گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

هیچ محصول تراریخته‌ای در آذربایجان شرقی کشت نمی‌شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در خصوص کشت محصولات تراریخته اظهار کرد: هیچگونه محصولات تراریخته‌ای در استان کشت و برداشت نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اکبر فتحی در نشست خبری به مناسبت هفته پدافند غیرعامل، اظهار کرد: پدافتد غیرعامل در بخش کشاورزی، اهمیت مضاعفی نسبت به سایر بخش‌ها دارد، زیرا بخش کشاورزی، در معرض انواع بلاها و تهدیدهایی قرار دارد که تامین امنیت غذایی را با خطر مواجه می‌کنند.

وی با بیان این‌که برای تامین امنیت غذایی، باید اقدامات استراتژی انجام گیرد، گفت: یکی از این اقدامات، ذخیره سازی مواد غذایی و استفاده در زمان کمبود و بحران محصول خاصی است، به خصوص محصولات وارداتی همچون نهاده دامی که در دوره‌ای، امکان وارد کردن وجود نداشته باشد؛ در این راستا نیز، طی ماه‌های گذشته با مشکل کمبود نهاده مواجه شدیم ولی تمامی دامداران و مرغداران اکنون می‌توانند، به شکل رسمی و از طریق سامانه مجازی نهاده موردنیاز را خریداری کنند.

 وی ادامه داد: فلسفه وجودی شرکت پشتیبانی دام، پدافند غیرعامل است و این شرکت، به عنوان متولی ذخیره سازی مواد غذایی در کشور، محصولات مختلف کشاورزی را در انبارها و سیلوهای پراکنده سراسر کشور، برای مواقع بحرانی، ذخیره کرده و معمولا طی دو الی سه ماه کمبود محصول، در بازار توزیع می‌کند.

فتحی ادامه داد: هر یک از محصولات کشاورزی، حتی پس از برداشت نیز موجود زنده هستند و احتمال فسادزایی دارند، محصولاتی چون سویا، کنجاله سویا و ذرت، میزان فساد پذیری بالاتری نسبت به سایر محصولات داشته و فقط می‌توان در زمان کوتاهی نگهداری کرد، از این رو در بحث پدافند غیرعامل، تنها توجه به بحث ذخیره سازی محصولات نباید انجام گیرد بلکه باید به سمت تولید داخل برویم.

وی با بیان این‌که اقتصاد مقاومتی در راستای پدافند غیرعامل، می‌آید، گفت: عمده اقدامات در کشاورزی مقاومتی، توجه به تولید از محل منابع داخلی است، پس اگر بتوانیم هر ساله، مقداری از مصرف محصولات وارداتی کاهش بدهیم، وابستگی به خارج را کاهش خواهیم داد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مشکلات وارد کردن محصولات کشاورزی آلوده به کشور، اظهار کرد: تا یک زمانی، در ایران چیزی به نام آفت سوسک کلورادو وجود نداشت، اما یک استاد دانشگاه، بدون اطلاع و از روی کنجکاوی و خیرخواهی، بذور یک نوع سیب زمینی را به صورت چمدانی، وارد کشور کرده بود، اما متاسفانه یکی از این بذور، آلوده به آفت سوسک بود که پس از آن، در داخل کشور گسترش یافت و اکنون، سوسک کلورادو یکی از آفات اساسی مزارع سیب زمینی محسوب می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی متذکر شد: اکنون برای جلوگیری از این مشکل، در فرودگاه‌ها، یک بخش قرنطینه وجود دارد که هر نوع محصول کشاورزی و یا بذر وارداتی را بررسی می‌کند.

وی افزود: این گونه مشکلات کشاورزی و زیستی، می‌تواند منجر به فاجعه بزرگ اقتصادی شود و در این راستا است که به اهمیت پدافتد غیرعامل در کشاورزی می‌توان پی برد.

وی با بیان این‌که مشکل محصولات آلوده ممکن است که در امر صادرات هم ایجاد شود، گفت: زمانی که محموله صادراتی برگشت می‌خورد، اولین اقدام این است که محموله به بازار داخلی عرضه شود، در حالی که باید ابتدا دلیل برگشت محصول بررسی و ریشه یابی شود تا اگر ایراد از جنبه فساد باشد، محموله را توزیع نکنیم و دیگر شاهد این گونه مشکلات نباشیم.

 فتحی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که یکی از مشکلات بخش کشاورزی، وارد کردن نژاد برتر دام همچون گوسفند سه قلو زا، است، افزود: باید نسبت به این اقدام، حساسیت داشته باشیم و این امر نباید باعث نابودی ژن‌های بومی شود؛ نگهداری از ژن بومی دام‌ها بر عهده جهاد کشاورزی است و در این راستا نیز انواع مراکز نگهداری مثل مرکز نگهداری گاو سرابی را داریم و حتی مرکز اصلاح نژاد شمالغرب کشور در تبریز مستقر شده است که سلول‌های جنسی دام‌ها را برای سالهای آتی نگهداری می‌کنند.

وی ادامه داد: همچنین کلینیک‌های دامپزشکی و گیاه پزشکی در سراسر استان، مجهز به انواع دستگاه‌ها هستند تا در شناسایی آفات به موقع عمل کنند.

وی گفت: مبارزه با آفات عمومی مثل ملخ، نقش حاکمیت است؛ اگر ملخ‌هایی که از سایر مناطق به ایران هجوم می‌کنند را شناسایی و نوع و زمان پروازشان را تشخیص ندهیم، می‌تواند منجر به فاجعه‌ای بزرگ در کشور شود.

رئیس کارگروه جهاد کشاورزی پدافند غیرعامل آذربایجان شرقی در خصوص آمادگی جهاد کشاورزی در انفجارهای پرتوی، اظهار کرد: هر پرتو و اشعه‌ای که ساطع شود، قطعا به موجود زنده آسیب می‌رساند، جهاد کشاورزی، آمادگی لازم برای ساماندهی و رسیدگی در زمان این بحران را دارد.

وی در خصوص بذور آلوده داخلی، اظهار کرد: سالانه حدود ۷۶ هزار تن بذر گندم در استان مصرف می‌شود که ۱۰ هزار تن به صورت اصلاح شده، تحت عنوان بذور گواهی شده بین کشاورزان توزیع می‌شود و باقی بذور به صورت خودمصرفی، توسط خود کشاورز، از محصول سال گذشته نگه داری می‌شود، جهاد کشاورزی، برای اصلاح این بذور خودمصرفی، می‌تواند کشاورزان را ترغیب به بوجاری و ضدعفونی بذور کند.

وی افزود: امسال ۱۷ هزار تن بذر گواهی شده را توزیع کردیم و توانستیم ۵۵ هزار تن بذر خودمصرفی را به نام خود کشاورز، بوجاری و ضدعفونی کنیم.

فتحی در خصوص شایعه کمبود بذر، تصریح کرد: این امر قطعاً واقعیت ندارد زیرا قیمتی که برای گندم سال آینده توسط دولت مشخص شده، ۴۰۰۰ تومان است، از این رو تعدادی از کشاورزان که بذر خودمصرفی داشتند، وسوسه شدند تا بذور خود را به قیمت ۴۲۰۰ تومان به کارخانه ها بفروشد و سپس با نبود بذر مواجه شدند؛ تعداد این کشاورزان محدود بود و بذور موردنیازشان نیز تامین شده است.

وی با اشاره به مشکل ویلاسازی و تغییر کاربری اراضی کشاورزی، اظهار کرد: نهاد مسکن و شهرسازی، موظف شده تا برای کاهش این امر، شهرک‌های ویلایی احداث کند، در تبریز نیز مقرر شده تا طی مسیر آزاد راه تبریز ـ سهند، اراضی مشخصی به شهرک ویلایی اختصاص یابد.

وی با اشاره به میزان بالای ضایعات کشاورزی کشور، اظهار کرد: جهاد کشاورزی، در راستای کاهش ضایعات، می‌تواند ضریب مکانیزاسیون را افزایش دهد؛ ضریب مکانیزاسیون استان از متوسط کشور بالا است، در نتیجه میزان ضایعات کشاورزی استان به خصوص در زراعت، کمتر از متوسط کشوری است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی، در خصوص مشکل واسطه‌ها، بیان کرد: قطعات کشاورزی در کشور، کوچک بوده و برای کشاورز صرف نمی‌کند که به سمت بازاریابی برود، اما باید به کشاورزان، راه‌های ورود به عرصه بازاریابی توجیه شود که این امر در راستای یکپارچه سازی اراضی و اصلاح نظام کشاورزی انجام می‌گیرد.

وی افزود: سازمان تعاون روستایی باید نقش واسطه را ایفا کند و تمامی محصولات یک کشاورز را بخرد و به بازار عرضه کند، اما متاسفانه تاکنون در این امر ضعیف عمل کردیم ولی در حال برطرف کردن مشکلات هستیم.

وی در خصوص دلیل گرانی محصولات کشاورزی، اظهار کرد: قیمت محصولات کشاورزی تابع قیمت سایر کالاها است و با افزایش قیمت سایر کالاها، افزایش می‌یابد.

فتحی با اشاره به توسعه پایدار کشاورزی و نقش محیط زیست در این راستا، گفت: آذربایجان شرقی با توجه به قرارگیری در حوضه دریاچه ارومیه، در بحث آب، با محدودیت اساسی مواجه است و یک استان خشک محسوب می‌شود؛ در راستای استفاده بهینه و صرفه جویی در آب، طی پنج سال گذشته، میزان ۴۰ درصد آب مصرفی این حوضه، کاهش یافته است.

وی افزود: استفاده از سیستم آبیاری و روش‌های نوین آبیاری که موجب افزایش راندمان می‌شود و اقدامات نرم افزاری و اصلاح الگوی کشت، از جمله اقداماتی است که در راستای استفاده بهینه از آب انجام گرفته و حتی سطح زیر کشت پیاز در منطقه نیز کاهش یافته است.

وی، بیمه را راهی برای کنترل ریسک تولید محصولات کشاورزی دانست و افزود: تقریبا تمامی محصولات کشاورزی تحت پوشش بیمه هستند و به طور متوسط، ۵۰ درصد حق بیمه را دولت و ۵۰ درصد باقی را کشاورز پرداخت می‌کند.

رئیس کارگروه جهاد کشاورزی پدافند غیرعامل آذربایجان شرقی متذکر شد: کشاورزان از عدم پرداخت و اشتباه در محاسبات میزان غرامت گله داشتند که اکنون با ایجاد یکسری تغییرات، قسمت بزرگی از این مشکل حل شده است.

وی با اشاره به اجبار دامداران در شناسنامه دار کردن دام‌ها، افزود: در راستای پلاک کوبی و شناسنامه دار کردن دام‌ها تاکنون اقدامات خوبی انجام گرفته است و دامداران در بحث تامین نهاده دامی نیز، ملزم به پلاک کوبی هستند.

فتحی در خصوص آخرین وضعیت بیماری‌های دامی در استان، گفت: با توجه به این‌که در فصل سرما، نگرانی از بابت ابتلای دام‌ها به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان ایجاد می‌شود اما جهاد کشاورزی، آمادگی لازم برای مقابله با این مشکل را دارد و فعلا نیز هیچگونه مشکلی در گسترش این بیماری در استان گزارش نشده است.

فتحی بیان داشت: نگاه ما به پدافند غیرعامل صرفاً تهدیدات خارجی نیست زیرا ما آفت‌هایی داریم که باید خود باغدار مراقب باشد و آفت‌هایی داریم که باید دولت حمایت کند که ملخ یکی از این نوع‌هاست و اگر به محض طغیان ملخ به کشور باید بلافاصله کلینیک‌های تشخیص آفت آنها را شناسایی کرده و عملیات مقابله را انجام دهد.

وی یادآور شد: همزمان با مسائل فنی، مسائل پدافند غیرعامل نیز به کشاورزان آموزش داده می‌شود.

وی با اشاره بر اینکه فعالیت‌های کشاورزی کار تعطیل شدنی نیست و کرونا همه مسائل تحت تاثیر قرار داد، گفت: نمی‌توان واحد تولیدی، گاوداری، مرغداری را تعطیل کرد زیرا ارتباط با موجودات زنده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با تاکید بر اینکه ما باید علم را به مزرعه ببریم، گفت: رسانه‌ها تاثیر ترویجی روی کشاورزان دارد تا بتوانیم حرف‌مان را به گوش کشاورز برسانیم.

وی افزود: در بیش از ۳ هزار روستا امکان آموزش حضوری وجود ندارد، از این‌رو بستر فضای مجازی، رسانه و صدا و سیما نقش بزرگ دارد.

فتحی ابراز کرد: ما باید دست کشاورزان را ببوسیم که با تحریم، کرونا و وضعیت اقتصادی دست از تولید برنداشتند و الحمدلله هیچ نقصی در بازار نیست و اگر افزایش قیمتی هم باشد، دست کشاورز نیست.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی، با تاکید بر اینکه برای استحکام فعالیت ها و کاهش آسیب پذیری در برابر تهدیدات نظامی و غیرنظامی باید تدابیر از قبل اندیشیده شود، افزود: جانمایی انبارها و پراکندگی سیلوهای گندم بخاطر ملاحظات پدافندی است.

فتحی، از استقرار مراکز قرنطینه در فرودگاه‌ها خبر داد و ابراز داشت: در استان آذربایجان شرقی هم ۱۱ مرکز و ایستگاه قرنطینه در گمرکات، مرزهای هوایی و زمینی و ورودی‌های استان مستقر شده است تا از شیوع آفت‌های محصولات کشاورزی و باغی و دامی وارداتی جلوگیری شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی، با بیان اینکه کاهش ضایعات با نوسازی ماشین آلات کشاورزی و افزایش مکانیزاسیون کشاورزی محقق می‌شود، اضافه کرد: به دنبال افزایش راندمان و کاهش ضایعات هستیم که در راستای ارتقای امنیت غذایی و اقدامات پدافندی است.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایانا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا