گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

هنر فرش‌بافی کاشمر رو به زوال است

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی کاشمر گفت: متأسفانه فرش دستباف شهرستان کاشمر رو به‌ زوال است، با توجه به اینکه نیروی کار جوان دیگر به این حرفه رو نمی‌آورد باید برای گرایش به آن انگیزه ایجاد شود

رضا یوسفی در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: سال ۱۳۹۴ فرش کاشمر که بالغ‌بر ۱۵۰ سال قدمت دارد در فهرست سازمان تملک فکری به ثبت جهانی رسیده است. با وجود اینکه زمانی طرح‌هایی مثل زیرخاکی یا کاسه کوزه که مختص خود کاشمر بوده و به ثبت هم رسیده به کشورهای اروپایی صادر می‌شد و خریداران خاص خود را داشت اما اکنون شاهد رکود این هنر ارزشمند هستیم.

وی بیان کرد: هر چند فرش دستباف کاشمر از گذشته دارای برند بوده و در سال ۹۴ در فهرست سازمان فکری دنیا جز نه نقطه جغرافیایی ثبت‌ شده اما شاهدیم شاخه‌های وابسته به این صنعت مانند رنگرزی سنتی کاملاً در حال فراموش شدن است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کاشمر افزود: دانش‌های بومی بسیاری در سینه رنگرزان قدیمی نهفته شده که باید از آن استفاده مطلوب شود، اگر این‌ هنرمندان را نداشته باشیم دیگر کسی نیست، اکنون در طراحی فرش به سمت کپی‌های بسیار سطح پایین رفته‌ایم.

وی مطرح کرد: فرشی که زمانی از کاشمر برای موزه‌های مختلف دنیا بافته می‌شده اکنون جفت گره شده به‌ طوری که اگر یک‌ بار شسته شود کیفیت خود را از دست می‌دهد.

یوسفی با اظهار تأسف از اینکه فرش دستباف شهرستان کاشمر رو به‌ زوال است، گفت: با توجه به اینکه نیروی کار جوان دیگر به این حرفه رو نمی‌آورد می‌طلبد انگیزه برای گرایش به آن ایجاد شود.

وی عنوان کرد: نقوش گردان نظیر شاه‌ عباسی، افشان، افشان ترنج، لچک ترنج چهار فصل، لچک افشان، خنثی محرابی، زیر خاکی و گلفرنگ از طرح‌های رایج در کاشمر هستند، از این میان طرح‌های گلفرنگ و زیر خاکی درصد زیادی از طرح‌های قالی این شهرستان را به خود اختصاص داده‌اند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کاشمر افزود: با توجه به اهمیت صنایع‌ دستی کاشمر از جمله فرش دستباف باید نسبت به برگشت مجدد شکوه فرش کاشمر تلاش کرد. امیدواریم میدانی در کاشمر به نام فرش نام‌گذاری شود. بدون شک اگر خود مسئولان برای فرش ارزش قائل شوند تا حدودی مشکلات رفع می‌شود.

وی بیان کرد: اگر چه در گذشته قالیبافان به حرفه خود افتخار می‌کردند اما اکنون خجالت می‌کشند که بگویند در این حرفه فعال هستند.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایسنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا