گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

نواقص سامانه بازارگاه، شرایط تولید را برای مرغداران سخت کرد

نواقص موجود در سامانه بازارگاه به عنوان مشکل اساسی اکنون شرایط تولید را برای مرغداران بسیار سخت کرده است.

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان، سامانه بازارگاه از اوایل سال ۱۳۹۸ طراحی، راه اندازی و در دستور کار قرار گرفت تا از بی سر و سامانی بازار فروش نهاده های دامی  توسط دلالان، جلوگیری شود.

علی دهقانی  با بیان اینکه سامانه بازارگاه از سوی وزارت جهاد کشاورزی برای تخصیص نهاده مرغداران طراحی شد،اظهارداشت: پس از تخصیص ارز توسط بانک مرکزی و تامین نهاده از سوی وزارت صمت، نهاده تامین شده و در اختیار وزارت جهادکشاورزی قرار می‌گیرد و بر اساس ظرفیت مرغداری و میزان جوجه ریزی انجام شده از طریق این سامانه به مرغدار تخصیص داده می‌شود.

وی ادامه داد: مهمترین نیاز مرغدار، نهاده از جمله ذرت و کنجاله سویاست و با توجه به اینکه ۹۰ درصد نهاده مورد نیاز مرغ گوشتی وارداتی است، بدلیل تامین نشدن نهاده موردنیاز، مرغداران در شرایط بسیار سختی قرار دارند اما برغم مشکلات فراوان با جان و دل و به سختی در حال تولید گوشت مرغ هستند.

مدیر امور طیور سازمان جهادکشاورزی استان اصفهان با اشاره به محدودیت نهاده‌های دام و طیور افزود: کمبود نهاده یارانه دار و تامین نهاده مورد نیاز مرغداران از بازار آزاد با قیمت‌های گزاف، از دیگر عوامل افزایش قیمت تمام شده گوشت مرغ است.

وی خاطرنشان کرد: میزان جوجه ریزی در واحدهای مرغداری استان با وجود این مشکلات، مطلوب ارزیابی می‌شود و امیدواریم با مرتفع شدن موانع، شرایطی بدون دغدغه برای تولیدکنندگان فراهم شود تا خدشه ای به تولید این محصول ارزشمند وارد نشود.

دهقانی با بیان اینکه توقف تولید جوجه یک روزه به‌مدت حدود ۱۰ روز در مهر سالجاری، موجب کمبود و افزایش قیمت تمام شده گوشت مرغ در بازار شد تصریح کرد: بنا به ابلاغ انجمن تولیدکنندگان جوجه یک روزه ایران، عرضه و تولید این جوجه در کشور از ۹ تا ۱۹ مهرماه امسال متوقف شد و جوجه‌ریزی جدید به مدت ۱۰ روز در همه مرغداری‌ها حتی این استان انجام نشد.

وی اضافه کرد: پیش بینی شده بود که با توجه به توقف جوجه‌ریزی جدید در کشور در این موقع از سال با کمبود مرغ مواجه شویم.

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی اصفهان بیان کرد: ظرفیت جوجه ریزی مرغداری های گوشتی این استان ۳۷ میلیون قطعه جوجه گوشتی در هر دوره پرورشی است و میزان تولید مرغ استان حدود ۲۰۰ هزار تن گوشت مرغ در سال و در جایگاه دوم تولید در کشور قرار دارد.

۲ هزار و ۴۰۰ واحد مرغداری شامل یکهزار و ۹۵۰ واحد گوشتی و ۴۵۰ واحد تخمگذار و مرغ مادر در استان اصفهان و ۲۰ کشتارگاه صنعتی مرغ در این استان فعالیت دارند.

استان اصفهان رتبه اول تولید گوشت بوقلمون،  رتبه دوم تولید گوشت مرغ و تخم‌مرغ، رتبه چهارم تولید گوشت قرمز و رتبه اول تولید شیر خام و رتبه سوم تولید عسل کشور را داراست.

این استان دارای ۲ هزار و ۶۰۰ واحد مرغداری صنعتی، ۳۳ کشتارگاه دام و بیش از ۱۰ هزار مرکز بسته‌بندی و فرآوری فرآورده‌های خام دامی است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا