گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

گزارش|چرا گوجه‌های صادراتی فاسد شد؟ صادرکننده مقصر است یا وزارت صمت و کشاورزی؟

تفاوت قیمت زیاد محصولات کشاورزی مانند گوجه‌فرنگی در بازار داخلی و صادراتی باعث صادرات بی‌رویه به کشورهای همسایه مانند عراق شده است که علاوه بر ایجاد رقابت منفی حتی باعث پس‌زدن این محصولات می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم در روزهایی که قیمت گوجه در بازار مصرف کشورمان به‌یک‌باره از ۲هزار تومان به ۱۲ تا ۱۷ هزار تومان افزایش می‌یابد، فیلم‌هایی در فضای مجازی دست به دست می‌شود که ۲۰۰ کامیون ایرانی که بار گوجه‌فرنگی داشته‌اند، محصولات آنها در مرزهای پرویزخان باقی مانده و به عراق صادر نشده است.

در این فیلم مشاهده می‌شود که بار برخی از کامیون‌ها به‌دلیل ماندن بیش از حد پشت مرز خراب شده است و حتی آنها را به‌روی زمین تخلیه کرده‌اند و برخی نیز به‌دنبال انتقال آنها به کارخانه‌های رب‌سازی هستند.

بنابراین گزارش تفاوت قیمت زیاد محصولات کشاورزی مانند گوجه‌فرنگی در بازار داخلی و صادراتی، باعث صادرات بی‌رویه به کشورهای همسایه مانند عراق شده است که علاوه بر ایجاد رقابت منفی و اشباع بازار این کشور، باعث پس‌زدن این محصولات می‌شود.

هیچ برنامه‌ریزی‌ای برای صادرات محصولات کشاورزی نداریم

صدرالدین نیاورانی نائب‌رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در این ارتباط در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم اظهار کرد: هر از گاهی در صادرات محصولات کشاورزی چنین اتفاقاتی روی می‌دهد.

وی افزود: مرز کشور عراق بعضی اوقات به‌دلایل مختلف داخلی خود و تعطیلات بسته می‌شود و اجازه ورود هیچ محصولی را نمی‌دهند.

نائب‌رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ادامه داد: هرساله حجم زیادی محصولات تازه‌خوری مانند گوجه‌فرنگی و بادنجان به عراق صادر می‌شود اما در مواردی نیز این اتفاقات روی می‌دهد و با ماندن محصولات پشت گمرک کیفیت خود را از دست می‌دهند.

وی تصریح کرد: کشاورزان برای تولید این محصولات هزینه زیادی می‌کنند اما به‌دلیل یک اشتباه محصولات تولیدشده به این صورت از دست می‌رود.

نیاورانی در پاسخ به اینکه چه‌کسی مسئول جلوگیری از این اشتباهات است، گفت: در این مورد خود صادرکننده اشتباه کرده و در زمانی صادرات را انجام داده که امکان خروج از مرز نداشته است.

این مقام مسئول گفت: صادرکنندگان استانداردسازی نشده‌اند و هر کسی می‌تواند به هر میزانی صادرات داشته باشد به همین منظور در مواردی نیز مشاهده می‌شود با صادر شدن حجم زیادی از این محصولات بازار هدف صادرات را اشباع می‌کنند و  محصولات صادراتی ما پس زده می‌شود.

وی ابراز کرد: وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی در این زمینه مسئولیت دارند اما تا به امروز هیچ برنامه‌ریزی برای صادرات نداشته‌ایم.

وی تأکید کرد: دستگاه‌های دولتی نه‌تنها برای تنظیم بازار صادرات برنامه‌ای ندارند بلکه از صادرات بیش از اندازه که منجر به رقابت منفی در بازار هدف می‌شود، دفاع هم می‌کنند.

نیاورانی گفت: استدلال مسئولان آن است که بر اساس قانون هرکسی می‌تواند صادرات داشته باشد و نباید جلوی آنها گرفته شود.

ایران چندبرابر نیاز روزانه عراق گوجه‌فرنگی صادر می‌کند

مرادعلی تاتار فرماندار قصرشیرین نیز در این ارتباط گفت: تجار و صادرکنندگان با برنامه و بر اساس نیاز بازار عراق محصول گوجه‌فرنگی به‌منظور صادرات وارد مرز رسمی پرویزخان این شهرستان کنند.

وی اضافه کرد: متأسفانه برخی تجار و صادرکنندگان بدون توجه به نیاز بازار طرف عراقی نسبت به آوردن بی‌رویه محموله‌های صادراتی گوجه‌فرنگی اقدام می‌کنند که این اقدام باعث از بین رفتن این محصول و همچنین خالی کردن بازار داخلی از آن و افزایش نرخ تورم می‌شود.

وی اظهار داشت: اکنون تجار روزانه بدون هیچ برنامه‌ای متأسفانه ۴۰۰ تا ۵۰۰ کامیون گوجه‌فرنگی وارد مرز رسمی پرویزخان می‌کنند که از این میزان تنها ۷۰ کامیون آن صادر می‌شود و بازار عراق کشش این میزان محصول گوجه‌فرنگی را ندارد.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
خبرگزاری تسنیم
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا