گروه مشاوران برندینگ فراسو
دانستنی‌هامكانيزاسيون

معرفی تكنولوژی های پیشرفته در تراكتورهای جدید

امروزه تكنولوژی های پیشرفته در تراكتورهای جدید ، توليدي در كشورهاي اروپايي و آمريكايي، يك الگوي خوب براي طراحي و توليد تراكتور با كارآيي بالا محسوب مي شوند.

امروزه تكنولوژی های پیشرفته در تراكتورهای جدید ، توليدي در كشورهاي اروپايي و آمريكايي، يك الگوي خوب براي طراحي و توليد تراكتور با كارآيي بالا محسوب ميشوند؛ از اين رو تا آنجا كه ممكن است شما را بـا سيسـتمهاي جديد به كار رفته در قسمتهاي مختلف نظير بخش انتقال قدرت، كابين راننده و … آشنا سازيم، دور نيسـت روزي كه بتوانيم با استفاده از نيروهاي خلاق كشور، ما، الگوي سايرين در زمينه تكنولوژی هاي نوين ساخت تراكتور و ادوات كشاورزی و صنعتي باشيم.

تراكتورهای سری RT

تراكتورهاي مذكور كه به ادعاي توليد كنندگان آن جهت تامين كارآيي و مداومت بالا در كار مزرعه طراحي شده اند داراي قابليتهاي ذيل ميباشند:

  • سطوح قدرت متنوع در خروجيPTO به مقادير ۱۰۰ ،۱۲۰ ، ۱۴۰ , ۱۵۵ HP
  • گيربكسـهاي CVT
  • سيستم انتقال قدرت اتوماتيك از نوع Quadrashift يا ۶ Auto
  • موتور ديزلي ۶/۶ ليتري با ساختار فول
  • سيستم تعليق آكسل جلو و كاب ين به صورت مجزا و از دو نوع مختلف
  • طراحـي ارگونـومي كابين براي راحتي بيشتر راننده
  • سيستم كنترل روشنايي لمسي با قابليت انتخاب نور گزنون
  • كنتـرل دماي اتوماتيك كابين
  • سيستم اتصال سه نقطه با ظرفيت بالا بري بالا
  • بازده اقتصـادي و بـا صـرفه درخروجي PTO و …

اين تراكتورها داراي يك سيستم هيدروليك بستة جبران كننده فشار و جريان ميباشند كـه قادرنـد دبـي روغن را براي عملكردهاي گوناگون هيدروليكي به طور همزمان مهيا سازند . يادآور ميشود كه با اين سيستم، امكان دسترسي به فشارحداكثر ۲۹۰۰ psi در دبي ۲۹ gallons در دقيقه وجود دارد.

ضمناً سيسـتم كنتـرل اسپول ولو SMS قادر به كنترل دقيقتر و راحتتر نيروي هيدروليكي ميباشد. در سطوح دبـي مختلـف، ايـن سيستم امكان عملكرد دقيقتر و با كيفيت بالاي تجهيزات مربوطه را فراهم مي آورد.

اهـرم كنتـرل سـه حالتـه هيدروليكي ، كار با تجهيزات جانبي به ويژه لودر و … را با آسان كردن عملكرد و سـريع تـر كـردن سـيكل اجرائي، فراهم مي آورد.

ذيلا به بررسي اجمالي بعضي از ويژگيهاي اشاره شده در اين تراكتورها مي پردازيم :

تراكتورهاي داراي گيربكسهاي CVT

سيستم CVT POWERMAXX، از تكنولوژی های تراكتورهای جدید محسوب می شود که امكان دسترسي به قدرتها و سرعتهاي بالا را با اهـرم مهيا ميكند؛ انتخاب ساده سرعت صحيح براي كار ، بدون تعويض مرحله به مرحله دنده و انتخـاب سـرعت متغير كه از ويژگي اين نوع سيستم انتقال قدرت مي باشد.

امكان دسترسي به راندمان بالا را مهيـا ميسـازد وليكن ويژگي خاص اين تراكتورها _ همان طور كه در شكل قابل مشاهده است طراحي ارگونـومكي ميـز
فرمان تعبيه شده در سمت راست كابين و قابليت دسترسي آسان به كنترلهاي ذيل است:

  • انتخاب سرعت عادي و سـرعت در يك جهت خاص (يكنواخت)
  • انتخاب يكـي از وضـعيت هـاي اهرم دستي يـا پـدال پـايي و نيـز انتخــاب رنــجســرعتهاي مــورد نظرراننده
  • امكان نظارت بر عملكرد موتور

در حين كار، اپراتور ميتواند سرعت دقيقي را كه مايل به دسترسي به آن مي باشد برنامه ريزي نمايد، درلحظه اول تنظيم، سرعتها روي يك LCD
نمايش داده خواهند شد، اهرم كنترل سـمت چـپ غربالـك فرمان، سرعت و جهت حركت را كنترل ميكند از اين رو با حركت دادن اهرم مذكور، سرعت جلـو عقب را ميتوان از پيش تنظيم نمود.

تراكتور به طور اتوماتيك ، آرام، متوقف و يـا تغييـر جهـت خواهد داد و سپس جهت دستيابي به سرعت برنامه ريزي شده در روي صفحه LCD ، شتاب خواهدگرفت.

شستي برف پاك كن و بوق، در سمت راست غربالك فرمان، در واقع، اشـكال كنتـرل گونـاگون را يكجا، داراست:

امكان انتخاب موارد نمايش داده شـده در صـفحه LCD ، تغييـر وضـوح LCD و انتخـاب چهارحالت براي سرعت تغيير مسير حركت جلو و عقب از خيلي آرام و روان در دنده سنگين تا سرعت بالا در دنده بالا از امكاناتي است كه اين شستي در اختيار كاربر قرار مي دهـد.

بـا وجـود گيربكسـهاي CVT و سيستم تعليق آكسل جلو امكان حركت از سرعت صفر الي ۵۰ hr/k به راحت فراهم ميشود؛ البته اين كار بايد با
تنظيم و كنترل مكرر و تركيبي حداكثرتوانايي موتور و سطوح مختلف انتقال قدرت تحت بار صورت گيرد.

تراكتورهاي داراي سيستم انتقال قدرت اتوماتيك ۶ حالته ، TRANSMISSION 6 AUTO

از تكنولوژی های تراكتورهای نسل جدید داراي سيستم انتقال قدرت ۶ حالته اتوماتيك قادرند ۲۴ سطح سرعت مختلف را براي تراكتور مهيا نمايند؛ تغيير اين سرعت ها تماماً به صورت الكتروهيدروليكي و با استفاده از اهرم صورت ميگيرد.

قابليت تعويض اتوماتيك اين تراكتورها، عملكرد آنها را بسـيار شـبيه بـه اتومبيلهـاي سواري كرده است. به هنگام درگيري دنده ها ، سيستم تعويض دنده، با حس دور در دق يقه موتور ، متناسـب آن ، سرعت مناسب را انتخاب مينمايد.

براي تعويض دنده ها علاوه بر اهرم نشان داده شـده، دکمـه اي نيـز روي اهرم سمت چپ غربالك جهت آزادي دست راست كاربر براي اجراي ساير كنترلها، تعبيه شده است.

با اين امكان اضافه شده در اهرم چپ غر بالك ، متوجه شديد كه اين اهرم، تنهـا جهـت كنتـرلحركت جلو و عقب نيست بلكه براي تعويض اتوماتيك دنـده هـا نيـز اسـتفاده مـي شـود.

سيسـتم كنتـرل الكترونيكي همچنين قادر به تنظيم درگيري كلاچ براي تعويض ملايم تر ميباشندكه با اين امتيـاز در واقـع علاوه بر رواني تراكتور، بارهاي مازاد وارده بر وسيلة وصل شده به تراكتور تا حد بسيار زياد كاهش خواهد يافت.

تراكتورهاي داراي سيستم انتقال قدرت اتوماتيك Quadrashift

نوع دیگری از تكنولوژی های تراكتورهای جدید که اين سيستم نيز قادر است چهار سرعت خروجي از تعويض دنده را با هشت سرعت سنكرون تركيب و در مجموع ۳۲ سطح مختلف سرعت جلو و ۳۲ سطح مختلف سرعت عقب را براي تراكتور مهيا نمايد.

تعويض دنده ها با دكمه تعبيه شده روي اهرم و دستيابي به سطوح سرعتهاي مياني ( ۸ سرعت بـين هر تعويض دنده ) با اهرم  امكان پذير ميباشد.

و البته جهت تعويض اتوماتيك دنده ها نيز كليد لغزنده اي در روي دسته صندلي تعبيه شده است كه با استفاده از آن ، سيستم تعويض دنده، بـا
حس دور در دقيقه موتور، متناسب آن، سرعت مناسب را به صورت اتوماتيك انتخاب مينمايد.

سيستم كنترل الكترونيكي نيز همانند تراكتورهاي داراي سيستم انتقال قدرت اتوماتيـك ۶ حالتـه، ۶ AUTO TRANSMISSION، عمل ميكند.

سيستمهاي تعليق و كابين ويژه تمامي اين سري از تراكتورها داراي يك صندلي بسيار راحت و همچنين سيستم تعليق پنوماتيكي ويـژه
اي(MAXX AIR) براي كابين هستند كه بين شاسي و كابين به عنوان عاملي جداكننده، تعبيه شده اسـت بـه طوريكه لرزش كابين را تا حد قابل محسوسي كاهش داده، ميتواند متناسب با شرايط مزرعه يا جاده، تنظـيم شــود.

بنــابرايــن راننــده هنگــام كــار كــاملاً احســاس راحتــي ميكنــد چــرا كــه قــادر اســت عمليــات سخت مزرعه با پستي و بلندي هاي زياد را با حداقل خستگي و استرس و حداكثر بهره وري انجام دهد.

البته اين تراكتورها از يك سيستم تعليق هيدروليكي نيز بهره ميگيرند (HydraMaxx) كه با تداوم بخشـيدن به تماس چرخها با خاك و در نتيجه كاهش اتلاف انرژي حاصل از لغزش، راندمان كار را افزايش ميدهد.

امكانات مهيا شده در كابين

علاوه بر سيستمهاي تعليق اشاره شد، از تكنولوژی های تراكتورهای جدید ، فضاي مناسب و وسايل جانبي تعبيه شده در كابين، راحتي كار و كنترل بهتر امور را براي راننده مهيا كرده است:

  • ميز فرمان كاملاً ارگونوميكي با دگمه هاي كنترل در سمت راست كابين
  • كنترل دماي كابين
  • طراحي به گونه اي است كه نفوذ صداهاي اضافي به داخل كابين بسيار كم ميباشد
  • وجود ديد كافي براي راننده ( شيشه جلوحدوداً ۶۱ فوت مربع )
  • استفاده عالي از فضاي موجود و نصب يك كولر بزرگ و مناسب اين فضا
  • داشبورد در نظر گرفته شده مخصوص براي بهبود ديد زمين جلو كه داراي امكانات نمايش وضعيت انالوگي و LCD يكجا ميباشد
  • امكان ارتباط مخابراتي از داخل كابين براي كاربرد وسايل جانبي جهت برنامه ريزي وكنترل
  • كنترل نورخارج كابين و استفاده از امكانات نور گزنون
  • عمليات مختلف كشاورزي و يا محاسبه ميزان سوخت مورد نياز يا ميزان لغزش و …

۰%

امتیاز کاربر: ۲.۰۵ ( ۱ نتایج)
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا