گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

مضرات و منافع کنه در کشاورزی

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات جهادکشاورزی و منابع‌طبیعی چهارمحال و بختیاری سم‌پاشی بی‌رویه علیه آفات را علت اصلی طغیان کنه‌ها در مزارع و باغات عنوان و اظهار کرد: مبارزه با هر کدام از انواع کنه‌ها راه‌ مخصوص به خود را دارد، زیرا هر کدام از مایت‌ها و کنه‌ها چرخه زندگی متفاوتی دارند.

زریر سعیدی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه کنه‌ها به دو تیپ دامی و گیاهی تقسیم‌بندی می‌شوند، اظهار کرد: کنه‌های دامی نسبت به کنه‌های گیاهی کاملا متفاوت هستند، کنه‌های میکروسکوپی را مایت نیز می‌نامند، مایت‌ها عموما گیاه‌خوار و شکارگر هستند و بخشی از آن‌ها نیز در خاک زندگی می‌کنند.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات جهادکشاورزی و منابع‌طبیعی چهارمحال و بختیاری افزود: برخی از کنه‌ها به‌صورت معلق در گرد و خاک و وسایل منزل وجود دارند، این کنه‌ها یا مایت‌ها از موی سر، پوسته‌های روی پوست انسان و ابروی او تغذیه می‌کنند و می‌توانند باعث بروز آلرژی نیز شوند که در خصوص مسائل سلامت باید کارشناسان این حوزه نظر دهند.

وی با تاکید بر اینکه تمامی کنه‌ها مضر نیستند و گروهی از آن‌ها نیز در مباحث کشاورزی دارای اهمیت نیز هستند، توضیح داد: رژیم غذایی کنه‌ها متفاوت است، برخی از کنه‌ها از شیره گیاهان تغذیه می‌کنند و بسیار در بحث کشاورزی آسیب‌زننده هستند و عموما شیره گیاهان را نیز می‌مکند.

سعیدی افزود: برخی کنه‌ها شکارگر هستند، این کنه‌ها مفید هستند و برای کنترل آفات در گلخانه‌ها تکثیر و رهاسازی می‌شوند، کنه‌های قارچ خوار و پوسیده‌خوار موجود در خاک نیز مفید هستند، تنها درصد کمی از کنه‌ها خسارت وارد می‌کنند.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات جهادکشاورزی و منابع‌طبیعی چهارمحال و بختیاری یادآور شد: کنه بادام در حاشیه رودخانه زاینده‌رود به باغات این منطقه خسارت وارد می‌کند، این کنه باعث ریزش برگ درختان می‌شود و عملکرد محصول را نیز کاهش می‌دهد، کنه لوبیا نیز در مناطق گرمسیر مانند لردگان هر ساله خساراتی را به کشاورزان وارد می‌کند.

وی با بیان اینکه کنه انار، کنه گردو، کنه انگور و کنه گلابی از دیگر کنه‌های خسارت‌زا در چهارمحال و بختیاری هستند، گفت: مبارزه با هر کدام از این کنه‌ها راه‌ مخصوص به خود را دارد، زیرا هر کدام از مایت‌ها و کنه‌ها چرخه زندگی متفاوتی دارند.

سعیدی سم‌پاشی بی‌رویه علیه آفات را علت اصلی طغیان کنه‌ها در مزارع و باغات عنوان کرد و توضیح داد: این سم‌پاشی‌ها دشمن طبیعی کنه‌ها را از بین می‌برد و موجب طغیان آن‌ها و خسارت می‌شود.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات جهادکشاورزی و منابع‌طبیعی چهارمحال و بختیاری بیان کرد: بهترین راه برای مبارزه با کنه‌ها استفاده از روش‌های زراعی مانند آبیاری منظم و کودهی در زمان مناسب است، تا زمانی که کنه مزارع و باغات درگیر آفات نشده‌اند، نباید از سمپاشی استفاده کرد، زیرا سم‌پاشی برای پیشگیری مضر است.

وی در پایان عنوان کرد: می‌توان برای مبارزه با کنه‌های گیاه‌خوار از کنه‌های شکارگر به‌عنوان روش بیولوژیک نیز استفاده کرد، آخرین راه برای مبارزه با کنه‌های آسیب‌زننده، استفاده از سموم کنه‌کش اختصاصی است، این سم‌پاشی باید با مشورت کارشناسان این حوزه انجام شود.

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایسنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا