گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

اختصاص ۶ هزار میلیارد تومان برای مکانیزاسیون کشاورزی در دولت تدبیر و امید

مدیرعامل بانک کشاورزی گفت در طول دولت تدبیر و امید، 6 هزار میلیارد تومان اعتبار برای توسعه مکانیزاسیون بخش کشاورزی پرداخت شده است.

به گزارش خبرنگار ایانا، روح الله خدارحمی در نشست خبری بعدازظهر امروز (۵ شهریور) با بیان اینکه وظیفه ذاتی بانک کشاورزی، تامین منابع مالی برای بخش کشاورزی است، اظهار کرد: در گذشته های دور، بانک کشاورزی به منابع دولتی و حتی در سال های جنگ به منابع استقراضی از دیگر بانک ها متکی بود اما امروزه این بانک در همه جا شعبه دارد و منابع تجهیز می کند.

وی با اشاره به رشد مطلوب سپرده های مردمی این بانک در ۲ سال گذشته، گفت: میزان سپرده های مردمی بانک کشاورزی در عرض ۲ سال گذشته از ۵۰۶ هزار میلیارد ریال به حدود ۹۲۰ هزار میلیارد ریال  رسید.

مدیرعامل بانک کشاورزی ادامه داد: در سال جاری نیز این روند ادامه داشته و در ۴ ماهه نخست، ۴۵ درصد از برنامه امسال تحقق یافته است.

خدارحمی، تصریح کرد: هم اینک حجم سپرده های مردمی نزد بانک کشاورزی به ۱۰۰۰ هزار میلیارد ریال رسیده است.

وی با تاکید بر لزوم ارایه منابع ارزان به فعالان بخش کشاورزی، خاطرنشان کرد: نسبت منابع ارزان بانک از ۴۰ درصد در سال ۹۶ به ۵۴ درصد در سال ۹۸ افزایش یافت.

مدیرعامل بانک کشاورزی افزود: برنامه امسال ما برای اعطای ۵۲۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات است که تاکنون ۱۱۹ هزار میلیارد آن را پرداخت کرده ایم.

خدارحمی، از رشد قابل توجه مانده تسهیلات در بانک کشاورزی خبر داد و گفت: عمده پرداخت های ما مربوط به محصولات استراتژیک کشاورزی است که به آن سرمایه در گردش پرداخت می کنیم.

وی در ادامه گفت: ۱.۵ میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای اشتغال پایدار روستایی و عشایری در نظر گرفته شده است که نیمی از این مبلغ در اختیار بانک کشاورزی قرار گرفته است. بر این اساس، ۴۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در قالب این طرح به ۴۱ هزار کسب و کار کوچک پرداخت کرده ایم.

مدیرعامل بانک کشاورزی افزود: با ارایه این تسهیلات توسط بانک کشاورزی ۸۵ هزار فرصت شغلی در مناطق روستایی ایجاد شده است و میزان اشتغالزایی با منابع بانک های دیگر هم معادل همین تعداد بوده است.

وی به ایجاد یک خط اعتباری برای توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در این بانک اشاره کرد و گفت: در طول دولت تدبیر و امید ۶ هزار میلیارد تومان اعتبار برای توسعه مکانیزاسیون بخش کشاورزی پرداخت شده است.

خدارحمی، یکی از ابعاد این توسعه را مربوط به مکانیزاسیون برنج دانست و تصریح کرد: در طی ۲-۳ سال اخیر، ۱۱۸۵۶ فقره تسهیلات با رقم ۳۶۱۴ میلیارد ریال با نرخ ۱۵ درصد برای خرید ماشین آلات مربوط به برنج اعطا شده است.

وی با اشاره به حمایت از طرح های پرورش ماهی در دریا، خاطرنشان کرد: توسعه کشت گلخانه ای از دیگر اولویت های بانک کشاورزی است و با وزیر محترم جهاد کشاورزی قرار گذاشتیم که در سال جاری ۵ هزار هکتار گلخانه جدید احداث کنیم که در حال حاضر، ۲۸۰۰ هکتار طرح احداث گلخانه به بانک معرفی شده است.

مدیرعامل بانک کشاورزی در خصوص واگذاری شرکت های زیرمجموعه این بانک نیز گفت: امسال ۲ واحد بزرگ کشت و صنعت کارون و سیمرغ را در دست واگذاری داریم که مزایده مربوط به کشت و صنعت کارون برگزار شد اما چون آورده مشتری کمتر از حدی بود که در آگهی ذکر شده بود، به آینده موکول شد.

وی افزود: برای واگذاری شرکت سیمرغ از طریق بورس اقدام کردیم که عرضه اولیه انجام شد و در حال انجام مقدمات برای عرضه بقیه سهام هستیم.

به گفته خدارحمی، میزان گندم خریداری شده از کشاورزان تا مرداد ماه امسال، ۷ میلیون و ۲۶۹ هزار و ۷۸۸ تن به ارزش ۱۲۵۳۳۵ میلیارد ریال بوده است.

وی با بیان اینکه امسال پرداخت غرامت ها تقریبا به روز است و بدهی چندانی نداریم، تصریح کرد:  در پرداخت تسهیلات قرض الحسنه برای خسارات سیل یک تکلیف ۹۰۰ میلیارد تومانی با نرخ ۴ درصد داریم که پرداخت ها شروع شده است و در استان لرستان ۷۰ درصد تسهیلات پرداخت شده است اما استان های دیگر قدری عقب هستند که پیگیر پرداخت هستیم.

مدیرعامل بانک کشاورزی افزود: در اجرای امهال ها تا به حال ۳۷۰۰ میلیارد تومان متعلق به ۲۷۳ هزار به مدت ۳ سال امهال شد و ۱۶۵۰ میلیارد تومان سود و کارمزد آنها نیز مشمول بخشودگی گردید.

خدارحمی با اشاره به نرخ تسهیلات بانک کشاورزی، گفت: نرخ تسهیلاتی که به سیل ‌زدگان داده می شود ۴ درصد است. ضمن اینکه وام اشتغال روستایی با نرخ ۶ درصد، توسعه گلخانه ‌ها، گیاهان دارویی و پرورش ماهی در دریا با نرخ ۹ درصد، مکانیزاسیون و تامین بذر با نرخ ۱۵ درصد و سرمایه گردش با نرخ ۱۸ درصد در اختیار کشاورزان قرار می ‌گیرد.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایانا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا