گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

قاچاق سالانه ۶۰ هزار راس دام از کشور/ رئیس سازمان دامپزشکی: ۶۷ میلیون گوسفند و بُز داریم

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: بیشترین آمار کشفیات قاچاق دام زنده در سال ۶۰ هزار راس است و ۱۲ برابر شدن کشفیات قاچاق دام زنده را نمی‌پذیریم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حمیدرضا دهقانی نیا در برنامه گفتگوی ویژه خبری افزود: میزان قاچاق دام زنده در مقایسه با جمعیت دام کشور قابل توجه نیست و در افزایش قیمت گوشت بی تاثیر است.

وی گفت: اگر قاچاق دام را برجسته کنیم که مقدار آن بسیار زیاد است این مسئله با آمار و ارقام دیگر همخوانی ندارد.

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه واردات گوشت کمتر از یک دهم سال گذشته است افزود: از ۷۰ میلیون راس دام زنده حدود ۱۷ میلیون راس دام سبک و سنگین کشتار شده است و اگر حتی ۳۰۰ هزار راس دام نیز قاچاق شده باشد تاثیر چندانی روی بازار ندارد.

وی گفت: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز وظیفه اجرایی ندارد و هماهنگی دستگاه‌های مرتبط با قاچاق کالا و ارز را برعهده دارد.

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه برخی دستگاه‌ها مانند صدا وسیما در ۳ سال گذشته در جلسات ستاد شرکت نکرده اند از اجرا نشدن ابلاغیه‌های این ستاد به وسیله وزارت جهاد کشاورزی انتقاد کرد.

وی گفت: برای شفاف کردن همه فرایند‌ها از جمله حمل و نقل دام نیازمند پلاک کوبی دام‌ها هستیم، اما اکنون از ۷۰ میلیون دام کشور ۱۲ میلیون دام، پلاک دار شده است.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به روز شده است و قابلیت بازدارندگی دارند و هماهنگی میان دستگاه‌های مسئول ایجاد شده است، اما زمانی که فقط ۱۲ میلیون از دام‌های کشور پلاک کوبی شده اند و سامانه بازارگاه، کامل راه اندازی نشده است مشکلات باقی است.

وی گفت: حمل و نقل دام زنده بین استان‌ها با مجوز سازمان دامپزشکی و پلاک کوبی انجام می‌شود و باید خوراک و نهاده‌های یارانه‌ای به دام‌هایی که شناسنامه دار شده باشند داده شود.

مدیر عامل اتحادیه مرکزی دامداران ایران گفت: بازار گوشت رها شده است و بدلیل ماندن دام‌ها روی دست پرواربندان آن‌ها مجبورند دام هایشان را به قاچاقچیان بفروشند.

سعید سلطانی سروستانی افزود: به علت تخصیص ندادن ارز دولتی برای واردات گوشت، واردات این کالا برای واردکنندگان به علت قیمت بازار ارز مقرون به صرفه نیست.

وی گفت: قیمتی که باید دام زنده را از دامدار بخرند نمی‌خرند و به علت مشکلات معیشتی نیز مصرف گوشت در سبد خانوار پایین آمده است بنابراین دامداران مجبورند به قاچاقچیان، دام خود را بفروشند.

مدیر عامل اتحادیه مرکزی دامداران ایران همچنین افزود: کشفیات قاچاق دام زنده امسال ۱۲ برابر سال گذشته است.

وی گفت: در حالی که سال گذشته قاچاق دام زنده افزایش داشت امسال نیز میزان کشفیات قاچاق دام زنده افزایش یافته و به طور قطع این قاچاق روی بازار گوشت اثرگذار است.

مدیر عامل اتحادیه مرکزی دامداران ایران افزود: نماینده مرزبانی در ستاد تنظیم بازار اعلام کرد کشفیات قاچاق دام زنده ۱۲ برابر سال گذشته شده است.

وی با بیان اینکه قاچاق دام زنده ذخایر دامی کشور را خارج می‌کند گفت: اگر فقط دام نر بیرون می‌رفت مشکلی نبود، اما کشور‌های خلیج فارس به علت کیفیت خوب گوشت دام‌های ایران، دو برابر پول می‌پردازند و حتی دام‌ها از قرنطینه نیز عبور نمی‌کنند.

مدیر عامل اتحادیه مرکزی دامداران ایران افزود: ار مرز‌های زمینی و دریایی قاچاق دام زنده انجام می‌شود وقاچاقچیان ترسی از مجازات ندارند.

وی با بیان اینکه جلوگیری از قاچاق نیاز به برنامه ریزی دارد گفت: براساس مصوبه سال ۸۸ دولت برای پلاک کوبی و شناسنامه دارد کردن دام‌های زنده باید اعتباری را هر سال تخصیص دهد که فقط حدود ۶۰۰ میلیارد تومان برای آغاز این کار است، اما دولت این پول را اختصاص نمی‌دهد.

سلطانی افزود: ما نگران قاچاق دام نر نیستیم بلکه دام مولد کشور قاچاق می‌شود که اگر این روند ادامه یابد در سال‌های آینده محتاج آن کشور‌ها برای واردات گوشت می‌شویم.

مدیر عامل اتحادیه مرکزی دامداران ایران گفت: موضوع دام از ابتدا تا انتها باید در اختیار تشکل‌های مردمی باشد، اما هر زمانی که در این بازار مشکلی ایجاد می‌شود سراغ ما می‌آیند.

علی صفر ماکنعلی رئیس سازمان دامپزشکی کشور نیز در این برنامه گفت: در رابطه با قاچاق دام زنده آمار ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز مرجع است.

وی افزود: براساس داده‌های ثبت شده در ۶ ماه نخست سال ۹۹ نسبت به مدت مشابه سال گذشته میزان کشتار گوسفند ۳۲ درصد، بز ۲۸ و شش دهم درصد، گاو و گوساله ۴۴ و دو دهم درصد و گاومیش سه و نه دهم درصد افزایش و البته کشتار شتر در این مدت ۲۸ درصد کاهش داشته است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: براین اساس میزان استحصال گوشت از کشتارگاه‌ها در مقایسه با سال قبل بیش از ۳۵ درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه جمعیت دام سبک کشور حدود ۳۰ درصد افزایش و به ۶۷ میلیون راس گوسفند و بُز رسیده است تصریح کرد: خروج دام از کشور در حدی نیست که بر قیمت گوشت تاثیر معنی داری بگذارد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به اینکه ازسال ۷۶ تاکنون قیمت گوشت قرمز در کشور تابعی از نرخ ارز بوده است افزود: همه جابجایی دام زنده براساس دستورالعمل‌های ابلاغی و مصوبه هیات وزیران با پلاک کوبی انجام می‌شود و خروج دام زنده براساس تصمیم ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز از ۶ استان مرزی را ممنوع کرده ایم.

افشین صدر دادرس مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور نیز در این برنامه گفت: مهمترین تاثیر قاچاق دام زنده سال آینده مشخص می‌شود، زیرا اکنون دام مولد آبستن که سال آینده زایش دارد قاچاق می‌شود.

وی افزود: براین اساس تعداد دامی که سال آینده باید وارد بازار شود کاهش خواهد داشت و در پی آن افزایش شدید قیمت گوشت را براساس تجربه سال ۹۷ در سال آینده خواهیم داشت.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور گفت: براساس آمار تابستان سال ۹۹، ۵۸ میلیون دام سبک در کشور وجود دارد که فقط ۲۵ میلیون راس آن قابل عرضه سالانه به بازار است.

جانشین دریابانی استان هرمزگان نیز در این برنامه گفت: گسترش قاچاق، معظل بزرگی است و مبارزه با این مسئله نیازمند هماهنگی همه دستگاه هاست.

سرهنگ عبدالله لشکری با بیان اینکه ۴۰ درصد مرز‌های آبی کشور و ۲۰ هزار شناور مربوط به استان هرمزگان است افزود: از سال گذشته تاکنون ۸ شهید برای مقابله با قاچاق تقدیم انقلاب اسلامی کردیم، اما دیگر دستگاه‌ها وظایفی که قانون بر عهده آن‌ها گذاشته است به درستی انجام ندادند.

وی اختلاف ۴ تا ۵ برابری قیمت دام را در ایران با کشور‌های همسایه از دلایل قاچاق دام زنده دانست و گفت: میان ۲۷ دستگاه متولی مبارزه با قاچاق کالا و ارز ناهماهنگی است و در انتها مرزبانی با حداکثر توان با قاچاق مقابله می‌کند.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
خبرگزاری تسنیم
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا