گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

گم شدن اسناد ده‌ها ساختمان و زمین در شرکت پشتیبانی امور دام/ املاک به نام اشخاص زده شد

اسناد ده‌ها ساختمان و زمین و وسایط نقلیه در شرکت پشتیبانی امور دام کشور گم شده و تکلیف آن‌ها معلوم نیست؛ هم‌چنین ملک‌هایی هم به نام اشخاص حقوقی زده شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، یکی از راههای پی بردن به شفافیت مالی شرکت ها به ویژه شرکت های دولتی، بررسی صورت مالی این شرکت ها و همچنین گزارش حسابرسان و بازرسان قانونی درباره این صورت های مالی است.

در ادامه، نکات مهم گزارش حسابرسی مستقل و بازرس قانونی در سال منتهی به ۲۹ اسفند سال ۱۳۹۷  درباره صورت مالی شرکت پشتیبانی امور دام کشور آمده است:

گم شدن اسناد دهها ساختمان، زمین و وسایط نقلیه در شرکت پشتیبانی امور دام

بر اساس این گزارش، دارایی‌های ثابت شرکت پشتیبانی امور دام کشور به نحو مناسب مستندسازی نگردیده و به دلیل ضعف موجود در سیستم کنترل‌های داخلی، علی رغم فروش و معاوضه ۷ مورد از زمین و ساختمان‌های شرکت به همراه بخشی از اثاثیه اداری در سنوات قبل به بهای تمام شده ۹۵ میلیارد ریال تعدیلی در حساب‌ها به عمل نیامده است. علاوه بر آن، بخشی از دارایی‌های شرکت شامل ۲۱ پلاک زمین و ۱۰ دستگاه ساختمان به بهای تمام شده ۴۷۹ میلیارد ریال فاقد اسناد مالکیت بوده و اسناد مالکیت ۱۸۷ دستگاه وسائط نقلیه به بهای تمام شده ۹ میلیارد ریال ارائه نگردیده است.

*ملک هایی که به نام اشخاص حقوقی زده شد

در گزارش حسابرسان و بازرسان درباره صورت مالی شرکت پشتیبانی امور دام کشور آمده است: همچنین اسناد مالکیت تعدادی از املاک به بهای تمام شده ۲۹۷ میلیارد ریال به نام سایر نهاد‌های سازمان‌ها و یا اشخاص حقیقی و حقوقی میباشد. مضافا بخشی از دارایی‌های شرکت (۱۹قطعه زمین، ۱۱ واحد ساختمان، ۱۱۲ دستگاه وسائط نقلیه و ۱۱ دستگاه ماشین آلات) به بهای تمام شده ۵۵ میلیارد ریال از سنوات گذشته بلااستفاده بوده و بخش دیگری از دارایی‌‌ها به بهای تمام شده ۱۸ میلیارد ریال در اختیار دیگران می باشد ضمن اینکه تعداد ۳ شرکت فراوری مواد پروتئینی به  و باتوجه به سپری شدن ۱۲ سال از تاریخ تاسیس آنها، به بهره برداری نرسیده است.

۱,۴۰۸ میلیارد ریال از مطالبات وصول نشده است

در ادامه این گزارش تاکید شده است: مبلغ ۱,۴۰۸ میلیارد ریال از مانده حساب‌های دریافتنی، مطالبات راکد و سنواتی می‌باشد که تاکنون به حیطه وصول در نیامده و از این بابت صرفا مبلغ ۴۹۳ میلیارد ریال ذخیره در حساب‌ها منظور شده است.

 به علاوه بابت مبلغ ۲,۲۳۷ میلیارد ریال مانده مطالبات از اشخاص حقیقی و حقوقی اقدامات حقوقی صورت گرفته که تاکنون به نتیجه نرسیده است، طبق بررسی‌های به عمل آمده، ایجاد ذخیره اضافی از بابت موارد فوق ضروری می‌باشد، لیکن تعیین میزان آن در شرایط حاضر برای این سازمان مقدور نگردیده است.

مانده مطالبات از دولت به مبلغ ۲۳,۱۹۲ میلیارد ریال شامل مبلغ ۱۴,۳۲۲ میلیارد ریال زیان عملکرد تکلیفی و تنظیم بازار سنوات ۱۳۸۱ لغایت ۱۳۹۷، مبلغ ۸,۶۳۴ میلیارد ریال زیان عملکرد ذخایر راهبردی کالا‌های اساسی سال‌های ۱۳۹۴ الی ۱۳۹۷ و مبلغ ۲۳۶ میلیاردریال مربوط به کسری یارانه دریافتی مراکز آموزشی و کارکنان دولت در سال ۱۳۸۷ می باشد که از این بابت در سنوات قبل مبلغ ۳۶۰ میلیارد ریال بابت طلب سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان و مبلغ ۵,۱۰۰ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۷ از طریق تهاتر با تسهیلات دریافتی از بانک کشاورزی تسویه گردیده است، تا تاریخ این گزارش پیگیری‌‌های شرکت منتج به تایید مبلغ ۱۴,۵۲۶ میلیارد ریال از مطالبات گردیده و نسبت به مابقی مطالبات به مبلغ ۸,۶۶۵ میلیارد ریال اقداماتی صورت گرفته لیکن تاکنون به تایید سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی ذیربط نرسیده است.

زیان عملکرد ذخایر کالاهای اساسی که منظور شده اما گزارش حسابرسی ندارد

همچنین در سال مالی مورد گزارش مبلغ ۳,۳۰۸ میلیارد ریال زیان عملکرد تکلیفی و تنظیم بازار و ذخایر راهبردی کالا‌های اساسی سال ۱۳۹۷ به این حساب منظور گردیده که فاقد گزارش حسابرسی می‌باشد. با توجه به موارد فوق آثار احتمالی ناشی از مبلغ مورد تایید دولت و همچنین حسابرسی صورت‌های مالی طرح تنظیم بازار و ذخایر راهبردی کالا‌های اساسی برای این سازمان مشخص نمی باشد.

به گزارش فارس؛ حمید ورناصری از دی ماه ۹۶ به مدیرعاملی شرکت پشتیبانی امور دام کشور منصوب شد و در ۱۴ مهر ۹۸ به اتهام  اخلال در نظام اقتصادی بازداشت شد.وی اکنون به قید وثیقه آزاد است.

مهمترین وظیفه شرکت پشتیبانی امور دام کشور، ذخایر راهبردی کالاهای اساسی و کمک به تامین خوراک دام کشور است.این شرکت در مقاطعی گوشت هم وارد می کرد.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
خبرگزاری فارس
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا