گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

«روستا، محور توسعه»| احیای نخ‌ریسی ابریشم در حیاط خانه + فیلم

با همت یک دانش آموخته مهندسی کشاورزی، دستگاه نخ‌ریسی ارزان قیمت اما کاربردی تولید شده است که می توان این صنعت بزرگ را دوباره حتی در حیاط خانه های کوچک روستایی احیا کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم زندگی در روستا با وجود همه آرامش و سختیهای خاص  خود به عنوان یک پایگاه تولید به حساب می آید که می تواند بخش زیادی از نیازمندی های خود و حتی جوامع شهری را تامین کند.

یکی از این نیازمندی ها تامین نخ و از جمله نخ ابریشم است که در روزگاری رونق زیادی در کشور داشت اما به مروز زمان با واردات نخ های خارجی بازار خود را از دست و حتی کارخانه های قدیمی تولید این محصول تعطیل شد.

یک دانش آموخته کارشناسی ارشد مهندسی کشاورزی اصلاح نباتات دانشگاه صنعتی اصفهان، دستگاه ساده اما کاربردی را تولیدکرده است که تولیدکنندگان پیله ابریشم و سایر افراد می توانند حتی در حیاط خانه خود پیله را تبدیل به نخ ابریشمی تبدیل کند که نه تنها برای قالیبافی کاربرد دارد بلکه با توجه به امکان تولید نخ های ظریف، حتی می توان از آن برای پارچه باقی استفاده کرد.

نعیمه شفایی تولید کننده دستگاه پیله کشی ابریشم در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم اظهار کرد: دستگاه های که تولید شده  برای نخریسی از پیله کرم ابریشم باعث میشود  تولید کنندگان در محیط کار پیلهای خود نخ ابریشمی با کیفیتی بدون انتقال به کارخانه تولید کنند.

وی افزود: این امر میتوانند ارزش افزوده بالایی برای روستائیان ایجاد کند و به جای خام فروشی پیله ابرایشم یک مرحله فرآوری روی آن انجام دهند و نخ با کیفیتی را تولید کنند.

این تولید کننده و کار آفرین جوان ادامه داد: روشی سنتی معمولی برای  تولید نخ از پیله ابریشم در کشورمان وجود دارد، در آن با جوشاندن پیله در دیگ  آب جوش صورت میگیرد اما آن روش، آلودگی ها و حتی سوانحی برای تولید کنندگان داشت و از طرفی  میزان عملکرد تولید در روش سنتی کمتر است.

وی تصریح کرد: نخی در که در روش سنتی به دست می آید تنها برای قالی بافی قابلیت استفاده دارد اما در این روش از نخ تولید شده، می توان برای تولید پارچه نیز استفاده کرد.

شفایی اظهار داشت: عمده روش تولید نخ از پیله ابریشم در کشورمان به صورت سنتی است زیرا حتی کارخانه ای نیز که در شمال کشورمان وجود داشت، تعطیل شده است اما با ورود این دستگاه ها به بازار دوباره می توان تولید نخ ابریشمی رونق ایجاد کرد.

وی تصریح کرد: از این دستگاه ها می توان برای مشاغل خرد و کوچک اشتغال و ارزش افزوده ایجاد کنند به طوری که هر فرد روستایی می تواند یک عدد از آنها را حتی در حیاط خانه اش قرار داده و استفاده کند.

این تولید کننده دستگاه پیله کشی ابریشم ادامه داد: این دستگاه در دو اندازه و دو قیمت متفاوت تولید شده است و با ۸ ساعت کاری در روز، می توان، از  ۵ کیلوگرم پیله ابریشم ۲ کیلوگرم نخ و در مدل دوم از هر ۱۵ کیلوکرم ۵ کیلوگرم نرخ ابریشم تولید کرد.

شفایی افزود: قیمت این دستگاه ها که تمامی قطعات آن در داخل کشور تولید می شود حدود ۷ میلیون تومان و ۳۰ میلیون تومان است.

وی اظهار داشت: این دستکاه های از یک موتور ساده و کلافپیچ تشکیل شده است و مصرف کنندکان با هزینه کمی به راحتی می توانند آنها را تعمیر کنند.

شفایی گفت: در این دستگاه برخلاف روش سنتی که از آب جوش صد در صد، استفاده می شود از آب گرمی با حرارت ۴۰ درصد کار میکند و خطر سوختگی حین کار را برای استفاده کنندگان از بین میبرد.

وی افزود:  این صنعت در کشور چین رونق زیادی دارد و دستگاه های بزرگ و عظیم جثه  دارند اما با توجه به شرایط تولید در کشورمان این دستگاه ها کاربری و کم هزینه هستند.

این تولید کننده دستگاه پیله کشی ابریشم ادامه داد: کسانی که  از این دستگاه استفاده می کنند می توانند نخ خود را حتی به ما یا بر اساس تفاهم صورت گرفته به کمیته امداد  بفروشند، زیرا در حال حاضر بازار خوبی برای این محصول در کشورمان وجود دارد و نرخ تولید شده می توانند جایگزین بخشی از واردات باشد.

شفایی گفت: قیمت هر کیلوکرم نخ ابریشم یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و هر کیلوکرم پیله ابریشم ۳۰۰ هزار تومان است که خیلی از افراد تولید کننده خود پیله هستند و با نخریسی می توانند زنجیره تولید را کامل کنند.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
خبرگزاری تسنیم
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا