گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

تولید محصولات دارویی و بهداشتی از خیار دریایی

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور گفت: خیار دریایی یا همان داروخانه سیار بیش از ده نوع دارو در خودش دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت‎وگو، دکتر یزدان مرادی محقق و عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور درمورد تنوع بخشی به محصولات شیلاتی و تولید فرآورده‌های آبزیان با برنامه «گفتگوی علمی» گفتگو کرد.

مرادی با اشاره به اهمیت مصرف آبزیان از نظر تغذیه‌ای و سلامت گفت: تولید فرآورده‌های آبزیان برای تسهیل و تأمین مواد مورد نیاز بدن ضروری است.

وی افزود: گاهی خود موسسه تحقیقاتی شیلات به این نتیجه می‌رسد که یک موضوعی را مطرح و با هماهنگی بخش اجرا دنبال کند که نتیجه آن در قالب گزارش نهایی ارسال می‌شود و دانش فناوری آن نیز قابل واگذاری به بخش خصوصی خواهد بود.

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با اشاره به اینکه ۴۰ تا ۵۰ درصد آبزیان مصرف قطعی ندارند و ضایعات و دورریز هستند گفت: با توجه به اینکه بخش عمده این ضایعات مصرف نمی‌شوند لذا موسسه شیلات هم پژوهش‌هایی انجام می‌دهد و تولید ژلاتین و چرم و روغن مایع از پوست ماهی را مطرح و به بخش خصوصی پیشنهاد می‌کند.

مرادی اضافه کرد: علاوه بر ماهی و میگو، ما تولید محصول از جلبرگ‌ها و یا اسفنج‌ها را که شاید به عنوان ماده غذایی مصرف نداشته باشد نیز در دستور کار قرار دادیم و از آن‌ها روغن و عصاره‌های ضدسرطان تولید کردیم که کارهای آزمایشگاهی آن انجام شده و در فرآیند توسعه نیازمند هماهنگی با وزارت بهداشت است.

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور تولید محصولات جدید از جلبرگ‌ها را در رونق اقتصادی کشور و عدم خروج ارز از کشور موثر دانست و گفت: به عنوان مثال خیار دریایی یا همان داروخانه سیار بیش از ده نوع دارو در خودش دارد که با کار کردن روی بخشی از آن توانستیم عصاره ضدالتهاب و کپسول جلوگیری از فشار خون را تولید کنیم.

وی افزود: «خیار دریایی» نوعی جانور دریایی است که شبیه میوه خیار است و پوست چرم مانندی دارد و به همین دلیل هم اسم آن را خیار دریایی گذاشته‌اند.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت‎وگو
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا