گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

سرما گردوکاران جغتای خراسان رضوی را نقره داغ کرد

سرمازدگی امسال باغهای گردو در جغتای با کاهش ۹۱ درصدی حجم محصولی که پارسال ۳۵ هزار کیلوگرم بود، زیان هنگفتی به گردوکاران این شهرستان واقع در غرب خراسان رضوی که امسال فقط سه هزار کیلوگرم گردو برداشت نمودند، وارد و آنها را نقره‌ داغ کرده است.

مدیر جهاد کشاورزی جغتای روز چهارشنبه در همین خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: کاهش ۳۲ هزار کیلوگرمی امسال محصول گردو ناشی از سرمازدگی درختان افزون بر ۳۰ میلیارد خسارت روی دست گردوکاران این شهرستان گذاشته است.

خلیل شایستگان افزود: این وضعیت در سال زراعی جاری سبب شد تا فقط سه هزار کیلوگرم محصول از سطح ۷۰۰ هکتار باغهای بارور گردو در جغتای برداشت شود.

وی ادامه داد: باغهای گردوی جغتای که بخاطر موج هوای سرد اوایل امسال دچار چنین زیانی شده‌اند، در مناطق کوهپایه‌ای این شهرستان غربی خراسان رضوی قرار دارند.

مدیر جهاد کشاورزی جغتای، این شهرستان را قطب تولید گردو در خراسان رضوی توصیف و بیان کرد: مساحت کل باغهای گردو در جغتای ۸۰۵ هکتار است که ۸۷ درصد این سطح یعنی ۷۰۰ هکتار آن به “درختان بارور گردو” اختصاص دارد.

وی گفت: گردوی جغتای مرغوبترین محصول گردو در خراسان رضوی شناخته شده و بیشترین رقم کشت شده در باغ‌های این شهرستان “محلی” است هر چند که ظرف سالهای اخیر باغداران جغتایی ارقام جدید گردو مانند “چندلر” را نیز کاشته‌اند.

شایستگان افزود: گردو در میان “میوه‌های خشک باغی” ارزش اقتصادی بسیار بالایی دارد زیرا نگهداری و صادرات آن نیاز به سردخانه ندارد و همچنین به علت خشکی هسته محصول، صدمه نمی‌بیند.

جغتای حدود ۲۵ هزار هکتار زمین کشاورزی و باغی با فعالیت ۹ هزار بهره‌بردار کشاورز، باغدار و دامدار دارد.

گندم، جو، کلزا، چغندرقند، ذرت و هندوانه از دیگر محصولات عمده بخش کشاورزی این شهرستان هستند.

مرکز شهرستان ۴۸ هزار نفری جغتای در فاصله ۳۲۰ کیلومتری غرب مشهد واقع است. این شهرستان مرکب از دو بخش مرکزی و هلالی، ۵۶ روستا دارد که ۳۹ هزار نفر از جمعیت جغتای ساکن آنها هستند.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایرنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا