گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

موانع تولید در قطب‌های کشاورزی کشور/ پول گندمکاران با سه ماه تأخیر پرداخت می‌شود

رئیس نظام صنفی کشاورزی اهواز و کارون با اشاره به موانع تولیدات کشاورزی در استان خوزستان گفت: نرخ خرید تضمینی گندم بسیار پایین است و همین را هم دولت با چند ماه تأخیر پرداخت می‌کند که انگیزه را از کشاورزان گرفته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، پس از تأکید مقام معظم رهبری به  «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها» که به عنوان شعار سال از سوی ایشان اعلام شد، به همه مدیران و بنگاه‌های تولیدی تکلیف است که در این زمینه هر گونه اقدام لازم انجام شود. در بخش کشاورزی هم مشکلات و موانع تولید بسیار است. به همین منظور با فاصل نیسی رئیس نظام صنفی کشاورزی اهواز و کارون گفت‌وگو کردیم.

* آب‌بهای کشاورزان در خوزستان ۱۰ برابر شد

وی به موانع بسیار در کشاورزی خوزستان اشاره کرد و گفت: آب بهای بخش کشاورزی بسیار گران شده و برای کشاورزان هزینه‌های بسیار درست کرده است. این قیمت آب از ۶۰ تومان به ۶۰۰ تومان یعنی ۱۰ برابر افزایش یافته است.

نیسی افزود: ادارات کشاورزی منطقه این افزایش قیمت را رد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند اما سازمان آب منطقه تغییرات داده‌ها را طوری اعمال می‌کنند که قیمت ۱۰ برابر افزایش پیدا کرده و در نهایت به نفع آنها تمام شده است.

* دولت تنها ۶۰ درصد خسارات سیل خوزستان را پرداخت کرد

رئیس نظام صنفی کشاورزی اهواز و کارون با انتقاد از این که دولت خسارت سیل ویرانگر سال ۹۸ را پرداخت نکرده است، گفت: تنها ۶۰ درصد این خسارت از سوی دولت پرداخت شده در حالی که زمین‌های کشاورزان کاملا نابود شده است و آنها تنها بخشی از زمین‌های خود را تأمین و اصلاح کرده‌اند تا بتوانند معاش خانواده را تأمین کنند.

*‌ نهاده‌های کشاورزی بسیار گران و از بازار آزاد تهیه می‌شود

نیسی به نهاده‌های گران کشاورزی به عنوان مانع اصلی تولید اشاره کرد و گفت: علیرغم این که دولت سال گذشته قیمت نهاده‌های کشاورزی از جمله کود شیمیایی را بسیار گران کرد، اما این نهاده گران هم در بازار نیست و کشاورزان مجبور هستند از بازار سیاه به قیمت‌های سرسام‌آور کیسه‌ای ۹۰۰ هزار تومان خریداری کنند.

وی گفت: نرخ دولتی کود فسفاته کیسه‌ای ۵۴۰ هزار تومان است و دولت تنها یک کیسه برای هر هکتار می‌دهد اما برای هر هکتار زمین کشاورزی ۴ کیسه کود فسفاته لازم است و آنها مجبورند از بازار آزاد به قیمت ۸۶۰ تا ۹۰۰ هزار تومان خریداری کنند، زیرا اگر این کود به زمین داده نشود، محصولی هم به دست نمی‌آید.

رئیس نظام صنفی کشاورزی اهواز و کارون همچنین به عدم تأمین خوراک مرغداران تأکید کرد و گفت: مرغداران تنها ۲۵ تا ۳۰ درصد خوراک مورد نیاز مرغداری را به نرخ دولتی می‌گیرند و بقیه را از بازار آزاد به قیمت گران می‌خرند.

* ‌قیمت گندم پایین است

این مسؤول با اشاره به این که برداشت گندم در استان خوزستان آغاز شده است گفت:‌ قیمت گندم بسیار پایین است و کشاورزان رغبتی برای تولید ندارند.

وی با اشاره به این که هر کیلو گندم از سوی دولت ۴ هزار تومان قیمت گذاری شده است، گفت:‌ متأسفانه دولت پول این گندمکاران را هم با تأخیر دو سه ماهه  پرداخت می‌کند.

نیسی افزود: امروز جلسه‌ای با فرمانداری داشتیم که بانک کشاورزی استان اعلام می‌کند پولی برای پرداخت ندارد و پول باید به حساب آنها از سوی دولت واریز شود تا پول گندمکاران را پرداخت کنند.

* گندم کشاورز داخلی را ارزن اما گندم خارجی را دو برابر قیمت می خرند

رئیس نظام صنفی کشاورزی اهواز و کارون تأکید کرد: دولت نرخ مناسبی برای خرید تضمینی گندم تعیین نمی‌کند اما همین گندم را به قیمت کیلویی ۹ هزار تومان از کشورهای دیگر وارد می‌کند.

وی با انتقاد از نرخ خرید تضمینی گندم گفت: نامه‌ای را تشکل‌ها به دفتر مقام معظم رهبری تنظیم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند تا نرخ خرید تضمینی گندم افزایش یابد.

نیسی با بیان این که خودکفایی در گندم و تأمین امنیت غذایی برای کشور بسیار مهم است، گفت: دولت باید حمایت خود را از کشاورزان بیشتر کند تا در شرایط فعلی تحریم که امکان واردات کمتر است، نیازها در داخل تأمین شود.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
خبرگزاری فارس
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا