گروه مشاوران برندینگ فراسو
روستاها

روستای کلم ، قطب آبزی پروری ایلام

در حالی تولید ماهی در این روستا یکی از برندهای اصلی روستا محسوب می شود و با توجه به زیبایی های منحصربه فرد روستا، گردشگران زیادی از روستا بازدید می کنند.

یکی از روستاهای استان ایلام که به روستای بوته های سرسبز مشهور است روستای “کلم” است که این روستا از توابع شهرستان بدره به شمار می‌رود. این روستا تنها ۳۰ کیلومتر با شهرستان بدره فاصله داشته و در شمال غربی آن قرار دارد.

این روستای زیبا در ارتفاعات کبیر کوه واقع‌ شده و ارتفاع آن از سطح دریا حدود ۱۵۰۰ متر است. قرار گرفتن مابین کوه‌ها موجب شده است تا روستای کلم از آب‌وهوای معتدل و کوهستانی برخوردار باشد و علاوه بر گردشگران داخلی و خارجی، بسیاری از بومیان استان ایلام نیز برای تفرج به آن سفر کنند.

طبیعت روستا

روستای کلم به دلیل آب ‌و هوای خاص خود محل مناسبی برای کشت گردو، برنج، انجیر و انار است. كلم با جمعيت كمتر از يك هزار نفر در توليد محصولات كشاورزي نيز جايگاه مناسبي در استان دارد اما وراي محصول زراعي، دلفريبي چشم انداز باغ هاي انار، گردو، انگور و طراوت كشتگاه برنج محلي و استخرهاي پرورش ماهي تكميل كننده خصيصه تفرجگاهي و مزيت گردشگري كلم شده است به‌طوری‌ که سالانه حدود ۴۰ تا ۵۰ تن ماهی از مراکز پرورش ماهی این روستا به دست می‌آید.

آب مراکز پرورش ماهی توسط رودهای جاری در دل کبیر کوه تأمین می‌شود و به همین علت بسیاری از ساکنین به امر پرورش ماهی مشغول شده‌اند. روستای کلم ایلام را می‌توان یکی از اصلی‌ترین مراکز تأمین ماهی قزل‌آلا در غرب کشور دانست.

جاذبه‌های تاریخی روستا

همان‌طور که بیان شد ایلام یکی از تاریخی‌ترین استان‌های کشور می‌باشد و جالب است بدانید که روستای کلم ازجمله مکان‌های سکونت ساسانیان به شمار می‌آید. این روستا در دل خود دو اثر تاریخی از همین دوران را جای ‌داده است که موجب جذب گردشگران نیز می‌شود.

روستاي کلم قدمت طولاني سکونت انساني دارد. بررسي آثار باقيمانده از جمله قلعه و آتشکده، احتمال قدمت و سابقه تاريخي روستا به دوران مادها را افزايش داده است. بقعه جابربن انصاري و بناي سيد تاجالدين نيز در نزديکي روستا واقع شدهاند. مردم روستاي کلم به زبان کردي سخن ميگويند، مسلمان و پيرو مذهب شيعه جعفري هستند.

جاذبه‌های تفریحی روستا

کوه‌های اطراف روستای کلم مکان مناسبی برای طبیعت‌گردی هستند؛ همچنین شما می‌توانید در آبشارهای اطراف روستا به آبتنی بپردازید. لذت طبخ ماهی تازه در دل طبیعت، سفری فراموش‌نشدنی را برای شما رقم خواهد زد. شما می‌توانید با سفر به این روستا در زمان‌های مناسب، در طبیعت اطراف چادر زده و از شب‌های پرستاره آسمان لذت ببرید.

کلم مرکز اصلی پرورش ماهی در استان ایلام

در حالی تولید ماهی در این روستا یکی از برندهای اصلی روستا محسوب می شود و با توجه به زیبایی های منحصربه فرد روستا، گردشگران زیادی از روستا بازدید می کنند.

وجود آب در منطقه کلم باعث شده است تا روستای کلم به عنوان مرکز اصلی پرورش ماهی در استان ایلام و حتی غرب کشور باشد.
در این منطقه بیش از ۹ مرکز پرورش ماهی قزل آلا وجود دارد که هر یک از این مراکز بین ۴۰ تا ۵۰ تن ماهی تولید می کنند و نقش مهمی در تامین نیاز ماهی استان دارند.
ماهی این منطقه در کشور هم مشهور است و از دیگر نقاط کشور و حتی افرادی از کشور عراق نیز مشتری ثابت این ماهی ها هستند.
وجود مراکز پرورش ماهی در بین باغات روستای کلم زیبایی های روستا را دوچندان کرده است.

بیشتر بخوانید:

معرفی خوشمزه ترین غذا های محلی ایلام

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا