گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

بذر مقاوم به شوری وارد کردیم اما بخشنامه‌های ارزی روی دریا عوض می‌شود

یک فعال حوزه کشاورزی گفت: زمانی که واردات بذر علوفه با ارز دولتی بود ثبت سفارش انجام دادیم و بخشی از بذر را وارد کردیم اما پس از تغییر واردات ارز وارداتی این کالاها در ترخیص آنها به مشکل برخورده است.

رضا حاتم زاده یک فعال در حوزه کشاورز و دامداری در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس گفت: برای تامین نیاز بذر کشاورزی خودمان و کشاورزان منطقه خوزستان اقدام به واردات بذر مقاوم به شوری و کم آبی از کانادا و استرالیا کردیم اما پس از اینکه با تصمیمات دولت نرخ ارز واردات این محصول از دولتی به نیمایی تغییر  کرده در ترخیص این محصول از گمرک به مشکل برخورده و اجازه ترخیص نمی دهند.

وی افزود: زمانی که واردات بذر با ارز دولتی انجام می شد ثبت سفارش ا ین محصول را به میزان ۱۰۰۰ تن ا نجام داده و بخشی از این کالا را وارد کردیم اما به دلیل مسائل تحریم و بیماری کویید ۱۹ واردات با تاخیر انجام شده و طی این مدت دولت سیاست جدیدی را اتخاذ کرده و تخصیص ا رز این کالاها را به گروه کالایی ۲ تغییر داده است یعنی وارد کنندگان باید با ارز نیمایی که الان ۳۰ هزار تومان است وارد کنند.

به گفته این فعال کشاورزی برای ترخیص این کالا از گمرک بانک مرکزی مابه التفاوت ارز دولتی و نیمایی را می خواهند و این برای وارد کننده اصلا به صرفه نیست.

حاتم زاده با انتقاد از بخشنامه‌های یک شبه گفت: زمانی که محصول وارداتی ما روی دریا است این سیاست‌ها عوض می‌شود و تاوان آن را ما باید پس بدهیم.

وی تصریح کرد: بخشی از این محموله ها وارد شده و بخشی هم در مسیر  این تغییرات دستورالعمل ها شده ایم.

حاتم زاده در پاسخ به اینکه آیا شما قبل از ثبت سفارش کالات اقدام به واردات کرده اید که باید الان مابه التفاوت نرخ ارز دولتی و نیمایی را پرداخت کنید؟ گفت: نخیر؛ ثبت سفارش قانونی انجام شده، پول آن پرداخت شده و پس از آن اقدام به واردات کرده ایم اما در زمان ترخیص بانک مرکزی مابه التفاوت می خواهد.

* هشدار به افزایش بیشتر قیمت علوفه

وی هشدار داد: تغییر نرخ ارز بذر از دولتی به نیمایی همان بلایی را که گرانی کود شیمیایی بر سرکشاورزان آورد، خواهد آورد. هم اکنون قیمت بذر یونجه از کیلویی ۹۰ هزار تومان به ۳۵۰ هزار تومان افزایش یافته است.

وی توضیح داد که به دلیل اینکه منطقه خوزستان خاک شور دارد اقدام به واردات بذر مقاوم به خشکی و شوری از کشورهای دیگر کرده است.

به گزارش فارس؛ علوفه به عنوان غذای اصلی دام استفاده می شود و ۷۰ درصد قیمت تمام شده تولید گوشت و محصولات لبنی راشامل می شود، کشور در تامین بیش از ۷۰ درصد نیاز خوراک دام و طیور کشور وابسته به واردات است،حمایت از تامین بذر می تواند به افزایش تولید داخل هم منجر شود.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
خبرگزاری فارس
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا