گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

توسعه صنعت پنبه نیازمند بذرهای اصلاح شده و توسعه مکانیزاسیون

مجری طرح ملی پنبه وزارت جهاد کشاورزی گفت: پنبه تولید داخل نیازمند حمایت جدی دولت برای تامین بذرهای جدید اصلاح‌شده، توسعه مکانیزاسیون (کمباین برداشت پنبه)، مدیریت مزرعه و احیای زنجیره تولید است که این امر با تخصیص تسهیلات ویژه محقق می‌شود.

«ابراهیم هزار جریبی» روز یکشنبه در نشست خبری تشریح اهم فعالیت‌ها و برنامه های تولیدی در سالجاری افزود: اکنون سالانه ۲۷۰ هزارتن «وش پنبه» در سطح ۹۸ هزارو ۵۰۰ هکتار در کشور تولید می شود که از این میزان ۱۲۰ هزار تن یعنی یک سوم آن  پنبه مورد مصرف در صنعت است.

وی با بیان اینکه نیاز سالانه صنعت و ظرفیت جذب پنبه کشور ۲۵۰ هزار تن است، اظهارداشت: بخش قابل توجهی از پنبه مورد نیاز صنعت از محل واردات از کشورهای ازبکستان، تاجیکستان و هند تامین می شود که عمده واردات از ازبکستان است.

مجری طرح ملی پنبه با اشاره به اینکه توجه به تولید پنبه درکشور از سال ۱۳۹۵ کلید خورد، تصریح کرد: طی دو سال اخیر اقدامات خوبی از لحاظ تحقیقاتی و فنی در این بخش صورت گرفته به طوری که از کاهش سطح زیرکشت این محصول در کشور جلوگیری شده است.

وی گفت: اکنون پنبه در سطح ۱۸ استان کشور کشت می شود، اما کشت عمده این محصول مربوط به ۶ استان خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، گلستان، فارس و اردبیل است.

خوداتکایی کشور در تولید پنبه تا سال ۱۴۰۰

هزار جریبی درباره تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در کشت پنبه کشور افزود: طبق برنامه ششم توسعه ما باید به تولید ۳۲۰ هزارتن می رسیدیم که طی سال‌های گذشته از برنامه عقب افتادیم، بنابراین با مکاتباتی که با سازمان برنامه و بودجه داشتیم قرار شد برای پایان سال ۱۴۰۰ به تولید مذکور دست پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ در تولید پنبه به خوداتکایی خواهیم رسید، گفت: با اقدامات حمایتی صورت گرفته امسال (سال ۹۹) تولید پنبه به ۲۷۰ هزار تن خواهد رسید.

وی با تاکید بر اینکه کشت پنبه به دلیل زنجیره تولیدش اشتغالزایی بالایی دارد، اظهارداشت: اکنون کشور در تامین مواد اولیه صنعت دچار کمبود است که باید چالش های این صنعت در زمینه استفاده از ارقام مناسب بذور و کمباین های برداشت محصول هرچه سریعتر رفع شود.

مجری طرح ملی پنبه وزارت جهاد کشاورزی درباره بذور اصلاح شده تصریح کرد: بذور اصلاح شده در تولید پنبه کشور باید به ۱۰۰ درصد برسد این درحالیست که امسال ۸۰ درصد بذور اصلاح شده و سال گذشته این میزان ۶۰ درصد بوده است.

وی اضافه کرد: اگر بتوانیم با حمایت های دولت، یارانه ای برای بذر  و انتقال تکنولوژی تخصیص دهیم به طور حتم مصرف بذور اصلاح شده در این بخش به ۱۰۰ درصد خواهد رسید.

مشکل پنبه، نبود کمباین های مخصوص برداشت

هزارجریبی با تاکید بر اینکه در بخش مکانیزاسیون برداشت پنبه عقب مانده ایم گفت: کمباین های برداشت پنبه اختصاصی و مربوط به چند کشور ویژه است که ما به دلیل اعمال تحریم ها و کمبود اعتبار، امکان تامین این ماشین آلات را نداریم به نحوی اکنون در کشور ۳۰ کمباین کوچک و متوسط قدیمی موجود است.

وی براین باور است که برای توسعه کشت پنبه باید دولت در این بخش ورود پیدا کند زیرا در تمامی کشورهای تولیدکننده پنبه، دولت ها حامی کشاورزان و تولید این محصول هستند.

این مقام مسئول در معاونت زراعی وزارت جهاد کشاورزی اظهارداشت: با حمایت های دولت در دو سال اخیر خط اعتباری برای کاشت و داشت محصول پنبه موجود است و مشکلی در این زمینه نداریم اما مشکل اصلی اعتبارات لازم برای حوزه برداشت پنبه است.

به گفته وی، اکنون ۷۰ کارخانه جداکننده پنبه دانه در کشور فعال است این درحالیست که طی سال‌های گذشته تعداد این کارخانجات ۱۰۰ مورد بود.

هزار جریبی درباره زنجیره تولید پنبه اظهارداشت: اکنون بخش نساجی برای تبدیل پنبه به نخ در کشور فعال است اما دانه پنبه برای روغن کشی، کنجاله دام، صنایع نظامی و تولید اسکناس مورد استفاده است که باید بتوانیم با پیشرفت در این بخش از مزایای تولید این محصول بهره مند شویم.

مجری طرح ملی پنبه وزارت جهاد کشاورزی یکی دیگر از  مشکلات تولید پنبه کشور را نبود سیاست های وارداتی برای حمایت از تولید داخلی این محصول دانست و افزود: در ابتدای دهه ۹۰ که نیاز صنعت به پنبه ۱۲۰ هزار تن بود، بین ۵۰ تا ۶۰ هزار تن واردات داشتیم که در سال ۹۸ به دلیل تشدید تحریم ها میزان واردات به ۹۸ هزارتن رسید.

به گفته وی، نیاز سالانه صنعت به پنبه ۲۵۰ هزارتن است.

هزارجریبی با اشاره به اینکه کیفیت پنبه تولید داخل، گفت: پنبه تولید داخل از لحاظ قطر، طول، کیفیت و اندازه با نوع وارداتی خود تفاوت چندانی ندارد.

وی درباره نرخ خرید تضمینی پنبه افزود: نرخ خرید تضمینی پنبه در سال ۹۵ مانع افت قیمت این محصول شد و اثرگذار بود و در سال‌های ۹۶ تا ۹۸ قیمت این محصول در بازار بیشتر از نرخ تضمینی تعیین شده بود.

مجری طرح ملی پنبه وزارت جهاد کشاورزی قیمت تضمینی خرید هر کیلوگرم وش پنبه در سال زراعی جدید را هفت هزارو ۵۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: اکنون نرخ هر کیلوگرم وش پنبه در بازار بین ۱۰ هزار تا ۱۲ هزارتومان است و نرخ خرید تضمینی تنها برای این است در شرایط افت بازار، تولیدکننده متضرر نشود.

به گفته هزارجریبی، اکنون خرید تضمینی در استان های گلستان، خراسان رضوی و پارس آباد مغان شروع شده است.

برگزاری دومین همایش ملی روز جهانی پنبه

مجری طرح ملی پنبه وزارت جهاد کشاورزی گفت: دومین همایش ملی روز جهانی پنبه از ۱۶ مهرماه در خراسان رضوی منطقه ارگ ترشیز کهن – کاشمر برگزار می شود که این اقدام در توسعه کشت و تولید پنبه کشور موثر خواهد بود.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایرنا
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا