گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

شهرستان ارزوئیه رتبه برتر کیفیت گندم را دارد

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان ارزوئیه گفت: جلسه برنامه ریزی کشت محصولات پاییزه با حضور مدیرحفظ نباتات استان، مدیرزراعت استان ،کارشناس مکانیزاسیون،مدیر جهادکشاورزی شهرستان ،کارشناسان حوزه تولیدات گیاهی ومسئولین مراکز خدمات در محل مدیریت جهاد کشاورزی این شهرستان برگزار شد.

بنا به گزارش خبرنگار ایانا در استان کرمان، امیری در ابتدا گزارشی از مشکلات پیش رو تولید محصولات زراعی ارائه نمود وافزود: با بالا رفتن قیمت سموم وکودهای شیمیایی وادوات وماشین الات کشاورزی وهزینه های کاشت بالا ،بایستی با جدیت بیشتری کارها را پیش ببریم تا تولید سال قبل را حفظ کنیم.

امیری اظهار کرد: به منظور رعایت الگوی کاشت و اجرای تناوب زراعی،کشت کلزا در این شهرستان ضرورت دارد.

وی با بیان اینکه کارشناسان پهنه به متقاضیان کشت محصول کلزا توصیه های فنی را ارائه می‌دهند، افزود: در سال زراعی جاری در زمینه تامین بذر گندم شهرستان مشکلی نداریم حتی بذر مازاد را می­توان به سایر استانها ارسال کرد و با توجه به کیفیت بالای محصول گندم شهرستان، خوشبختانه صنایع ماکارونی کشور در سال زراعی جاری نیز اقدام به عقد قراردادبا گندمکاران شهرستان کرده‌اند تا گندم تولیدی شهرستان را به قیمتی بالاتر از قیمت تضمینی دولت از کشاورزان خریداری کنند.

در این جلسه مسئولین مراکز نیز از کم تاثیر بودن بعضی از علف‌کش‌های کلزا، قیمت بالای سموم وعدم تمایل کشاورزان به خرید سموم گران ،تقاضای بالای کشاورزان درخرید کمباین وتراکتور وبسته بودن سایت تراکتورسازی وتقاضای کشاورزان جهت تامین سموم جونده کش  را مطرح کردند.

در ادامه طاهری مدیر حفظ نباتات استان در زمینه کنترل به موقع آفات و بیماریها و علف‌های هرز در محصولات پاییزه سال قبل گفت: خوشبختانه با تشکیل شبکه مراقبت فعال وردیابی به موقع درصد سن زدگی در مزارع گندم این شهرستان به زیر حد مجاز رسید و هیچ محموله برگشتی نداشتیم.

وی تصریح کرد: با اجرای تناوب زراعی وتامین بذر مناسب واقدامات به زراعی، بیماری لکه باکتریایی در مزارع گندم به حداقل رسیدو بیماریهای گندم نظیر زنگ زرد وفوزاریوم ولکه برگیها با تلاش کارشناسان وهمت کشاورزان به موقع مدیریت گردید ومحصول گندم با کمیت وکیفیتی تولید شد.

وی از افزایش سه برابری قیمت سموم خبرداد و گفت: این مشکلی است که درحال حاضر با آن مواجهیم اما با رعایت تاریخ کاشت، تراکم کاشت، ایش ونمکاری وشخم قبل از کاشت وتناوب زراعی میتوان مصرف سموم را کاهش داد وبه کشاورزی پایدار دست یافت.

سپس آهنگری مدیر زراعت استان گفت: ارزوئیه به‌عنوان نگین زراعت کشور مطرح است وبا توجه به اینکه شهرستان ارزوئیه در سال قبل ۴۰هزارتن گندم تحویل شرکت‌های ماکارونی داده توانسته رتبه برتر کیفیت گندم را کسب کند.

وی افزود: علاوه بر تامین بذرشهرستان ،میتوان بخشی از بذر  سایر استان‌ها مانند خوزستان ،فارس وجیرفت را نیز تامین کرد.

وی از اجرای طرح مربیان همگام با کشاورز در گندم وکلزا خبرداد و افزود: این طرح که با همکاری بسیج مهندسین در ذرت انجام شده و یک طرح مدونی در سطح کشور است و همچنین طرح یاوران تولید نیز که با همکاری مرکز تحقیقات در سطح ۵۰۰ هکتار  مزارع  ذرت این شهرستان انجام شد و هدف از اجرای این طرح‌ها بالا بردن کمیت وکیفیت محصول با تغذیه متناسب مزارع است.

خوارزمی کارشناس مکانیزاسیون گفت:در زمینه تامین ماشین آلات کشاورزی متاسفانه با بالارفتن قیمت وعدم موجودی این محصولات روبه رو هستیم اما قول  تامین ۲۵۰ دستگاه تراکتور در استان داده شده است وبرای شهرستان ارزوئیه نیز سهمیه ۳ دستگاه کمباین در نظر گرفته شده است که افراد متقاضی هرچه سریعتر باید فاکتور ارائه کنند.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایانا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا