گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

قصه تکراری و پرغصه پیازکاران جنوب کرمان

قصه تکراری کاهش قیمت پیاز اجازه برداشت این محصول پرزحمت و پرهزینه را به کشاورزان پیازکار جنوب استان کرمان نداد و اغلب آنان همچون سال های قبل بناچار اقدام به برداشت محصول خود نکردند و به دفن آن در خاک برغم میل باطنی خود رضایت دادند.

به گزارش ایرنا ، افت شدید قیمت محصول پیاز سبب شد تا کشاورزان پیاز کار محصولات خود را در زمین رها کنند چرا که هزینه برداشت با قیمت فروش همخوانی نداشته لذا برای کاهش زیان مالی بیشتر، کشاورز مجبور به رهاسازی دسترنج یکساله خود شده که این موضوع به داستان تکراری هر ساله کشاورزان جنوب کرمانی تبدیل شده است.

میزان تولید پیاز و اقدامات خرید تضمینی این محصول

رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان مجموع پیاز طرح نخست و دوم این منطقه را ۱۳ هزار و ۵۰۰ هکتار برشمرد و از پیش‌بینی برداشت بیش از ۶۰۰ هزار تّن در نوبت‌های اینده خبر داد.

سعید برخوری با بیان اینکه برداشت پیاز طرح نخست در منطقه جنوب کرمان از ۲۰ آبان‌ماه سال گذشته آغاز شد، گفت: برداشت پیاز طرح دوم هم تا اواخر اردیبهشت‌ماه سال جاری ادامه دارد.

وی میزان سطح زیر کشت پیاز طرح نخست را ۹ هزار و ۵۰۰ هکتار و طرح دوم را چهار هزار و ۵۰۰ هکتار اعلام کرد.

افزایش سطح زیر کشت و هزینه‌های تولید، نبود بازار مناسب و در نهایت پایین بودن قیمت پیاز در جنوب کرمان باعث ورود خسارت به کشاورزان این منطقه شده است به گونه‌ای که برخی از کشاورزان حتی از برداشت محصول خود دست کشیده‌اند و برخی از آن ها وقتی با نرخ پایین این محصول مواجه شدند تولیدات خود را به خیابان ریختند تا با این کار، اعتراض خود را به گوش مسئولان برسانند.

در این بحبوحه افزایش هزینه های تولید و نبود بازار فروش، خرید تضمینی پیاز توسط سازمان تعاون روستایی به قیمت کیلویی ۵۹۹ تومان با سیاست از رده خارج کردن پیاز درجه سه ناخواسته سبب افت کلی پیاز از درجه یک گرفته تا درجه سه شد که زخمی عمیق بر پیکر پیازکاران شده  و تبعات دپوی پیاز در انبارهای تعاون روستایی را به همراه داشت از این رو تعاون روستایی برای برون رفت از این مشکل اقدام به اهدای رایگان پیازها به نهادهای حمایتی برای جلوگیری از خراب شدن پیازها نمودکه مصداق از چاله به چاه افتادن شد.

خرید تضمینی پیاز را در راستای اجرای ابلاغیه وزیر جهاد کشاورزی

مدیر تعاون روستایی جنوب کرمان خرید تضمینی پیاز را در راستای اجرای ابلاغیه وزیر جهاد کشاورزی و دستورالعمل خرید و فروش پیاز تضمینی سازمان مرکزی تعاون روستایی اعلام کرد.

فاطمه میرساردو با بیان اینکه خرید تضمینی پیاز از۲۰ اسفند ماه سال ۱۳۹۹ آغاز شده است، از ادامه دار بودن خرید تضمینی پیاز در جنوب کرمان خبر داد و قیمت هر کیلو پیاز را پنج هزار ۹۶۰ ریال برشمرد.

مدیر تعاون روستایی جنوب کرمان از خرید تضمینی ۱۲ هزار و ۷۰۰ تن محصول پیاز توسط این سازمان در هفت شهرستان جنوبی استان خبر داد.

تعداد مراکز خرید پیاز تضمینی این منطقه را ۶ مرکز در شهرستان های جیرفت، عنبرآباد، کهنوج، رودبار جنوب، قلعه گنج و منوجان اعلام کرد.

تحویل یکهزار و۱۴ تن پیاز از طریق تفاهم نامه به کمیته امداد استان 

رئیس سازمان تعاون روستایی جنوب کرمان از آمادگی این سازمان برای انعقاد تفاهم نامه با نهادهای حمایتی سراسر کشور در زمینه تحویل پیاز رایگان به این مجموعه ها خبرداد .

میرساردو گفت: نهادهای حمایتی کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی سراسر کشور می توانند با انعقاد تفاهم نامه با سازمان تعاون روستایی جنوب کرمان‌ پیاز رایگان دریافت کنند.

برای بررسی بیشتر این موضوع به سراغ  محمدحسین سالاری یکی از پیازکاران با سابقه جیرفت رفتیم  تا از شرایط محصول پیاز این روزهای جنوب کرمان و پیازکاران با خبر شویم .

سالاری گفت :امسال با افزایش هزینه های کاشت، ضرر و زیان مالی بیشتری بر کشاورزان تحمیل شد چرا که هزینه های کشت طی سال جاری نسبت به سال های گذشته سه برابر شده است.

وی به علت کاهش قیمت پیاز اشاره کرد و صادرنشدن محصول پیاز و  شرایط کرونایی را از جمله مسایل مهم در کاهش قیمت پیاز برشمرد.

سالاری حمایت نکردن  تعاون روستایی در خرید تضمینی با قیمت مناسب را از دیگر مشکلات امروز پیاز کاران دانست و خواستار حمایت مسئولان برای رفع این مشکل شد.

پیاز کار باسابقه جنوب کرمان اظهار داشت: امروز محصول پیاز در زمین های کشاورزی مدفون مانده و یا خوراک گوسفندان شده است.

یک صادر کننده نمونه کشوری علت آشفتگی بازار در محصولات کشاورزی را عدم رشد هماهنگ بین تکنولوژی و بازاریابی عنوان کرد و گفت: تکنولوژی سبب شده تا کشاورزان از بذرهای هیبریدی، کود و سموم به روز استفاده کرده و با مدیریت آب به سیستم های نوین آبیاری شاهد افزایش تولید باشند.

جهانبخش بهزاد نژاد افزود: افزایش تولید نیازمند افزایش بازارهای فروش بوده که متاسفانه در بخش بازاریابی هیچ پیشرفتی حاصل نشده است.

وی اظهار داشت: در شرایط فعلی، بازار محصولات کشاورزی پیاز، سیب زمینی و گوجه فرنگی همه به یک شکل بوده چرا که شاهد افزایش تولید و نبود بازار برای فروش هستیم.

بهزاد نژاد تنها راه رفع مشکل امروز بخش کشاورزی را بازاریابی و صادرات عنوان کرد و از فراهم نبودن زیرساخت های صادرات انتقاد کرد.

وی گفت: کشورهای عراق و افغانستان بازارهای ثابت کشور ما بوده که متاسفانه طی سال های اخیر شاهد کاهش خرید این کشورها بوده ایم.

این صادر کننده نمونه کشوری آسیای میانه را بازار خوبی برای محصولات کشاورزی بویژه تره بار اعلام کرد و افزود: متاسفانه ترکمنستان راه صادرات را برای صادرکنندگان بسته و این موضوع نقش مهمی در افت قیمت محصولات کشاورزی داشته است.

وی گفت: متولیان اجرایی در بخش ریل گذاری صادرات به خوبی عمل نکرده اند  لذا امروز نیز شاهد مشکل صادرات محصولات کشاورزی هستیم.

علت بحران پیاز تولید بیش از اندازه این محصول در جنوب و شرق کشور

عضو کمیسیون کشاورزی و نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی تولید بیش از اندازه پیاز در جنوب استان کرمان، استان هرمزگان و سیستان و بلوچستان را سبب عرضه زیاد و ایجاد بحران کاهش قیمت پیاز دانست.

ذبیح الله اعظمی سطح زیر کشت محصول پیاز را در منطقه جنوب شرق کشور (جنوب کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان) بیش از ۲۶ هزار هکتار اعلام کرد و این میزان سطح زیرکشت را سه برابر حد نرمال دانست.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی افزایش کشت و در نتیجه تولید زیاد محصول پیاز را علت اشباع بازارهای داخلی دانست و گفت: تولید این میزان محصول پیاز مازاد، سبب کاهش قیمت پیاز شده است.

وی خرید تضمینی پیاز درجه سه به قیمت پنج هزار و ۹۶۰ریال را راه حل کوتاه مدت و مقطعی برای برطرف شدن مشکل این محصول اعلام کرد و گفت: در این خرید مقرر شد تا پیازهای درجه سه و بزرگ با قیمت سال قبل خریداری و  امحا شوند تا شاهد کاهش عرضه و بهبود قیمت پیاز باشیم.

اعظمی  افزود: پس از از رده خارج کردن پیازهای دپو شده در انبارها و پیازهای درجه سه، با توجه به شرایط فعلی خرید پیاز تصمینی به قیمت ۲ هزار و ۵۶ ریال به شورای اقتصاد کشور مطرح شد ولی با مخالفت روبرو شد.

وی اظهار داشت: با توجه به لمس مشکلات بخش کشاورزی بویژه مشکل پیازکاران در صحن مجلس از مسئولان انتقاد کرده و مشکلات پیازکاران را اطلاع رسانی کردم.

وی با بیان اینکه در مرحله دوم مقرر شد تا قیمت خرید تضمینی پیاز در اسرع وقت تعیین شود، اظهار داشت: دولت مقرر شد تا اعتبار لازم جهت خرید تضمینی پیاز را تامین و دراختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار دهد تا اقدام به خرید کند.

داستان  محصول پیازکاران  یک قصه تکراری بوده که هر ساله در فصل برداشت این محصول همه را درگیر خود می کند و بعد از مدتی فراموش می شود از این رو مسئولان باید برای رفع این مشکل باید ریل گذاری اصولی انجام دهند تا این مشکل برای دیگر محصولات کشاورزی مانند گوجه فرنگی و سیب زمینی و خیار رخ ندهد.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایرنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا