گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

تولید ۲۴۷۰۰ تن گردو در آذربایجان شرقی

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: میزان تولید گردوی استان در سالجاری بیش از ۲۴ هزار و ۶۰۰ تن برآورد شده بود اما در اثر سرمازدگی باغات اغلب شهرستان‌ها نزدیک به ۲۸۹۹ تن محصول از بین رفته و اکنون میزان تولید گردو در سالجاری ۲۴ هزار و ۷۰۰ تن برآورد می‌شود.

محمدباقر بی پروا در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که سطح زیر کشت گردو در استان بالغ بر ۷۳۰ هکتار باغ غیربارور و ۹۲۰۰ هکتار باغ بارور است، گفت: نزدیک به ۸۰ درصد از گردوی استان معادل ۱۹ هزار و ۷۰۰ تن به صورت تازه خوری مصرف می‌شود و ۲۰ درصد باقی معادل ۷۹۰۰ تن نیز در صنایع غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی در خصوص صادرات این محصول، اظهار کرد: صادرات گدو از استان اغلب به صورت مغز گردو به استان‌های همجوار و کشورهای حوزه خلیج فارس، آسیای میانه و روسیه انجام می‌گیرد.

وی با بیان این‌که عملکرد محصول گردوی استان برابر سه تن در هر هکتار است، افزود: ارقام بومی گردو ۹۶ درصد سطح زیر کشت باغات استان را تشکیل می‌دهد و چهار درصد نیز شامل اقام اصلاح شده لر، فرنور، فرنت، فرانکت، هاوارد و ارقام نخبه محلی است.

بی پروا با بیان این‌که شهرستان‌های اسکو، عجب شیر و آذرشهر از قطب‌های مهم تولید و فرآوری گردو در استان محسوب می‌شوند، افزود: آذربایجان‌ شرقی از مجموع بیش از ۱۴۰ هزار هکتار باغات کشور حدود هفت درصد سطح زیر کشت باغ گردو دارد و بیشترین سطح زیرکشت گردو نیز در شهرهای اسکو با ۱۳۲۹ هکتار، عجب شیر با ۱۱۰۸هکتار، آذرشهر با ۹۳۵ هکتار مرند با ۸۲۷ هکتار و شبستر نیز با ۷۴۹ هکتار قرار دارد.

وی در خصوص برنامه‌های جهاد کشاورزی استان در باغات گردو، گفت: سرشاخه کاری درختان گردو با ارقام برتر اصلاح شده و نخبه محلی با هدف افزایش عملکرد در واحد و کنترل شیوع آفت کرم خراط جزو اولویت‌های جهاد کشاورزی است.

وی افزود: در بیش از ۳۰۰ هکتار باغ گردوی سطح استان با ارقام پر بار و اصلاح شده عملیات سرشاخه کاری انجام یافته است که با استقبال باغداران استان روبرو شده و در حال افزایش است.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایسنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا