گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

خاروخاشاک را از زندگی خود بشویید

امسال زکات جمع آوری شده برای معیشت، تهیه جهیزیه، امور محرومان، درمان و ساخت مسکن افراد بی بضاعت شهرستان کبودراهنگ هزینه می شود.

مردم شهرستان کبودراهنگ از جمله افرادی هستند که به علت داشتن اعتقادات دینی و مذهبی همچنین همنوع دوستی سالانه مبالغ زیادی برای تصفیه اموال و تهذیب روح خود  زکات مال خود را می پردازند تا شاید بتوانند گره ای از مشکلات محرومان جامعه بگشایند به ویژه این روزها که مردم زیرفشارهای زندگی کمر خم کرده اند.

برای آگاهی از فواید زکات و مواردی که باید مبالغ جمع آوری شده در آن زمینه هزینه شود بر آن شدیم فریضه زکات را از زبان کارشناسان زکات دینی بشنویم.

یکی از کارشناسان زکات در سازمان تبلیغات اسلامی کبودراهنگ این فریضه را اینگونه تشریح کرد: زکات علاوه بر دین اسلام در ادیان پیشین نیز بوده است؛ یعنی زکات به همراه نماز از مشترکات همه ادیان آسمانی بوده و آیات بسیاری در قرآن کریم گواه این مدعاست.

حجت السلام ابوالحسن کیهانی در معرفی فواید این فریضه الهی به خبرنگار ایسنا گفت: از بررسی آیات و روایات درمی‌یابیم زکات در اسلام همانند سایر ادیان الهی نیست که صرفا مبتنی بر یک نوع وصیت و سفارش اخلاقی باشد بلکه واجبی الهی است و بی‌اعتنایی به آن فسق بوده و منکر وجوب آن، کافر است.

وی ادامه داد: زکات از واجبات مالی در دین اسلام است که براساس آن، مسلمانان باید مقدار معینی از ۹ قلم کالا شامل نقدین(طلا و نقره)، انعام ثلاثه(گاو، گوسفند و شتر) و غلات اربعه(گندم، جو، کشمش و خرما) برای مصرف در زندگی فقرا و سایر امور عمومی اجتماعی بپردازند که مقدار پرداختی هر یک از این کالاها متفاوت بوده و در فقه تعیین شده است.

کیهانی، زکات را جزو فروع دین برشمرد و مطرح کرد: زکات در منابع دینی در کنار نماز و جهاد قرار گرفته به طوریکه در ۵۹ آیه قرآن و حدود ۲۰۰۰ روایت به زکات اشاره شده است، در قرآن نیز بسیاری از موارد از واژه صدقه برای اشاره به زکات استفاده شده و در فقه، زکات را صدقه واجب می‌خوانند.

این کارشناس مسائل زکات در ادامه خاطرنشان کرد: با توجه به آغاز عملیات فرهنگی، اجتماعی شهید سلیمانی از ۱۳ آبان تا ۱۳ آذر در شهرستان، اداره تبلیغات اسلامی کبودراهنگ پویش هایی با عنوان عملیات شهید سلیمانی در هشت محور اعم از سلامت، مواسات، فرهنگی و اجتماعی برگزار کرده که این پویش ها با همت نیروهای تبلیغات اسلامی، روحانیون مستقر در روستاها و مردم ولایتمدار شهرستان در حال اجراست و تا پایان سال ادامه دارد و از مردم نوع دوست شهرستان انتظار می رود به مانند همیشه در میدان انسان دوستی حضوری فعال داشته باشند.

وی مردم روستای قباق تپه را فعال ترین مردم در امر اجرای فریضه زکات در شهرستان برشمرد و گفت: روحانی این روستا امسال توانسته با اطلاع رسانی سازنده، تبلیغ و نهادینه کردن فرهنگ پرداخت زکات بیش از ۵۰ میلیون تومان جمع آوری کند و معادل آن را نیز دولت پرداخت می کند تا برای رفع نیازهای ضروری و دستگیری از نیازمندان مانند موارد کمک به معیشت ایتام، مساکین و فقرا، بدهکاران و … هزینه خواهد شود.

کیهانی اظهار کرد: امسال که کرونا بر معیشت مردم دنیا سایه انداخته، ایرانیان به مانند همیشه در یک قانون از همه ملت ها پیشی گرفته اند و آن قانون الهی پرداخت زکات و دستگیری از  همنوعان است.

رئیس کمیته امداد شهرستان کبودراهنگ نیز درباره میزان پرداخت زکات توسط کشاورزان، دامداران و عموم مردم شهرستان به خبرنگار ایسنا گفت: امسال دو میلیارد و ۳۷ میلیون تومان زکات در شهرستان کبودراهنگ جمع آوری شده است.

حجت الاسلام علی جعفری با بیان اینکه معادل این مبلغ توسط دولت پرداخت می شود که با برنامه ریزی هایی که در کمیته امداد کبودراهنگ انجام شده این مبالغ در مرحله اول برای رفع نیازهای معیشتی محرومان هزینه خواهد شد، افزود: ۴۸۸ میلیون تومان از زکات برای تهیه جهیزیه، ساخت مسکن، درمان، تحصیل و معیشت اولیه در سال جاری هزینه شده است.

وی احداث پروژه های عام المنفعه را از دیگر برنامه های کمیته امداد کبودراهنگ برشمرد که امسال مبلغ ۵۴۹ میلیون تومان برای احداث پروژه هایی مانند مسجد، حسینیه، خانه عالم و بهسازی روستا هزینه خواهد شد.

در این گزارش علاوه بر گفت وگو با کارشناسان و دست اندرکاران فریضه زکات شهرستان کبودراهنگ، پای صحبت مردم هم نشستیم. احمد شاکری، کشاورز اهل روستای داغ داغ آباد زکات را اینگونه توصیف کرد: خداوند اجرای فریضه زکات را فرصتی قرار داده تا بندگانش با نشستن در این کشتی پربرکت نه تنها خود بلکه محرومان اطراف زندگیشان را نجات دهند.

رمضان شجاعی نیز دیگر کشاورز شهر کبودراهنگ زکات را به مانند درختی دانست که بندگان خدا با آبیاری آن برای خود سایبان و برای محرومان میوه پرورش می دهند.

در این گزارش نظر دانشجویی از روستای مبارک آباد شهرستان کبودراهنگ نیز شنیدنی بود، مهرداد جعفری، دانشجوی رشته کامپیوتر در دانشگاه پیام نور، نهادینه کردن فرهنگ پرداخت زکات را مستلزم اطلاع رسانی روحانیون در روستاها دانست و گفت: اگر مردم آگاهی کامل از مزایای زکات در دین اسلام و روایات داشته باشند و اطمینان حاصل شود که مبالغ جمع آوری شده برای نیازهای مردم در روستا یا شهرشان هزینه می شود، همه از این فریضه الهی استقبال خواهند کرد.

یکی از طلاب شهر کبودراهنگ نیز در گفت وگو با ایسنا، زکات را به مانند رودخانه ای پاک دانست که خارو خاشاک را از محل زندگی مردم شسته و با خود می برد و در عوض برکات زیادی برای فرد پرداخت کننده زکات دارد.

حجت السلام محمدحسین شکوری گفت: زکات در اصطلاح شرعی به‌معنای وجوب پرداخت اندازه معینی از برخی اموال است که به حد نصابی خاص رسیده باشد، علت اینکه این واجب، زکات نامیده شده، امید به برکت یافتن مال یا برای پاکیزه کردن نفس انسان است البته زکات معنای عامی هم دارد که به همه کمک‌های واجب و مستحب به دیگران گفته می‌شود.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایسنا
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا