گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

مشکلات پیش روی تولیدکنندگان فرش دستباف

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های فرش دستباف مالیات بر ارزش افزوده را از جمله مشکلات پیش روی تولیدکنندگان این صنعت دانست و گفت: این امر موجب تحمیل افزایش قیمت تمام شده و کاهش رقابت پذیری در بازارهای هدف می شود.

عبداله بهرامی در گفت وگو با ایسنا، درباره مشکلات پیش روی تعاونی های تولید فرش دستباف اظهار کرد: در طول سالهای گذشته سه عامل از مهمترین موانع تولید در هنر صنعت فرش دستباف بوده که آسیب جدی به تولیدکنندگان این بخش وارد کرده است.

وی ادامه داد: اولین مشکل، مصوبه تعهد ارزی بانک مرکزی بوده که مشکلات بسیاری را برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف به وجود آورده است چون عده زیادی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان نمی توانند در مدت مقرر چهار ماهه برای بازگشت مبالغ ارزی، این مبلغ را از خریداران دریافت کنند.

به گفته بهرامی، بیشتر صادرات فرش دستباف به شکل امانی صورت می گیرد به همین دلیل مهلت مقرر در مصوبه از باب بازگشت ارز، تولیدکنندگان و صادرکنندگان را دچار مشکل کرده است.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های فرش دستباف از مالیات بر ارزش افزوده به عنوان یکی دیگر از چالشهای تولیدکنندگان فرش دستباف نام برد و گفت: بخش اعظمی از تولیدکنندگان این صنعت جزو سه دهک پایین جامعه هستند و یارانه دولتی دریافت می کنند اما اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده موجب تحمیل افزایش قیمت تمام شده به تولیدکنندگان و صادرکنندگان این صنعت می و کاهش رقابت پذیری در بازارهای هدف جهانی می شود.

رئیس کمیسیون تخصصی صنایع دستی، فرش و گردشگری اتاق تعاون همچنین عدم همکاری گمرک در خصوص صدور مجوز بازگشت فرشهایی که نیاز به مرمت دارند را از دیگر مشکلات پیش روی تولیدکنندگان عنوان کرد و گفت: گاها فرشهایی که صادر می شوند به مرور زمان به مرمت و اقدامات تکمیلی مثل رفو، شور، تعمیر و تنظیم رنگ احتیاج دارند به همین دلیل لازم است به خاستگاه اولیه خود برگردند ولی عدم همکاری گمرک در این بخش موجب شده تا تولیدکننده و صادرکننده فرش دستباف از درآمد ارزی این صنعت محروم بمانند.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایسنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا