گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

رشد بیش از ۴۰ درصدی تولیدات کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد

افزایش تولید محصولات کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد با رشد بیش از ۴۰ درصدی در دولت های یازدهم و دوازدهم چشم انداز توسعه اقتصادی در مهمترین حوزه معیشتی این استان را امیدبخش کرده است.

به گزارش ایرنا،داده های آماری نشان می دهد میزان تولید گل رز از ۶ میلیون و۵۰۰ هزار شاخه به ۲۱ میلیون و ۳۷۰ هزار شاخه ،گوشت قرمز از ۱۳هزار و ۵۰۰ به ۱۵هزار و ۶۰۲ تن ،گوشت مرغ از هفت هزار به ۱۳هزار و ۵۰۰تن و دانه های روغنی کلزا از ۳۱۵ به بیش از ده هزار تن در کهگیلویه و بویراحمد افزایش یافته است.

در مجموع حالا میزان تولید محصولات کشاورزی استان سالیانه به ۹۷۳هزار تن رسیده که تنها یک گام تا رسیدن به عدد یک میلیون تن فاصله دارد.

با توجه به اینکه بخش کشاورزی با جمعیت ۵۰ هزار خانواری مهمترین حوزه درآمدی مردم این استان محسوب می شود بدون شک افزایش تولید در این حوزه نقش مهمی در بهبود وضعیت معیشتی بخش قابل توجهی از مردم این استان دارد.

کارشناسان حوزه کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد معتقد هستند که احداث باغستان های جدید،توسعه گلخانه ها،افزایش ضریب مکانیزاسیون کشاورزی، توسعه کشت آبی از مهمترین دلایل رشد میزان تولید محصولات کشاورزی در این استان بوده است.

این کارشناسان امنیت غذایی، فراهم شدن زمینه خودکفایی در مهمترین نیازهای هموطنان و ایجاد فرصت های شغلی را از مهمترین مزایای رونق و جهش تولید در این حوزه می دانند.

عبور از کشاورزی سنتی

یک کشاورز باشتی معتقد است که کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در حال عبور از روش سنتی به نوین است.

مرتضی هاشمی که دانش آموخته کارشناسی رشته کشاورزی است افزود: مرسوم شدن آبیاری قطره ای و بارانی یکی از نشانه های کشاورزی نوین در کهگیلویه و بویراحمد است.

وی تاکید کرد: کم شدن زحمت کشاورز، کاهش هزینه تمام شده محصول و پایدار بودن درآمد از مزیت های این نوع آبیاری است.

تجهیزات مکانیزاسیون کشاورزی

یک بهره بردار حوزه امامزاده جعفر در گچساران می گوید: استفاده از ماشین های کشاورزی در سال های اخیر منجر به کاهش دوره برداشت و کاهش نیاز به کار و تلاش بیشتر از توان بهره برداران شده است.

عباس حسینی با اشاره به اینکه با آبی شدن زمین های کشاورزی امکان ۲ دوره کشت در این منطقه فراهم شده است اضافه کرد: تبدیل مزارع دیم به آبی منجر به افزایش درآمد کشاورزان در این منطقه شده است.

وی توسعه زیرساخت های صنایع تبدیلی از نیازهای حوزه کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد است.

افزایش ۴۰۰ هزار تنی محصولات

رییس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد می گوید: میزان تولید محصولات کشاورزی استان امسال نسبت به سال ۱۳۹۲ بیش از ۴۰۰ هزار تن افزایش یافته است.

الیاس تاج الدینی تاکید می کند که میزان تولید محصولات کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد که در سال ۱۳۹۲ کمتر از ۵۶۰ هزار تن بوده هم اکنون به ۹۷۳ هزار تن رسیده است.

زیرساخت هایی که منجر به افزایش تولید شده

وی بیان کرد: اجرای ۲۳هزار هکتار عملیات اجرایی حوزه آب و خاک یکی از خدمات مهم دولت تدبیر و امید برای توسعه زیرساخت های کشاورزی در استان بوده است.

تاج الدینی تاکید کرد در حالی که مساحت عملیات آب و خاک انجام شده تا پیش از شروع دولت تدبیر و امید در کهگیلویه وبویراحمد ۲۹هزار هکتار بوده هم اکنون طرح های آب و خاک در ۵۲هزار هکتار زمین کشاورزی استان اجرا شده است.

وی عنوان کرد: در هشت سال گذشته ۲هزار و ۱۰۰ هکتار شبکه آبیاری و زهکشی در کهگیلویه و بویراحمد انجام شده است در حالی که تا پیش از این یکهزار و ۲۰۰هکتار شبکه آبیاری و زهکشی در استان انجام شده بود.

تاج الدینی ابراز داشت: در این مدت همچنین طرح های آبیاری نوین در ۱۵هزار هکتار از زمین کشاورزی استان اجرا شده است و مجموع مساحت آبیاری نوین در اراضی کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد به بیش از ۳۶ هزار هکتار رسیده است.

به گفته تاج الدینی همچنین از سال ۱۳۹۲ تاکنون ۱۱۷ کیلومتر جاده دسترسی بین مزارع در استان ایجاد شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: در دولت های یازدهم و دوازدهم ۶هزار و ۵۰۰ هکتار زمین دیم در استان تامین آب شده است.

تاج الدینی ابراز داشت:همچنین تعداد شهرک های کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در سال های اخیر از سه به ۱۵ مورد افزایش یافته است.

افزایش سطح گلخانه ها

رییس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: سطح زیرکشت گلخانه های استان که در سال ۱۳۹۲ قریب به ۳۵ هکتار بود هم اکنون به حدود ۵۴ هکتار افزایش یافته است.

تاج الدینی اضافه کرد: هم اکنون سالانه هشت هزار و ۵۰۰ تن محصول کشاورزی شامل توت فرنگی، گوجه، خیار، انواع فلفل رنگی و به بیش از ۲۱ میلیون شاخه گل بریده در گلخانه های این استان تولید و روانه بازارهای مصرف می شود.

وی اظهار داشت: در سال ۱۳۹۲ سالانه ۶ هزار تن محصول گلخانه ای شامل توت فرنگی،گوجه،خیار و انواع فلفل و۶ میلیون و ۵۰۰ شاخه گل رز شاخه بریده در کهگیلویه و بویراحمد استان تولید می شد.

وی تاکید کرد: آسان بودن رساندن مواد مغذی به گیاه از طریق تزریق در نتیجه داشتن ارزش غذایی بهتر و زیبایی و مشتری پسند بودن از مزایای بهره وری از کشت گیاهان به صورت گلخانه ای است.

تاج الدینی گفت:کشت های گلخانه ای به دلیل امکان کنترل عوامل تاثیرگذار محیطی همچون تغییرات دمایی، جلوگیری از پدیده های سرمازدگی و گرمازدگی و همچنین استفاده بهینه از منابع آب و خاک، سوخت و دیگر نهاده های کشاورزی از دیگر مزایای کشت گلخانه ای است.

وی ابراز داشت:سطح گیاهان دارویی استان که در ابتدای دولت تدبیر و امید ۲۷ هکتار بود هم اکنون به بیش از به ۲۴۸ هکتار رسیده است.

وی بیان کرد: پرداخت تسهیلات از محل منابع مالی اشتغال روستایی و عشایر به بهره برداران از جمله برنامه های جهاد کشاورزی برای رونق تولید این محصولات پردرآمد است.

تاج الدینی ابراز داشت: آلوئه ورا، آویشن، بادرنجبویه، به لیمو، رزماری، کدو تخمه کاغذی، نعناع فلفلی، استویا و بابونه از ارقام گیاهان دارویی کشت شده در این استان است.

وی اشتغال مستقیم در هر هکتار از گیاهان دارویی در این استان را ۱۰ تا ۲۰ نفر برآورد کرد.

افزایش ظرفیت سردخانه های نگهداری

رییس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد همچنین از افزایش بیش از پنج برابری سردخانه های نگهداری محصولات کشاورزی استان خبر داد و اضافه کرد: میزان ظرفیت سردخانه های استان که در سال ۱۳۹۲ هفت هزار تن بود هم اکنون به ۳۹ هزار تن رسیده است.

احداث باغ های جدید

سرپرست امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت:هفت هزار و ۲۸۳ هکتار باغ از سال ۱۳۹۲ تاکنون در استان احداث شده است.

محمدی اظهارداشت: این میزان شامل باغستان های انجیر، انگور، بادام، مرکبات، میوه های هسته دار در مناطق گرمسیری و سردسیری کهگیلویه وبویراحمد می شود.

وی بیان کرد: تامین نهال و پرداخت تسهیلات بانکی ارزان قیمت از جمله حمایت های دولت برای توسعه باغستان های استان است.

محمدی تصریح کرد: سطح باغستان های استان که در سال ۱۳۹۲، ۳۲ هزار و۴۷۶ هکتار بوده هم اکنون به ۳۹ هزار و ۷۵۵ هکتار رسیده است.

محمدی تاکید کرد: توسعه باغستان های استان افزون بر تامین میوه مورد نیاز مردم استان و استان های مجاور باعث ایجاد اشتغال نیز شده است.

وی عنوان کرد: سالیانه ۲۷۰ تا ۲۸۰ هزار تن انواع میوه شامل، سیب، مرکبات، میوه‌های تابستانه و سایر میوه‌ها در باغستان‌های کهگیلویه و بویراحمد تولید شود.

توسعه شیلات

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت:میزان تولید ماهی در استان که در ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید سالیانه ۱۱ هزار و ۴۰۰تن بود هم اکنون به ۱۸هزار و ۶۰۰تن رسیده است.

حمزه جانبازی اظهار داشت:افزود:در هشت سال گذشته بیش از ۱۰۰مزرعه پرورش ماهی در کهگیلویه و بویراحمد به بهره برداری رسیده است.

جانبازی ابراز داشت:برای بهره برداری از این طرح ها ۱۵۰میلیارد ریال تسهیلات بانکی ارزان قیمت به سرمایه گذاران پرداخت شده است.

وی گفت:با ایجاد این مزارع پرورش ماهی بیش از یک هزار فرصت شغلی مستقیم ایجاد شده است.

وی بیان کرد:هم اکنون ۲۵۴ مزرعه پرورش ماهی در استان وجود دارد.

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تعداد فرصت های شغلی مستقیم ایجاد شده صنعت استان را ۲هزار و ۶۰۰نفر ذکر کرد.

افزایش ضریب مکانیزاسیون کشاورزی

رئیس اداره امور فناوری های مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: میزان بهره گیری از ماشین های کشاورزی در استان امسال نسبت به سال ۱۳۹۲ حدود ۲ برابر افزایش یافته است.

سیامک شفائی اضافه کرد: شاخص ضریب مکانیزه کهگیلویه و بویراحمد که سال ۱۳۹۲ ،۸۳ صدم بود اکنون به ۱.۶  اسب بخار در هکتار رسیده است.

وی بیان کرد: درحالی که ابتدای آغاز به کار دولت تدبیر و امید یکهزار و۹۰۰ دستگاه تراکتور در اختیار کشاورزان کهگیلویه و بویراحمد بود هم اکنون سه هزار و۱۰۰ دستگاه تراکتور در اختیار آنان قرار دارد.

شفائی تاکید کرد: در سال ۱۳۹۲ به ازای هر ۸۰ هکتار یک دستگاه تراکتور در استان وجود داشت و در زمان حاضر به ازای هر ۴۸ هکتار یک دستگاه تراکتور وجود دارد .

رئیس اداره امور فناوری های مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: امسال ۶۰۰ میلیارد ریال تسهیلات یارانه دار به کشاورزان استان پرداخت شده است.

سیامک شفائی اظهار داشت: با این اعتبار ۲۵۰ دستگاه انواع تراکتور سبک و سنگین با قیمت دولتی ( بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان کمتراز قیمت بازار ) ،هشت دستگاه کمباین بزرگ غلات،بیش از ۵۰۰ دستگاه سایر ماشین های کشاورزی حفاظتی،کاشت،داشت زراعی،باغبانی و حوزه های آّبزی پروری،دام در قالب سهمیه بندی های مختلف کشوری به کشاورزان کهگیلویه و بویراحمد برای نوسازی ناوگان ماشینی پرداخت شده است.

وی بیان کرد: این منابع بانکی برای خریداری ماشین آلات کشاورزی شامل تراکتورهای سنگین و نیمه  سنگین،کمباین های بزرگ غلات به همراه هد کلزا و تجهیزات حوزه دام، طیور و آبزیان پرداخت شده است.

شفائی عنوان کرد: هم اکنون ۱۳ هزار دستگاه تراکتور، کمباین، انواع ادوات دنباله بند و ادوات زراعی، دام، طیور و شیلات در کهگیلویه و بویراحمد  و ۱۴۰ دستگاه کمباین بزرگ مهاجر در مراحل مختلف تولید و برداشت محصولات کشاورزی استان بکار گرفته می شود.

وی ابراز داشت:افزایش سرعت،دقت،بهره وری هرچه بیشتر از منابع آب و خاک،جذابیت کشاورزی برای جوانان ،جلوگیری از مهاجرت کشاورزان به شهرها، افزایش قابل ملاحظه درآمد کشاورزان،کاهش شدید هزینه کارگری و کار طاقت فرسای کشاورزی و کاهش هزینه تولید از مزایای توسعه تجهیزات مکانیزاسیون محسوب می شود.

اجرای طرح های عمرانی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۹۵ طرح حوزه آب و خاک از ابتدای دولت تدبیر و امید تاکنون در استان اجرا شده است.

الیاس تاج الدینی اظهار داشت:در مجموع یکهزار و ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای اجرا و بهره برداری از این طرح ها هزینه شده است.

وی تاکید کرد: انتقال آب به زمین های شمس آباد ، آبلش،تامین آب زمین های کشاورزی دشت مختار،تامین آب اراضی کشاورزی چالموره،چاه تلخ و غورک،احداث سد خاکی بهمئی با مجموع اعتبار ۶۳۰میلیارد ریال از طرح های شاخص اجرا شده در حوزه آب و خاک کهگیلویه و بویراحمد از سال ۱۳۹۲ تاکنون است.

رییس سازمان کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: همچنین ۱۲ طرح شاخص حوزه آب و خاک استان با یکهزار و ۵۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری در دولت تدبیر و امید کلنگ زنی شده که ۴۰ تا ۱۰۰درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

وی تاکید کرد: طرح آبیاری بارانی زمین های کشاورزی امامزاده جعفر با ۳۰۰ میلیارد ریال و ۱۰۰درصد پیشرفت فیزیکی از مهمترین این طرح هاست که ۱۰ میلیارد ریال مطالبات نیاز دارد.

تاج الدینی ابراز داشت:آبیاری تلفیقی یکهزار و۱۰۰ هکتار زمین کشاورزی منطقه خان احمد با ۲۵۰ میلیارد ریال اعتبار و ۱۰۰ درصد پیشرفت فیزیکی از دیگر طرح های حوزه آب و خاک کهگیلویه و بویراحمد است که ۱۰۰ میلیارد ریال مطالبات دارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه وبویراحمد ابراز داشت: آبیاری قطره ای ۳۰۰ هکتار باغستان منطقه غورک در باشت با ۷۰ میلیارد ریال اعتبار و۲۰ میلیارد ریال مطالبات و۱۰۰ درصدپیشرفت فیزیکی،آبیاری قطره ای چالموره چاه تلخ در باشت با ۸۰میلیارد ریال اعتبار، آبیاری قطره ای ۲۰۰ هکتار باغستان های معصوم آباد کریک با ۳۰ میلیارد ریال و پنج میلیارد ریال مطالبات از دیگر طرح های مهم اجرا حوزه آب و خاک استان  در سال های اخیر است.

وی اضافه کرد:در مجموع ۲ هزارو۲۳۰ میلیارد ریال برای اجرای ۱۵ طرح زیرساخت های کشاورزی استان در دولت تدبیر و امید هزینه شده است.

وی عنوان کرد: طرح آبیاری نواری در ۸۵۰ هکتار در دشت لیشتر با ۱۴۰ میلیارد ریال،آبیاری تلفیقی ۳۰۰ هکتار زمین کشاورزی تنگ انگشترک با ۷۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری،آبیاری قطره ای باغستان های شمس آباد چرام در سطح ۳۵۰ هکتاربا ۴۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری،آبیاری نواری و بارانی در آبلش لنده در سطح ۲۵۰ هکتاربا ۴۰ میلیارد ریال اعتبار از جمله طرح های شاخص حوزه کشاورزی استان است که ۱۰۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه وبویراحمد بیان کرد: این طرح ها به جز مبلغ هزینه شده ۱۰۰ میلیارد ریال مطالبات پیمانکار دارد.

تاج الدینی تصریح کرد: در مجموع ۱۳ پروژه شاخص حوزه کشاورزی استان در دولت تدبیر و امید کلنگ زنی و در همین دولت بهره برداری شده است.

وی اضافه کرد:تامین آب اراضی باباکلان در ۵۸۰ هکتار،آبیاری ۴۵۰ هکتار زمین دشت مختار،اجرای سیستم آبیاری قطره ای باغستان های کاکان در سطح یکهزار و۵۰۰ هکتار،آبیاری قطره ای کوشک بویراحمد در ۳۰۰ هکتار از جمله این طرح هاست.

کهگیلویه و بویراحمد با ۷۲۶ هزار نفر جمعیت و اقلیمی چهار فصل نقش مهمی در تأمین نیازهای ضروری بازار محصولات کشاورزی استان‌های جنوبی کشور دارد.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایرنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا