گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

مشکلات کشاورزان بعد از آزادسازی ارز کود پتاسه و فسفاته

جهش بیش از ۸ برابری قیمت برخی کودهای کشاورزی بعد از آزادسازی ارز آنها، هزینه کشت را افزایش داده و مشکلاتی را برای کشاورزان بوجود آورده است.

کارشناس مسئول گندم گلستان در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص مشکلات تهیه برخی کودهای کشاورزی، گفت: کود ازته، تنها کودی است که در حال حاضر از یارانه دولتی برخوردار است. این کود به اندازه کافی وجود دارد و در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد. در هر هکتار ۱۰۰ کیلوگرم از این کود در مرحله کاشت و ۱۰۰ کیلوگرم نیز در مرحله سرک در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

یحیی کریمی با اشاره به آزادسازی ارز کود پتاسه و فسفاته از سوی دولت، افزود: کشاورز سال گذشته کود سوپر فسفات تریپل را باقیمت ۶۵ هزار تومان خریداری می‌کرد اما امسال قیمت آن به ۵۵۰ هزار تومان رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: کود سولفات پتاسیم نیز قیمت آن از ۶۰ هزار تومان به ۵۸۰ هزار تومان افزایش یافته است. این موضوعات باعث بالا رفتن هزینه کشت کشاورزان و اعتراض آنها شده است.

کارشناس مسئول گندم گلستان در خصوص علت تمایل نداشتن برخی کارگزاری‌ها به تهیه کود، گفت: افزایش قیمت کود، تهیه آن را از سوی کارگزاری‌ها با مشکل روبه‌رو کرده است. کارگزار این ریسک را نمی‌پذیرد و یا اصلاً پول آن را ندارد که کود را باقیمت بالا خریداری و در انبار نگهداری کند، به این امید آنکه کود را از او بخرند یا نه؛ به همین دلیل گاهی اوقات شاهد کمبود برخی کودها هستیم.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایسنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا