گروه مشاوران برندینگ فراسو
دانستنی‌هاسموم و آفات

بیماری های انگور و راه های مبارزه با آنها

درخت انگور مانند هر گونه گیاهی دیگر در معرض تأثیرات محیطی، بیماری ها و آفات قرار دارد. در سراسر جهان چندین آفات و بیماری انگور وجود دارد.در ادامه یک لیستی از رایج ترین بیماری های انگور در سراسر جهان و راه های مبارزه و کنترل آن را برای شما آماده کرده ایم.

درخت انگور مانند هر گونه گیاهی دیگر در معرض تأثیرات محیطی، بیماری ها و آفات قرار دارد. در سراسر جهان چندین آفات و بیماری انگور وجود دارد.در ادامه یک لیستی از رایج ترین بیماری های انگور در سراسر جهان و راه های مبارزه و کنترل آن را برای شما آماده کرده ایم.

درخت انگور از قدیم الایام میزبان حمله برخی از آفات و قارچها بوده است. برخی از آفات و قارچها همراه گونه های وارداتی وارد ایران و مناطق تاکستانی می شوند که خساراتی به محصول می آورد و تا شناسایی و نوع خسارت شاید چند سال بطول بیانجامد تا با آن مقابله نمود.

انگور در کلیۀ مناطق پرورش مانند ریشه، تنه، شاخه، برگ و میوه در معرض حملۀ احتمالی حشرات قرار دارد. اگرچه ممکن است گونه‌های مختلفی از حشرات در مناطق مختلف انگور خسارت ایجاد کنند، اما در شکل و نوع خسارت بین آن‌ها شباهت قابل‌توجهی وجود دارد.

عوامل موثر در شیوع بیماری های انگور

  • انتخاب منطقه مناسب برای کاشت انگور یا اصلاح خاک منطقه مور نظر قبل کاشت
  • انتخاب ارقامی که حتی درمقابل یک بیماری نسبتاً مقاوم باشد میتواند میزان کابرد قارچکش ها را کاهش دهد.
  • انتخاب پایه های سالم و عاری از بیماری یا مقاوم
  • انتخاب سیستم مناسب پرورش درخت انگورو به دنبال آن هرس و تربیت صحیح
  • رعایت بهداشت عمومی در باغ یکی از اقداماتی است که در گسترش بیماری انگور تاثیر زیادی دارد. هرس درخت انگور در زمان مناسب به کاهش بیماری های انگور کمک زیادی می کند.

بیماری های گیاه انگور و راه های مبارزه با آنها

بیماری سرطان ریشه و ساقه مو

عامل بیماری:

Agrobacterium vitis

علایم بیماری:

علایم بیماری ابتدا بصورت غده های ریز و تقریبا کروی روی ریشه، شاخه ،دمبرگ، رگبرگ ،و ساقه بخصوص در نزدیکی طوقه درخت ظاهر می شود. غده ای کوچک به رنگ سفید، نرم و گوشتی هستند وسپس بزرگ می گردند.سطح خارجی غده ها به علت فساد خارجی به رنگ قهوه ای تا سیاه در می آید که ممکن است در پاییز از خارج به داخل پوسیده شوند و در سال بعد دوباره در همان جا ظاهر می گردند.خوشه های درختان مبتلا اغلب تنک هستند و گاهی روی شا خه ها آلوده می خشکند.

مبارزه:

برای کنترل این بیماری رعایت موارد زیر ضروری است:
۱- انتخاب قلمه سالم از موستان سالم.
۲- عدم ابیاری موستان سالم با آبی که از موستان آلوده می گذرد.
۳- مبارزه با حشرات ریشه خوار بالاخص لارو زنجره مو در خاک.
۴- هرس شاخهای آلوده و ضد عفونی ادوات باغبانی با محلول ده درصد هیپوکلریت سدیم یا محلول یک در هزار سوبلیمه.
۵- کشت ذرت یا سایر غلات در زمینهای آلوده به مدت چند سال.

بیماری سفیدک داخلی مو

عامل بیماری:

plasmopara viticola

علایم بیماری:

علائم بیماری گیاهی سفیدک داخلی ابتدا روی سطح فوقانی برگ بصورت لکه هایی به رنگ زرد کم رنگ با ظاهری روغنی و بدون حاشیه دیده میشود. در سطح زیرین همین قسمت های آلوده، اسپورهای قارچ به صورت کرک های خاکستری یا سفید، ظریف و متراکم تشکیل می گردد. لکه ها به تدریج به هم پیوسته و سطح وسیعی از برگ خشک و نکروزه شده و در نهایت به رنگ قهوه ای درمی آید. آلودگی برگها مهمترین منبع برای آلودگی میوه ها می باشد. برگهای شدیداً آلوده نیز خزان می کنند.

انتهای سرشاخه های آلوده، ضخیمتر از حالت عادی و به طور کامل خمیده می شوند. شاخه های آلوده به دنبال گسترش اسپور به رنگ سفید درآمده و سرانجام قهوه ای شده و می خشکند. علائم مشابهی روی دمبرگ ، پیچک و گل آذین جوان هم دیده می شود. اگرعامل بیماری در آغاز تشکیل جوانه ها حمله کند، رشد آن ها متوقف شده، به رنگ قهوه ای درآمده، خشک شده و می افتند.

میوه های جوان (غوره) نسبت به بیماری بسیار حساس هستند و ممکن است هنگام تشکیل خوشه یا کمی بعد از آن مورد حمله قارچ قرار گیرند. قارچ روی غوره های جوان، پوشش کرک مانند ایجاد می کند. به مرور غوره ها به رنگ قهوه ای درآمده و می ریزند.

مبارزه:

۱-  زهکشی تاکستان ها به منظور پیشگیری از جمع شدن آب راکد و کاهش رطوبت
۲- جمع آوری، زیرخاک کردن یا سوزاندن برگ ها در انتهای فصل
۳ -هرس سرشاخه های آلوده و انهدام آن ها
۴- هرس اندام های سبز نزدیک به زمین
۵- سم پاشی با بردوفیکس

بیماری لکه سیاه (لکه زیتونی) برگ مو انگور

عامل بیماری:

Asperisporium vitiphyllum

علایم بیماری:

نشانه های عمده این بیماری ظهور لکه های نسبتاً گرد و سیاه مایل به زیتونی در دو سطح برگ است که در سطح لکه ها رویش قارچ عامل بیماری به طور وضوح دیده می شود.قطر لکه ها ۲-۳ میلیمتر و با پیشرفت بیماری به تدریج وسعت پیدا می کند و پس از مدتی با به هم پیوستن آنها تمام سطح پهنک برگ از قارچ پوشیده شده و باعث خشک شدن برگ می شود.

در اطراف لکه ها معمولاً هاله ای شفاف به رنگ زیتونی مشاهده می گردد.بیماری منحصرا ً به برگ ها حمله می کند و ممکن است به ندرت سایر اندامها را نیز مبتلا نماید.

مبارزه:

به محض مشاهده اولین علایم بیماری سمپاشی با استفاده از زینب به نسبت ۱ تا ۲ در هزار با ۰.۵ مویان و یا سم کاپتان به نسبت ۳-۲.۵ در هزار در کنترل بیماری موثرند.

بیماری پوسیدگی سیاه مو انگور

عامل بیماری:

Guignardia bidwellii

علایم بیماری:

شرایط آب و هوایی گرم و مرطوب مثل آسمان ابری باعث بروز این بیماری در گیاه انگور می‌شود. این بیماری به برگ، ساقه، گلها و میوه‌ها حمله می‌کند. در فصل رشد تمام شاخه‌های جدید می‌توانند آلوده شود. علائم این بیماری به شکل لکه‌های با حاشیه نامنظم به رنگ قهوه‌ای مایل به قرمز بر روی برگها و لکه های سیاه روی میوه ها دیده می‌شود. در روی شاخه‌های جوان زخم های سیاه بیضوی شکل هم دیده می‌شود.

مبارزه:

میوه‌های مومیایی شده و شاخه‌های بیمار باید حذف شوند. با استفاده از هرس باعث ایجاد جریان هوا در باغ شوید. استفاده از قارچکش هایی مثل بردوفیکس و قارچکش های مسی به کنترل آن کمک می‌کند.

بیماری پوسیدگی خاکستری مو

عامل بیماری:

cinerea Botrytis

علایم بیماری:

بیماری روی خوشه انگور بوضوح دیده قابل رویت می باشند . آلودگی در تمام طول رشد خوشه دیده می شوند. چنانچه آلودگی قبل از باز شدن گلهای خوشه باشند خوشه های جوان خشک می شوند. آلودگی بعد از ظهور گلها سبب پژمردگی خوشه ها می گردد. در موقع برداشت حبه ها از حساسیت بیشتری برخوردار می شوند.

رنگ حبه های آ لوده خرمایی یا قهوه ای شده و بخشی از خوشه نیز نرم و خشک می شود. در آلودگی شدید تمامی خوشه خشک می شود. در حاشیه برگها لکه های قهوه ای یا خرمایی رنگ با خطوط متحدالمرکز ظاهر می شود. در روی ساقه ممکن است زخمهای عمیق دراز به وجود می آیند.

مبارزه:

هرس سبز شاخه ها به منظور برقراری تهویه لازم در تابستان جلوگیری از آلودگی خوشه توسط بیماری های دیگر مثل سفیدکهای داخلی و غیره سمپاشی تا چهار نوبت با سموم کشاورزی مجاز مثل بنومیل یا توپسین به هنگام ریزش گلبرگها – تشکیل غوره –شیرین شدن غوره ها و سه هفته قبل از برداشت محصول.

بیماری سفیدک سطحی مو Grapevine powdery milde

عامل بیماری:

Uncinula necator

علایم بیماری:

علایم بیماری سفیدک حقیقی در روی همه ی اندامهای هوایی جوان انگور ظاهر می گردد. علایم این ابتدا به صورت لکه های سفید در سطح فوقانی برگ ظاهر می شود و سپس روی آنها کنیدیوفورهای قارچ به صورت پودر یا پوشش آردی ظاهر می گردند . اگر بیماری تشدید یابد سطح تحتانی برگها نیز ممکن است به سمت بالا لوله شود . برگهای آلوده در تابستان قهوه ا ی شده زودتر از پائیز خزان می کنند.

علائم بیماری درون سر شاخه های جوان نیز به صورت لکه های سفید ظاهر می گردند.در پائیز لکه ها به رنگ قهوه ای مایل به سیاه در می آیند. قارچ روی غوره ها را به صورت پودر سفید رنگی می پوشاند.

حبه ها ترش و نارس باقی می مانند .در حبه های رسیده تر آن قسمت از پوست حبه که آلوده به بیماری است رشد نمی کند ولی در اثر رشد مداوم قسمت سالم حبه ترک خورده و دانه آن نمایان می گردد.

 مبارزه:

مبارزه با این بیماری شامل عملیات زراعی از قبیل هرس وسوزاندن بعد از ریزش برگ ها در پاییز می باشد ولی موثر ترین راه برای مبارزه با سفیدک سطحی گرد پاشی با گل گوگرد حداکثر به میزان ۱۲۰ کیلوگرم به طور متوسط ۶۰ تا ۹۰ کیلو گرم در سه نوبت در هکتار می باشد مصرف گوگرد در درجه حرارت ۱۴ تا ۳۰ درجه سانتی گراد قابل توصیه می باشد کمتر از این درجه حرارت تاثیر خوبی روی قارچ ندارد زیرا از این درجه حرارت به پایین گوگرد بخار نمی شود و از این درجه حرارت به بالا هم توصیه نمی شود به خاطر اینکه موجب گیاهسوزی می شود.

بیماری ویروس برگ باد بزنی مو

عامل بیماری:

ارتباط ناقل با ویروس GFLV به وسیله نماتودهای Xiphinenta index و Xiphinenta italiae از تاکی به تاک دیگر منتقل می گردد. یک بار تغذيه مختصر نماتود از گیاه آلوده برای ناقل شدن آن کافی است. وقتی GFLV از ریشه تاکهای مبتلا به بیماری، به وسیله X. index اخذ گردید، تا هشت ماه در بدن نماتود بدون اینکه به گیاهان میزبان دسترسی داشته باشد یا تا سه ماه وقتی که نماتود از گیاهان مصون به ویروس تغذیه نماید، حفظ می شود و باقی می ماند.

علایم بیماری:
  • بدشکلی مسری: برگها به شدت به طور متنوع تغییر شکل یافته، چین میخورند و دندانه های زیادی پیدا میکنند
  • موزاییک زرد: نشانه های بیماری در موزاییک زرد چنین است که در اوایل بهار رنگ زرد کرومی براق روی اندامهای رویشی سال جاری بروز میکند
  • رنگ نواری: در این حالت، ابدا نقاط یا لکه های زرد کروی در طول رگبرگهای اصلی برگهای کامل شده بروز و سپس به نواحی بین رگبرگها سرایت میکند، در این حالت هم بدشکلی و خوشه های نامنظم تشکیل می شود و مقدار محصول کاهش می یابد.
مبارزه:
  • کنترل نماتودهای ناقل: با نماتودهای ناقل ویروس در موستانهای دایر نمی توان با موفقیت مبارزه نمود. از این رو باید اقدامات ضروری را در مرحله قبل از کاشت به منظور شکستن سیکل اکولوژیک ویروس – نماتود از طریق آیش طولانی و کنترل علفهای هرز به عمل آورد و یا نماتودهای ناقل را با استفاده از فومیگاسيون خاک، ریشه کن کرد.
  • ایجاد مقاومت: مقاومت در برابر ویروس (GFLV (Grapevine Fanleaf Virus و نماتود X. index به ترتیب در بعضی از ارقام شرقی Vitis vinifera و در Muscadinia یا گونه های Vitis غیر از V. vinifera شناخته شده است و برای پایه های جدید به کار گرفته می شوند.
  • انتخاب و تولید مواد تکثیری عاری از ویروس

بیماری آنتراکنوز مو

 عامل بیماری:

عامل بیماری گیاهی آنتراکنوز مو قارچ Elsinoe ampelina می باشد .

علایم بیماری:

برگ های جوان نسبت به بیماری گیاهی آنتراکنوز مو انگور بسیار حساس هستند. روی برگهای جوان لکه های زیادی با مرکز خاکستری رنگ و حاشیه نامنظم یا دایره ای شکل به رنگ قهوه ای تا سیاه بوجود می آید. به تدریج مرکز لکه ها به رنگ خاکستری مایل به سفید درآمده، لکه ها خشک شده، میریزند و برگ حالت غربالی به خود می گیرد.

روی ساقه لکه های متعدد ریز دایره ای و قرمز رنگ بوجود می آید. لکه ها به مرور فرورفته، بزرگ شده و زخم هایی با مرکز خاکستری و حاشیه گرد یا منظم ایجاد می کنند. حاشیه لکه ها قرمز مایل به قهوه ای تا بنفش مایل به سیاه است.

زخم های روی ساقه شباهت زیادی به زخم های ایجاد شده بر اثر تگرگ دارد با این تفاوت که لبه زخم های ایجاد شده بر اثر بیماری برآمده با حاشیه سیاه رنگ بوده و در کل سطح شاخه دیده می شوند اما زخم های ایجاد شده بر اثر تگرگ بدون حاشیه سیاه رنگ و فقط در یک سمت ساقه می باشند. در صورت شدت بیماری لکه ها یکی شده و ساقه خشک می شود.

خوشه انگور پیش از گلدهی نسبت به بیماری بسیار حساس است. علائم در ابتدا به صورت لکه های رنگی روی حبه ظاهر می شود. لکه ها به مرور فرورفته شده و حاشیه باریکی به رنگ قهوه ای تیره یا سیاه پیدا می کنند.

مرکز لکه ها به تدریج به رنگ بنفش درآمده ، حالت مخملی پیدا کرده و به رنگ خاکستری مایل به سفید درمی آید. درصورت رسیدن بیماری به درون میوه، حبه ترک برداشته و شرایط برای ایجاد آلودگی های ثانویه مساعد می شود.

مبارزه:
  • کشت ارقام مقاوم مانند نیا گارا – کنکورد
  • هرس شا خه های آلوده
  • سم پاشی در دو نوبت زمستان با محلول سولفات مس پنج در صد و در بهار با کپتان و یا توپسین به نسبت دودر هزار

بیشتر بخوانید:

شناسایی بیماری سفیدک پودری تاک(انگور) و مبارزه با آن
مبارزه با بیماری سفیدک داخلی انگور در خراسان شمالی

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا