گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

اصفهان، تنها قطب پرورش گاو جرسی در کشور

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: اصفهان قطب‌دامپروری کشور است.

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان، حسین ایراندوست معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: استان اصفهان به علت موقعیت جغرافیایی مناسب و مراتع نسبتا باکیفیت یکی از مناطق مهم صنعت دامپروری ایران است.

وی افزود: جمعیت دامی استان اصفهان به بیش از ۶۰۰ هزار رأس گاو و گوساله شیری و بیش از ۳ میلیون و ۴۶۰ هزار رأس گوسفند و بز می‌رسد و سالیانه یک میلیون و ۸۰۰ هزارتن انواع محصولات دامی در این استان تولید می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان ادامه داد: پس از سال‌ها پرورش گاو هولشتاین، حدود ۴۰۰ رأس تلیسه از نژاد جرسی اواخر سال ۹۸ توسط یکی از گاو داری‌های صنعتی استان از دانمارک خریداری و ابتدای سال ۹۹ وارد استان شد.

اصلاح نژاد دام با هدف افزایش بهره وری

علیرضا شفیعی کارشناس شرکت کشت و دامداری فکا در موردخصوصیات نژاد جرسی گفت: این گاو از نظر اندازه کوچکترین نژاد گاو شیری است و در روند اصلاح نژاد آن، تولید کره به عنوان اصلی‌ترین فرآورده از شیر این نژاد، مدنظر بوده است.

او افزود: امسال به طور متوسط روزانه ۲۰۲ تن شیر در این مجموعه تولید شده که ۹ تن مربوط به نژاد جرسی بوده و پیش بینی می‌شود در سال‌های بعد این میزان افزایش قابل توجهی داشته باشد.

کارشناس شرکت کشت و دامداری فکا گفت: هزینه خوراک نژاد جرسی هرکیلوگرم ۳ هزار و ۹۰۰ تومان است که ۲۰ درصد کمتر از هزینه خوراک نژاد هلشتاین است ضمن اینکه گاو جرسی در برابر بیماری‌ها هم مقاومت بالایی دارد.

شفیعی با بیان اینکه در واردات نژاد جرسی علاوه بر بهبود کیفیت شیر، تکثیر دام هم مورد توجه بوده است گفت: با بهبود کیفیت اسپرم، ظرفیت پرورش گاو از ۲ هزار به‌بیش از ۳ هزار رأس در سال می‌رسد واین امر راه را توسعه گله هموارتر می‌کند.

اصلاح نژاد اولویت شرکت فکا

او هدف اصلی پرورش گاو جرسی را تبدیل شرکت فکا به کانون اصلی تحقیق و توسعه درباره دام و ترکیبات نژادی و تبادل مواد ژنتیکی اعلام و اضافه کرد: استان اصفهان از نظر افزایش بهره وری در گاوداری‌های صنعتی رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است.

کارشناس شرکت کشت و دامداری فکا گفت: افزایش قیمت نهاده‌ها و به روز نبودن تجهیزات حمل و نقل باعث شده این شرکت نتواند آنطور که باید از مزایای پرورش دام جرسی بهره‌مند و در زمینه صادرات با مشکل مواجه شود.

شفیعی گفت: اگر برای صادرات برنامه ریزی شود باید به سمتی برویم که زیر ساخت‌های آن را هم ایجاد کنیم.

مقاوم در همه جا از گرم‌ترین تا سردترین مناطق

احمدرضا اسماعیلی مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: از خصوصیات خوب نژاد جرسی این است که می‌تواند به خوبی با اقلیم‌ها و آب و هوای مختلف سازگاری پیدا کند برخلاف بسیاری از نژاد‌ها که در دمایی خاص بازدهی دارندگاو‌های جرسی به خوبی گرما را تحمل می‌کنند.

او افزود: گاو جرسی بدن مقاوم و سرسختی دارد بنابراین می‌تواند در بیشتر مناطق به خوبی رشد کند.

دامپروری نوین در گرو حمایت دولت است

احمدرضا اسماعیلی با اشاره به اینکه حمایت از توسعه پرورش نژادجرسی از سیاست‌های سازمان جهاد کشاورزی است گفت: از نظر پدافند غیر عامل موضوع بسیار مهمی است که بتوانیم در کنار پرورش نژاد هولشتاین تنوع نژادی ایجاد کنیم.

او افزود: باید با کاهش هزینه ها، جلوگیری از ضایعات و با افزایش تولید به ازای هر رأس، بهره وری پرورش گاو شیری را بالا ببریم.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: با توجه به محدودیت منابع آبی که اولویت ما پرورش نژاد‌های سبک مانند جرسی است که نیاز کمتری به نهاده‌ها و آب دارند و در این زمینه مجوز‌های لازم اعطا می‌شود.

ساماندهی مراتع و وضعیت علوفه، اصلاح نژاد دامها، ازبین بردن واسطه‌ها و تشویق سرمایه گذاران بخش خصوصی و دولتی می‌تواند باعث بهبود کمی و کیفی صنعت دامپروری در کشور شود.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایانا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا