گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

فرار باغ‌های مرکبات مازندران از سرمای زمستانی

برداشت زودهنگام مرکبات مازندران بویژه پرتقال در سال جاری به خاطر شرایط مناسب آب و هوایی سبب شده است تا سرما و یخبندان نخستین روزهای زمستان آسیبی به این محصول باغی استان نرساند و کشتی باغداران به سلامت به ساحل امن برسد.

به گزارش ایرنا ، برداشت پرتقال مازندران امسال یک تا ۲ هفته زودتر از سال گذشته شروع شد. باغداران استان معمولا برداشت پرتقال را از نیمه دوم آبان ماه پس از کامل شدن قند آن شروع می کنند ولی امسال کار برداشت از اوایل آبان شروع شد و به همین دلیل هم سرمای بامدادی چند روز گذشته خسارتی برای باغداران در پی نداشته است.

مازندران ۱۱۵ هزار هکتار باغ مرکبات دارد که از این میزان حدود ۹۰ هزار هکتار باغ پرتقال است . ۲۵ هزار هکتار از باغ های مرکبات مازندران ، نارنگی است که برداشت زودرس این میوه نیز امسال از نیمه دوم شهریور آغاز شده بود.

دمای هوای مازندران بامداد شنبه پنجم دی ماه در بعضی مناطق به حدود ۲۰ درجه زیر صفر رسید. بامداد امروز یکشنبه هم سرمای زیر صفر درجه به مناطق جلگه ای استان که بیشترین باغ های مرکبات را دارد ، رسید به گونه ای که شهروندان ساری دمای منفی یک درجه را تجربه کردند. دما در دشت ناز ساری به حدود سه درجه زیر صفر رسید. ایستگاه هواشناسی آمل ، بابلسر ، گلوگاه ، بندر امیرآباد و ایزدشهر هم دمای زیر صفر را ثبت کردند. سردترین نقطه مازندران بامداد امروز منطقه ” بلده ” در شهرستان نور بود که دمای حدود ۱۵ درجه زیر صفر داشت.

دمای هوا در مناطق جلگه ای مازندران بندرت طی فصل زمستان به زیر صفر می رسد و در سال های گذشته هر گاه که چنین وضعیتی را در ماه دی تجربه کرد ، باغداران متضرر اصلی بودند.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مازندران روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از برداشت ۷۰ درصد مرکبات استان خبر داد و گفت که با وجود تداوم کاهش دما و بارش های شدید ، باغ مرکبات استان از گزند سرما در امان مانده است.

هادی ایزدی افزود : علت این که باغ های پرتقال مازندران از سرمای اخیر جان سالم به در برد ، واقع شدن بیشترین میزان آن در مرکز و شرق استان است که کار برداشت امسال زودتر در این مناطق شروع شد و پیش از برف و یخبندان اخیر هم کار برداشت گونه های آسیب پذیر از سرما پایان یافته بود.

وی توضیح داد : باغ های مرکبات مازندران شامل چند گونه پرتقال است که تامپسون مهم ترین آن محسوب می شود. این گونه پرتقال تا دمای ۲ درجه سانتیگراد در برابر سرما مقاومت دارد ضمن این که مقاومت درخت هم تا چهار درجه زیر صفر است.

ایزدی گفت : تقریبا پرتقال تامپسون از باغ های مازندران برداشت شده است و در حال حاضر عمده پرتقال موجود روی درخت پرتقال های ” توسرخ ” است که مقاومت بیشتری نسبت به تامپسون در برابر سرما دارد.

آفت‌کشی طبیعی 

ایزدی در عین حال سرما و یخبندان را عاملی برای از بین رفتن آفات از جمله مگس میوه دانست و بیان داشت : بر اساس گزارش های کارشناسان مراکز خدمات کشاورزی استان امسال این آفت به درستی مدیریت شد و با سرد شدن هوا  این آفت بشدت فروکش کرده است.

وی افزود : البته امسال باغداران ما بر خلاف سال های گذشته مدیریت درست تری بر برداشت بموقع محصول انجام داده اند و به نکات لازم در انبارداری فنی هم توجه کرده اند و نتیجه این مدیریت را امروز در بازار مرکبات کشور می بینیم که بر خلاف سال های گذشته دچار نوسان شدید نشده است و قیمت ها از ثبات خوبی برخوردار بود.

او ادامه داد : در حال حاضر هم همچنان هرکیلوگرم پرتقال به طور میانگین حدود هفت تا هشت هزار تومان سر باغ به صورت عمده فروخته می شود و هزینه های برداشت هم متوجه خریدار است.

ایزدی با اعلام این که روزانه تا ۴۰ کانتینر ۲۰ تنی  پرتقال روانه بازار داخلی و خارجی می شود ، گفت : مدیریت برداشت و انبارداری مناسب سبب شده است تا هیچ کمبودی در تولید و عرضه انواع مرکبات در کشور وجود نداشته باشد و قیمت محصول در بازار مصرف نیز بر اساس عرضه و تقاضا به نفع تولید کننده و مصرف کننده بوده است.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایرنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا