گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

۹۰ درصد از ماهیان زینتی کشور در استان مرکزی تولید می شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: استان مرکزی با تولید ۹۰ درصد از ماهیان زینتی کشور در این زمینه به عنوان قطب تولیدی محسوب می شود.

به گزارش ایرنا، «مجید آنجفی» شامگاه شنبه در جلسه بررسی مسائل کشاورزی که با حضور اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در سالن جلسات فرمانداری برگزار شد، اظهار داشت: استان مرکزی یکی از ۱۰ استان مطرح در حوزه کشاورزی از حیث تنوع و میزان تولیدات به شمار می‌رود و با اینکه کمتر از ۲ درصد مساحت و ظرفیت کشور را دارد اما بیش از سه درصد محصولات کشاورزی مورد نیاز کشور را تولید می‌کند.
وی بیان کرد: بیشتر محصولات کشاورزی استان مازاد بر مصرف، تولید می‌شوند و برخی برندهای ملی از قبیل انار ساوه با توان تولید سالانه ۱۵۰ هزار تن و پسته ارگانیک زرندیه از شاخص‌های این استان به شمار می‌آید.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی ادامه داد: وجود ۵۰۰ هکتار سطوح گلخانه‌ای ویژه تولید گل و گیاه و ۲۰۰ هکتار انواع صیفی‌جات گلخانه‌ای از دیگر قابلیت‌های استان در بخش کشاورزی محسوب می‌شود.

آنجفی اظهار کرد: رتبه دوم تولید گوشت قرمز، تولید ۷۰ هزار تن مرغ مازاد بر مصرف و تولید ۳۸۰ هزار تن شیر از دیگر توانمندی‌های بخش کشاورزی در استان مرکزی محسوب می‌شود.
وی گفت: مرکزی در زمینه اجرای سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی در اصلاح الگوی کشت از استان‌های پیشرو بوده و با اجرای برنامه‌های مناسب به خصوص در حوزه زراعی توانسته است که رتبه هشتم کشور در تولید گندم را به خود اختصاص دهد.

وی کرد: با وجود مشکلات آبی در بخش کشاورزی توسعه کشت گیاهان دارویی، زعفران و گل محمدی در دستور کار قرار گرفته است ضمن اینکه ۳۴۰ هکتار از اراضی کشاورزی نیز زیر کشت زعفران قرار دارد.
آنجفی تأمین سرمایه در گردش را یکی از موانع بازدارنده بخش کشاورزی استان مرکزی برشمرد و گفت: بانک‌ها موظف هستند ۱۵ درصد منابع خود را در قالب تسهیلات به بخش کشاورزی اختصاص دهند اما این مساله محقق نشده است و در این زمینه حمایتی صورت نمی‌گیرد.
وی تصریح کرد: صادر نشدن اسناد مالکیت برای اراضی ملی جذابیت سرمایه‌گذاری را کاهش می‌دهد در حالی که حفظ کاربری اراضی نیز جزو اولویت‌هاست اما امکانات و قوانین پاسخگو نیست.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی تاکید کرد: برای استفاده بهینه از آی و جلوگیری از هدررفت این نعمت الهی تاکنون ۷۰ هزار هکتار از اراضی استان به سیستم‌های نوین آبیاری تجهیز شده است.
اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی روز شنبه در سفر به شهرستان‌های زرندیه و ساوه از چند طرح پرورش دام و طیور، گلخانه، کارخانه فرآوری انار و سد الغدیر بازدید کردند و در ادامه کارخانه تولید کنسرو ماهی را در جاده قدیم ساوه به همدان افتتاح کردند.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایرنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا