گروه مشاوران برندینگ فراسو
روستاها

روستای پاده سمنان

مهم ترین و قدیمی‌ترین اثر تاریخی روستای پاده قلعه این روستا است. وسعت آن بیش از یک هکتار است و از خشت و گل ساخته شده است. دژ کهن در مرکز روستا واقع‌ شده است.

روستای پاده در ۴ کیلومتری شمال شرقی شهرستان آرادان، در استان سمنان و در دو کیلومتری شرق روستای اسلام‌اباد واقع‌ شده است.

علت نام گذاری روستای پاده

پاده به علت قرارگیری بر سر راه جاده ابرایشم به شهرت رسیده است.

  • صنیع الدوله این طور می گوید: اصل اسم این ده، پایین ‌ده‌ است چون از سمت مغرب از این ده که می ‌گذرد، خاک خوار است. ولی آبادی نیست، جز ده نمک، آن هم جمع دیوانی ندارد. به‌ علاوه جدید است از این جهت اینجا را پائین ده نامیده‌ اند.
  • نظریه دیگری که برای نام گذاری آن عنوان می شود این است که، در گذشته پاده شامل دو قسمت بوده یکی حصار بالا و دیگری حصار پائین که مرکز روستا بود و حمام، آسیاب، مسجد و سایر امکانات مهم در این قسمت قرار داشت. با توجه به اینکه مرکز اصلی جمعیت و سکونت در حصار پائین جریان داشت، نام روستا کم کم به پایین ده و سپس به پاده تغییر یافته‌ است.
  • برخی معتقد هستند چون زمین‌های این روستا بسیار حاصلخیز بوده و بهره فراوانی می‌داده‌ است به «بهره ده» موسوم شده که به تدریج به پاده تغییر نام یافته‌ است.

زندگی مردم روستای پاده

مردم روستای پاده با گویش الیکایی پاده ‌ای صحبت می کنند و مانند اکثریت مردم کشورمان مسلمان و پیرو مذهب شیعه جعفری هستند. اهالی این روستا تا حدود ۱۵۰ سال پیش همگی در داخل قلعه زندگی می‌کرده‌ا ند، ولی کم کم از قلعه خارج‌ شده و شروع به ساختمان ‌سازی در اطراف آن کردند.

در میان سال های گذشته مردم به دلایل مختلفی به این روستا مهاجرت کرده ‌اند و درواقع، جابجایی‌ های پی در پی، تنوع فرهنگی را در این روستا ایجاد کرده است.

نی، ساز محلی روستای پاده است که نغمه‌ های دلنشینی را با آن می‌ نوازند. اشکنه از معروف ترین غذاهای محلی مردم این روستا به شمار می آید.

جاذبه‌های روستای پاده

مهم‌ترین آثار تاریخی این روستا عبارت است از: امامزاده سلطان ابوسعید، حسینیه، مسجد، قلعه، حمام، آب انبار، حوض آب، ساختمان‌های مسکونی قدیمی و غیره.

  • قلعه تاریخی پاده

مهم ترین و قدیمی‌ترین اثر تاریخی روستای پاده قلعه این روستا است. وسعت آن بیش از یک هکتار است و از خشت و گل ساخته شده است. دژ کهن در مرکز روستا واقع‌ شده است.

باستان‌شناسان قدمت قلعه را به قبل از اسلام تخمین می‌زنند. با این حال معماری قلعه شامل دو دوره پیش از اسلام و دوره اسلامی می‌باشد که احتمالا قلعه در دوران بعد بازسازی و مرمت شده است.

  • معادن نمک

این معدن محل بالا آمدن گنبد نمکی با پوشش گچ و نمک است. یکی از این معادن به شکل کوه است و نحوه استخراج نمک از آن باعث شکل ‌گیری غاری دستکند شده است.

با سایر روستاها آشنا شوید:

روستایی زیر و روی زمین در جاده ابریشم
روستای چوپانان منظم ترین روستای خشتی جهان

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا