گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

حراج و تاراج دام‌های مولد کرمان در سایه صعود قیمت کاه به کوه

بغض ناکام آسمان و نباریدن باران در سال زراعی جاری موجب کاهش شدید و البته افزایش قیمت علوفه در کرمان و در نهایت فرود آمدن چوب حراج و تاراج بر تن دام‌های مولد و نارس این استان شده است.

به گزارش ایرنا، بغض نشکفته و خساوت آسمان طی سال زراعی جاری موجب افزایش آفات، خشک شدن مراتع و کمبود علوفه دامی و افزایش قیمت این نهاده دامی شده است.
کمبود علوفه و حمله ور شدن ملخ های کوهان دار به تاغزارهای این استان به دل مشغولی های این روزهای مسئولان مربوطه تبدیل شده است.
کمبود علوفه و افزایش قیمت این نهاده دامی موجب نارضایتی دامداران و عشایر شده و آه از نهادشان برآورده است.

نماینده دامداران کرمانی نیز که با ۱۰۰ راس گاو شیری فعالیت می کند، شرایط را برای ادامه فعالیت در این صنعت دشوار و شکننده دانسته و گفت: کمبود علوفه و افزایش قیمت سرسام آور این نهاده دامی شرایط را برای کار کردن دشوار کرده است.

محمد حاج محمدی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تعدادی از دامداران کرمانی به دلیل کمبود علوفه و البته افزایش قیمت این نهاده دامی ورشکست شده و از ادامه فعالیت کناره گیری کرده اند.

وی اظهار داشت: قیمت علوفه، دارو و سایر ملزومات دامداری  در سال جاری نسبت به سال گذشته به ۳۰۰ برابر افزایش یافته که قابل قبول نیست.

وی سه نهاده عمده مورد مصرف دام را کاه، یونجه، ذرت عنوان کرد و گفت: این سه نهاده ۷۰ درصد خوراک دام را تشکیل می دهند که هم اکنون با گرانی و کمبود آن در استان مواجه هستیم .

نماینده دامداران کرمانی تصریح کرد: سال گذشته کاه کیلویی ۷۰۰ تومان و در حال حاضر کیلویی سه هزار و ۵۰۰ تومان، یونجه هزار ۵۰۰ تا ۲ هزار تومان، امسال پنج هزار تا ۶ هزار تومان و ذرت کیلویی ۴۵۰ تا ۵۰۰ تومان و اکنون کیلویی هزار و ۱۰۰ تومان خرید و فروش می شود.

وی ادامه داد: ۳۰ درصد کنستانتره جوف ذرت دانه ای و کنجاله توسط دولت تامین می شود که حدود ۱۵ درصد از این اقلام را نیز دامدار به صورت آزاد تامین و در مجموع ۲۰ درصد هزینه های گاوداری را دولت تقبل می کند که در سال جاری در بخش  نهاده ها نیز ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش قیمت وجود داشته است.

حاج محمدی، هزینه دارو، حقوق کارگران و تعمیر و نگهداری دستگاه های مورد استفاده در گاوداری ها را نیز سنگین عنوان کرد و گفت: قیمت مواد تولیدی دامداری ها مانند شیر و گوشت افزایش نداشته در حالی که قیمت دستوری شیر سال گذشته کیلویی چهار هزار و ۴۰۰ تومان اعلام شد و اکنون این رقم با قیمت قیمت سال قبل علوفه ۶ هزار تومان هزینه دارد و با قیمت علوفه در سال جدید قیمت این محصول برای هر کیلو ۹ هزار تومان خواهد بود.

وی فصل خرید علوفه را اردیبهشت و خرداد اعلام کرد و گفت: دامداران قادر به تهیه علوفه امسال برای سال جاری نیستند زیرا سال قبل ۱۰۰ میلیون تومان برای خرید کاه هزینه می شد که این رقم در سال جاری به ۴۰۰ میلیون تومان رسیده است.

شرایط پیش رو حکایت از حذف دامداران دارد

نماینده دامداران کرمانی افزود: دامداران این استان به دلیل افزایش قیمت نهاده های دامی در حال حذف شدن هستند و این اتفاق منجر به کم یاب و گران شدن قیمت شیر و گوشت و سایر محصولات می شود.

وی تاکید کرد: شرایط پیش آمده در زمینه شرایط اقتصادی و توان دامداران استان کرمان در مواجهه با افزایش سرسام آور نهاده های دامی از حذف دامداران حکایت دارد.

حاج محمدی اظهار داشت: گاوداران صنعتی تولیدکننده شیر در صورت ورشکست شدن نمی توانند مجدد به عرصه فعالیت برگردند زیرا رسیدن دامداری به شیردهی گاوها زمان می برد.

وی با بیان اینکه کرایه بار سال گذشته هفت میلیون و ۵۰۰ تومان بوده است در حالی که این رقم در سال جاری به ۱۰ میلیون و ۵۰۰ تومان رسیده است افزود: تصمیمی گیران در همه بخش ها افزایش قیمت را لحاظ می کند اما در بخش شیر و گوشت کمتر به این نتیجه می رسند که تولیدکنندگان این محصول نیز هزینه های زیادی را متقبل می شوند.

وی همچنین سرانه مصرف شیر را در ایران کمتر از بسیاریکشورها عنوان و تصریح کرد: ارتقای این جایگاه با تبلیغات رسانه ای توسط دولت می تواند این سرانه را افزایش دهد.

حاج محمدی تاکید کرد: با توجه به افزایش قیمت نهاده های دامی و شرایط موجود در بسیاری از بخش ها آینده خوبی برای این صنعت پیش بینی نمی شود.

وی گفت: زمانی یک گاوداری صنعتی از بین برود در واقع اصلاح نژادهای انجام شده طی سال ها زحمت از بین می رود.

وضعیت قرمز دامداری ها در کرمان/ سرازیر شدن دام های مولد به سمت کشتارگاه ها   

یکی دیگر از دامداران کرمانی نیز که ۲۰ سال سابقه کار در این حرفه را دارد شرایط موجود را برای دامداران بسیار دشوار دانست و از مسئولان خواست در راستای بهبود این وضعیت دامداران را یاری کنند.

محسن عابدی افزود: وضعیت دامداری ها در کرمان به دلیل خشکسالی های پیاپی و افزایش قیمت علوفه های خشبی و تغییر نکردن قیمت فراورده های دامی قرمز و بحرانی است.

وی تاکید کرد: شرایط موجود موجب شده دام های مولد دامداری ها سرازیر کشتارگاه ها شوند زیرا دامداران از خرید علوفه با قیمت گزاف ناتوان هستند.

وی ادامه داد: این اتفاق در یک تا ۲ سال آینده به معضلی بزرگ در زمینه تولید شیر و گوشت تبدیل خواهد شد.

این دامدار کرمانی پیشنهاد کرد: مسئولان راهکاری برای افزایش قیمت شیر پیدا کنند زیرا اکنون قیمت شیر با آب معدنی برابری می کند.

وی اظهار داشت: پنج دامداری ۱۵۰ تا ۲۰۰ راسی  در کرمان از سال گذشته تاکنون حذف و گاوهای مولدشان کشتار شده است که اخطاری جدی است.

در این راستا مدیرکل امور عشایر استان کرمان نیز  از کاهش ۷۰ درصدی علوفه مرتعی ناشی از بحران خشکسالی در این استان خبر می دهد و می گوید: این کاهش حیات دامداران عشایری و روستایی را در معرض تهدید جدی قرار داده است.

رضا نیکزادی افزود:  خشکسالی امسال کرمان طی ۴۰ سال گذشته بی سابقه بوده و مشکل تامین علوفه، عشایر  را وادار کرده که دام های مولد و نارس خود را به بازار عرضه کنند.

وی اضافه کرد: عشایر قطعا باید در این شرایط علوفه دستی را جایگزین علوفه مرتعی کنند که نظر به افزایش بی رویه علوفه این امر هزینه های سرسام آوری را برای جامعه مولد عشایر به همراه دارد.

نیکزادی گفت: طی ماه های پایانی سال گذشته و در سال جاری پیگیری هایی در استان کرمان از طریق  سازمان جهاد کشاورزی و مجموعه سازمان امور عشایری ایران به منظور تامین نهاده صورت گرفته تا نهاده به مقدار لازم و به قیمت مصوب در اختیار عشایر قرار گیرد.

وی ادامه داد: اما به دلیل تقاضای زیاد عشایر و دامداران و برغم همکاری  دو سازمان ، نیاز به مساعدت بیشتر در این خصوص همچنان احساس  می شود.

وی همچنین  گفت: اقداماتی در دستور کار اداره کل مور عشایر به منظور مقابله و کاهش اثرات خشکسالی وجود دارد که در این راستا قرار شده نهاده های دامی به اندازه کافی تامین و در اختیار عشایر قرار گیرد و نیز تسهیلات بانکی مدت دار و ارزان قیمت نیز که به واسطه آن می توانیم کمک شایانی به اقتصاد خانوارها نماییم نیز به عشایر پرداخت شود.

مدیرکل امور عشایری استان کرمان افزود: تنوع بخشی به اشتغال عشایر در حوزه های مختلف از جمله توسعه گردشگری، عشایرگردی، توسعه صنایع دستی، جمع آوری گیاهان دارویی، خرید دام عشایر توسط شرکت پشتیبانی امور دام و با مشارکت اتحادیه و تشکل های عشایری با هدف حمایت از دامداران، آبرسانی سیار به مناطقی که چشمه ها، قنوات و منابع آبی آن ها دچار افت آب و خشکیدن شده اند نیز از دیگر اقداماتی بوده که در دستور کار اداره کل عشایری به منظور مقابله و کاهش اثرات خشکسالی قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: جمعیت دام  سبک عشایر شمال کرمان یک میلیون و  ۸۰۰ هزار  راس است که  نقش مهمی در تامین گوشت قرمز  و مواد لبنی این استان دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان کرمان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: تامین علوفه مورد نیاز دام را یکی از دغدغه های این روزهای کشاورزان و دامداران این استان عنوان کرد و گفت: طبق برآورد کارشناسان هفت میلیون واحد دامی در جنوب و شمال کرمان وجود دارد.

محمدرضا پورخاتون افزود: یک و نیم میلیون تن علوفه در سال برای تغذیه این هفت میلیون واحد دامی در استان کرمان نیاز است که حدود ۲۵۰ هزار تن از این مقدار از عرصه های منابع طبیعی تامین و مابقی به صورت زراعی کشت می شود.

وی با اشاره به خشکسالی های اخیر و سال جاری بیان کرد: کمبود علوفه در استان کرمان طی سال گذشته با توجه به بارش های نسبتا خوب ۳۰۰ هزار تن بود که خشکسالی این رقم را در سال جاری به ۵۰۰ هزار تن رساند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: با توجه به اینکه کاهش بارش ها در سایر استان ها نیز طی سال جاری ملموس است کاهش علوفه در سایر استانهایی که قبلا علوفه مازاد خود را به کرمان ارسال می کردند مشهود است.

وی ادامه داد: افزایش تقاضا و کمبود عرضه موجب بالا رفتن قیمت علوفه در کشور و در نهایت در استان کرمان شده است.
پورخاتون با بیان اینکه علوفه نیاز آبی بالایی برای رشد دارد تصریح کرد: با توجه به کاهش شدید منابع آبی کشت این گیاه در استان کرمان مقدور نیست.

وی افزود: جهاد کشاورزی در صدد تامین محصولات علوفه ای با نیاز آبی اندک است.

وی از سورگوم و ارزن مرواریدی به عنوان علوفه هایی با نیاز کم آبی نام برد و اظهار داشت: با تولید این محصولات و نهادینه کردن فرهنگ استفاده از این علوفه برای تغذیه دام می توان کمبود علوفه را در استان کرمان بر طرف کرد.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایرنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا