گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

انگور دیم مریوان طلای سیاه کردستان

انگور ره شه(سیاه) باغات دیم مریوان بدلیل کیفیت بسیار بالا به طلای سیاه کردستان مشهور است، میوه‌ای که هر سال ۲۷ هزار تُن از آن در این شهرستان مرزی تولید و روانه بازار مصرف سراسر کشور می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، ‌ اواخر شهریور و اوایل مهر هر سال کار برداشت انگور سیاه از باغات دیم و آبی شهرستان مریوان آغاز می‌شود البته قبل از برداشت این محصول، انگور سفید برداشت شده که به نسبت انگور سیاه عمر کمتری دارد اما بازار انگور سیاه چند برابر بازار نوع سفید است.

شهرستان مرزی مریوان بدلیل آب و هوای مناسب و مساعد برای کشت انواع محصولات باغی بویژه انگور همیشه در استان کردستان زبانزد بوده و در سال‌های اخیر با توجه به بازار گرم و افزایش تقاضا برای محصولات باغی نظیر انگور توسعه باغات در دستور کار مدیریت جهاد کشاورزی و باغداران این شهرستان قرار گرفته است.

انگور سیاه علاوه بر مصرف تازه خوری به صورت کشمش، آبمیوه و شیره نیز قابل فراوری است و در سنوات گذشته کارخانجات تولیدی در این زمینه افزایش یافته و همین امر موجب ایجاد بازار داغ برای خرید این نوع انگور شده است.

تولید ۲۷ هزار تن انگور سیاه در مریوان

مدیر جهاد کشاورزی مریوان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به آغاز کار برداشت انگور سیاه گفت:‌ امسال پیش بینی می شود بیش از ۲۷ هزار تن انگور در باغات این شهرستان برداشت و روانه بازار مصرف شود.

محمد رحیمی اظهار کرد: سه هزار و ۴۸۶ هکتار از باغات شهرستان را باغات انگور تشکیل می‌دهد که کار برداشت این محصول با ارزش از اوایل مهر آغاز و تا اواسط آبان ادامه دارد.

وی افزود: از این میزان هکتار باغات انگور، ۲ هزار و ۷۱۵ هکتار آن بارور و ۷۷۱ هکتار را غیر بارور تشکیل می‌دهد که در سال‌های آینده به مرحله باروری رسیده و باعث افزایش تولید انگور در این شهرستان می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی مریوان متوسط برداشت انگور در هر هکتار از باغات بارور را هشت تن اعلام کرد و گفت:‌ پیش بینی می‌شود ۲۷ هزار و ۱۵۰ تُن انگور از باغات شهرستان برداشت و روانه بازار مصرف شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر سه هزار و ۱۳۳ بهره بردار مشغول برداشت انگور هستند، اضافه کرد: با توجه به افزایش تورم در بازار قیمت فروش این محصول کاهش یافته و بطور میانگین قیمت هر کیلوگرم انگور به ۶ هزار تومان رسیده است.

رحیمی ادامه داد: انگور تولیدی در باغات شهرستان مریوان علاوه بر مصرف تازه خوری و تبدیل در مصارف خانگی برای کشمش، مویز و شربت، بدلیل کیفیت بسیار بالای آن به استان های ارومیه، تبریز، تهران، شیراز و اصفهان نیز برای مصرف فرستاده می‌شود.

وی افزود: در مریوان یک سردخانه ۲ هزار و ۵۰۰ تُنی احداث شده که انگور تولیدی را نگهداری می‌کند و یک کارخانه نیز در زمینه صنایع تبدیلی در آینده ای نزدیک در این شهرستان افتتاح و به بهره برداری می‌رسد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مریوان تاکید کرد: کارخانه ژینانوش دارای پرونده بهره برداری در زمینه تولید آبمیوه، شربت و کنسانتره است که در زمینه انگور سیاه نیز سالانه ظرفیت فرآوری ۴۰ هزار تُن را دارد و اکنون ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی تاکید کرد: با افتتاح این کارخانه سود واقعی فروش انگور سیاه و سایر محصولات باغی عاید باغداران و تولیدکنندگان می‌شود و از خام فروشی و صادرات آن به قیمت بسیار پایین جلوگیری بعمل می‌آید.

یکی از باغداران انگور سیاه در مریوان نیز اظهار داشت: متاسفانه در بازار کنونی قیمت همه کالاها و محصولات افزایش چندین برابری داشته اما قیمت انگور سیاه همچنان پایین است.

وی افزود: بدلیل نبود صنایع تبدیلی در شهرستان،  محصولات باغی با قیمت بسیار پایین از باغداران خریداری و سود واقعی آن عاید دلالان و واسطه ها می‌شود.

وی تاکید کرد: دولت با ایجاد صنایع تبدیلی در سطح مریوان که قطب تولید محصولات باغی استان کردستان به شمار می‌رود باعث ایجاد انگیزه بیشتر در باغداران برای تولید خواهد شد.

با توجه به تولید ۴۲ درصد انگور سیاه استان کردستان در شهرستان مریوان، ایجاد صنایع تبدیلی یا خرید تضمینی محصولات باغی از باغداران ضمن ایجاد انگیزه در تولیدکنندگان موجب افزایش تولید و درآمد پایدار خواهد شد تا علاوه بر تامین نیاز بازار داخلی، برخی از این محصولات از جمله انگور سیاه به خارج از کشور نیز صادر شود.

افتتاح کارخانه ژینانوش در این شهرستان می‌تواند باعث تولید بیشتر محصولات باغی نظیر انگور شود،  مریوان بواسطه مرز باشماق و همسایه بودن با اقلیم کردستان عراق توانایی صادرات محصولات باغی را دارد که این امر در رونق و شکوفایی هر چه بیشتر صنعت باغداری و کشاورزی تاثیرگذار است.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایانا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا