گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

تولید پایدار گندم یکی‌از ارکان امنیت غذایی کشور است

یک عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان گفت: برای تولید پایدار گندم به‌عنوان یک محصول استراتژیک و قابل اهمیت در امنیت غذایی، کشاورزی حفاظتی توصیه‌هایی را مبنی‌بر کم خاک‌ورزی و حفظ بقایای گیاهان تناوبی در مزارع دارد.

طهماسب حسین‌پور در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: غلات و به ویژه گندم ازجمله تولیدات راهبردی و مهم کشاورزی محسوب می شود و در الگوی غذایی بسیاری از کشورهای جهان ازجمله ایران از جیاگاه ویژه‌ای برخوردار است، به طوری که در کشور ما بیش‌از ۴۵ درصد پروتئین و ۵۵ درصد کالری مورد نیاز از گندم تأمین می‌شود، لذا این محصول اهمیت زیادی در امنیت غذایی ما دارد.

وی ادامه داد: برای تولید پایدار گندم به‌عنوان یک محصول استراتژیک، کشاورزی حفاظتی توصیه‌هایی را مبنی‌بر کم خاک‌ورزی و حفظ بقایای گیاهان تناوبی در مزارع دارد.

حسین‌پور عنوان کرد:بقایای گیاهی و کودهای حیوانی منابع مهم تغذیه گیاه برای تولیدات کشاورزی هستند به طوری که با افزایش میزان بقایا از صفر به ۶۰ درصد، عملکرد زیست توده و دانه گندم به طور نسبی افزایش می‌یابد.

این عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان گفت: حفظ بقایا در حد بهینه در شرایط دیم با ذخیره و فراهم کردن بهتر رطوبت حاصل از بارندگی‌ها، می‌تواند اثر مثبتی بر عملکرد داشته باشد، همانگونه که اضافه کردن مقدار کمی بقایای گیاهی در مقایسه با سوزاندن آن، عملکرد گندم را تا ۵۰ درصد افزایش می‌دهد.

وی ادامه داد: نظام‌های کشت بدون مدیریت صحیح و حفظ بقایا، با ایجاد شرایط زیستی و شیمیایی نامطلوب در خاک، باعث کاهش میزان کربن آلی و عناصر غذایی خاک می‌شوند.

حسین‌پور عنوان کرد: تحقیقات نسان داه که استفاده از گاوآهن برگردان دار در آماده سازی زمین علاوه بر مصرف انرژی زیاد، به دلیل زیر و رو کردن مداوم خاک باعث اتلاف رطوبت، تسریع اکسیداسیون مواد آلی و تخریب ساختمان خاک می شود.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایسنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا