گروه مشاوران برندینگ فراسو
روستاها

روستای ده حاجی

روستای ده حاجی از توابع شهرستان ازنا در استان لرستان می‌باشد. بر روی نقشه های قدیمی روستا در غرب دشت جاپلق یا همان گاپله (منطقه ای با زبان ترکی) قرار دارد.

روستای ده حاجی از توابع شهرستان ازنا در استان لرستان می‌باشد. بر روی نقشه های قدیمی روستا در غرب دشت جاپلق یا همان گاپله (منطقه ای با زبان ترکی) قرار دارد.

نماد شهر ازنا اشترانکوه (سلسله کوههای شبیه به کوهان شتر) زیباست که با ارتفاع ۴۱۵۰ متر از سطح دریا بلندترین نقطه استان محسوب می‌شود.
اهالی روستای ده حاجی با فاصله ۱۳ کیلومتری از شهر ازنا و متاثر از آب و هوای اشترانکوه زمستانهای سرد و تابستانهای معتدل و خنکی را تجربه می کنند.

طبیعت بکر و وحشی منطقه چشم هر گردشگر و بیننده ای را خیره می‌کند و هوای پاک و عاری از هر گونه آلودگی احساس نشاط را فراهم میکند.

لرستان به دلیل وجود سفره‌های آب زیرزمینی بی شمار، پرآب ترین استان کشور می‌باشد و همین امر باعث میشود در منطقه تعداد چشمه های خود جوش آب زیادی داشته باشد که باعث سرسبزی و پوشش گیاهی متنوع گردیده است.

فصل بهار بویژه ماه اردیبهشت، بهشتی از رنگها برپاست که لاله های سرخ واژگون تمام دشت یک دست سبز را تزئین میکند و پردیسی پدید می آید تماشایی می باشد.

از قدمت روستای ده حاجی اطلاعات دقیقی در دسترس نیست اما در مقیاسی بزرگتر و با استناد به کتب تاریخی و تحقیقات پژوهشگران و به گواه تاریخ شناسان لرستان امروزی یکی از اولین سکونتگاههای بشر بوده است.

در این منطقه خانه ها را از خشت و گل می سازند و از تیرهای چوبی برای پوشاندن سقف خانه استفاده می کنند.

سال ها پیش خبرگزاری مهر با تهیه گزارشی جالب خبر از روستایی دو نفره داد که تنها یک زوج سالخورده در آن زندگی می کردند. این زوج دوست داشتنی اذعان داشتند که به زندگی در روستا علاقه بیشتری دارند و هرگز ده حاجی را ترک نخواهند کرد. حتی مسئولین قول اهدای خانه ای در شهر را به آنها دادند که آنها قبول نکردند.

این روستا تا قبل از انقلاب ۵۷ با جمعیتی بالغ بر ۱۲۰۰ نفر یکی از مهمترین روستاهای منطقه به شمار می رفت.

خوشبختانه در سال های اخیر شاهد مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها هستیم. ده حاجی هم از این قاعده مستثنا نبوده و با آمدن گاز به روستاهای جاپلق شاهد ساخت و سازهای جدید هستیم.

کشاورزی و دامداری روستای ده حاجی

بیشتر اهالی کشاورز و دامدار هستند و محصول زراعی این منطقه گندم می باشد. البته خاک حاصلخیز دشت جاپلق بستر مناسبی برای رشد درختان میوه و تاکستانهای خرم است. گردو، بادام، انگور، حبوبات و صیفی جات از جمله محصولات کشاورزان روستای ما می‌باشد که بصورت ٱرگانیک تهیه می شود.

فرآورده های لبنی نیز از دیگر سوغات شهر ما محسوب می شود و باتوجه به تغذیه مناسب دام ها از مراتع سرسبز شیر خوبی گرد آوری می شود و محصولات لبنی خوشمزه ای تولید می گردد.

مناطق گردشگری روستای ده حاجی و اطراف آن

فصول گرم سال (بهار و تابستان) بهترین زمان برای سفر به این منطقه می‌باشد.

معدن سفیدکوه نیز در مجاورت روستای ده حاجی قرار دارد.  تونل برفی، روستای تفریحی دره تخت، چاه طیان و رستم آباد، قلعه قلادز، سد کمال صالح و سد روستای تفریحی کمندان از جمله مناطق گردشگری ازنا می‌باشند.

برای دیدن از روستای به ده حاجی اگر تهران را مبدأ فرضی در نظر بگیریم باید از تهران به قم و از آنجا به اراک و از اراک به سمت ازنا حرکت کنید.(۳۵۰ کیلومتر)

نویسنده: علیرضا باجلان

۰%

امتیاز کاربر: ۳.۵۵ ( ۱ نتایج)
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا