گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

چرا در دشت ممنوعه ورامین شهرک گلخانه ای احداث شد؟

مدیرعامل شرکت‌ شهرک‌های کشاورزی گفت: طرح احداث شهرک گلخانه‌ای در دشت ممنوعه ورامین مربوط به سال ۸۱ است که در آن زمان ایجاد چاه جدید در این دشت ممنوع نبود.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی اشرف منصوری مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی کشور با اشاره به اهمیت توسعه کشت گلخانه‌ای با توجه به کمبود آب در کشور اظهار داشت: توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای یکی از راه‌های صرفه‌جویی در مصرف آب در کشور است و ما با محدودیت منابع آبی مواجه هستیم.

وی افزود: در محیط گلخانه‌ای می‌توان از روش‌های نوینی مانند هیدروپونیک برای به حداقل رساندن مصرف آب استفاده کرد و با تکنولوژی‌های جدید هدررفت انرژی را به حداقل رساند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی کشور با اشاره به وجود ۲۷۳ هزار شهرک گلخانه‌ای در کشور گفت: در مجموع می‌توان گفت تاکنون ۴۷ هزار هکتار از اراضی ملی و مستثنیات برای ایجاد و راه‌اندازی این تعداد شهرک کشاورزی در نظر گرفته شده است.

منصوری تأکید کرد: بیش از ۹۰ درصد اراضی مورد بحث از سال ۹۷ تا ۹۹ در اختیار متقاضیان و سرمایه‌گذاران قرار گرفته که در حال تأسیس بوده و به بهره‌برداری رسیده‌اند.

وی یکی از دلایل کندی توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای را نبود منابع مالی برای ایجاد زیرساخت‌ها عنوان کرد و گفت: پیش تر قرار بر این بود که تمام منابع مالی ایجاد زیرساخت‌های شهرک‌های گلخانه‌ای را دولت تأمین کند اما به دلیل مشکلات مالی، بخشی از آن بر عهده سرمایه گذار بخش خصوصی است.

وی با بیان اینکه برخی از پروژه‌ها به زودی و در دهه فجر افتتاح خواهند شد، گفت: در دهه فجر ۲۵ پروژه در سطح ۴۶۰ هکتار با سرمایه ۵۳۳ میلیارد تومانی به مرحله افتتاح می‌رسند. همچنین این پروژه‌ها به تنهایی زمینه اشتغال ۱۱ هزار نفر را فراهم می‌کند.

به گفته منصوری، این پروژه‌ها در استان‌های گلستان، آذربایجان غربی، قزوین، خراسان جنوبی، گیلان و اصفهان در دهه فجر افتتاح می‌شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی کشور با بیان اینکه برخی از این شهرک‌ها در مناطقی با مشکلات آبی در حال تأسیس هستند، افزود: یکی از این شهرک‌های گلخانه‌ای مربوط به دشت ورامین است که برای بهره‌برداری از تمام فازهای آن نیازمند تأمین آب هستیم که وزارت نیرو حفر چاه جدید را در این دشت ممنوع کرده است.

منصوری افزود: طرح احداث شهرک گلخانه‌ای در دشت ممنوعه ورامین مربوط به سال ۸۱ است که در آن زمان ایجاد چاه جدید در این دشت ممنوع نبود.

وی بخشی از مشکلات احداث شهرک گلخانه‌ای در دشت ورامین را به محیط زیست مربوط دانست و گفت: محیط زیست نیز انتقاداتی را نسبت به احداث شهرک‌های گلخانه‌ای در این دشت داشت که با نامه‌نگاری در حال مرتفع کردن آنها هستیم.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی کشور با بیان اینکه مشکلات تأمین آب این شهرک قابل رفع خواهد بود، افزود: ما به وزارت نیرو پیشنهاد کردیم که بخشی از آب مورد نیاز شهرک گلخانه‌ای دشت مریوان از طریق تصفیه فاضلاب شهرری تأمین شود.

منصوری ادامه داد: همچنین به وزارت نیرو پیشنهاد می‌شود که برای تأمین آب این شهرک از چاه‌های مزارع تعطیل شده استفاده کند.

وی همچنین نزدیکی این شهرک به استان تهران و ظرفیت‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری را از دلایل اصرار بر ادامه ساخت شهرک گلخانه‌ای در دشت ممنوعه ورامین دانست.

در ادامه مجتبی حسینی‌پور مدیر شرکت‌های کشاورزی استان تهران با اشاره به مشکلات سرمایه‌گذاران در احداث شهرک‌های گلخانه‌ای گفت: یکی از این مشکلات، تأمین منابع آبی مورد نیاز برای توسعه کشت گلخانه‌ای است که شهرک‌هایی مانند شهرک کشاورزی ورامین با آن روبرو شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر تنها ۵۰ لیتر آب در ثانیه برای تولید کشت گلخانه‌ای در اختیار گلخانه‌های شهرک کشاورزی دشت ورامین قرار می‌گیرد که بسیار محدود است.

حسینی‌پور افزود: شهرک گلخانه‌ای دشت ورامین به مساحت ۱۳۷۰ هکتار در پنج فاز مطالعه شده بود که به دلیل کمبود آب تنها ۱۲۰ هکتار آن در قالب ۷۴ قطعه ۱۴ هزار متری در اختیار سرمایه‌گذاران قرار گرفته است.

مدیر شرکت‌های کشاورزی استان تهران تعداد قطعاتی که هم اکنون به بهره‌برداری رسیده یا در حال ساخت است را ۵۴ قطعه عنوان کرد و گفت: ۱۲ قطعه به مرحله تولید محصول رسیده‌اند.

وی یکی دیگر از مشکلات شهرک گلخانه‌ای دشت ورامین را تأمین سوخت برشمرد و گفت: با کمک سرمایه‌گذاران، لوله‌کشی گاز در شهرک انجام شده اما وزارت نیرو تا سه کیلومتری شهرک لوله‌های گاز را آورده ولی آن را متصل نکرده است.

به گفته حسینی‌پور، سایر زیرساخت‌های مربوط به شهرک گلخانه‌ای از جمله آب و برق در این شهرک تأسیس و در حال استفاده است و در این زمینه مشکلی وجود ندارد.

مدیر شرکت‌های کشاورزی استان تهران ادامه داد: دو شهرک کشاورزی در رباط کریم و چند شهرک کشاورزی در دماوند و فیروزکوه احداث خواهند شد.

وی درباره نحوه واگذاری زمین‌ها در این شهرک‌ها به سرمایه‌گذاران گفت: بیشتر این زمین‌ها از منابع ملی بوده که با نرخ کارشناسی به متقاضیان واگذار می‌شود.

حسینی پور گفت: ۳۰ درصد از بهای زمین در ابتدای قرارداد و مابقی آن طی سه سال در شش قسط از متقاضیان دریافت می‌شود.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
خبرگزاری مهر
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا