه جویی در منابع آبی و کمک به صنعت کشاورزی استان در سال هایی که قرار است با خشکسالی دست وپنجه نرم کنیم، خواهد بود.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایسنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا