گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

چرا برنج خارجی گران شد؟

دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران با بیان اینکه قیمت برنج خارجی ۲.۵برابر سال گذشته شده است گفت: قیمت هر کیلوگرم برنج هندی به ۱۸ تا ۲۰ هزار تومان رسیده است که با افزایش دوباره قیمت ارز نرخ این محصول نیز افزایش می‌یابد.

مسیح کشاورز دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم درباره دلایل افزایش قیمت افسارگسیخته برنج ایرانی و خارجی در بازار اظهار کرد: بعد از حذف ارز ترجیحی واردات برنج و اختصاص ارز نیمایی به واردات، قیمت برنج نیز در بازار مصرف افزایش یافت.

وی افزود: در اردیبهشت ماه که قیمت ارز نیمایی ۱۴.۲ هزار تومان بود قیمت برنج هندی به‌یک‌باره از ۸ هزار تومان به ۱۶ هزار تومان افزایش یافت و اکنون نیز که برنج‌های جدید با ارز بیش از ۲۰ هزار تومان در حال واردات است قیمت این برنج به ۲۰ تا ۲۱ هزار تومان افزایش می‌یابد.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران با بیان اینکه تخصیص ارز نیمایی به واردات برنج کند است ادامه داد: در زمان حاضر نیز برنج‌های هندی که در این فاصله وارد کشور شده‌اند با قیمت ۱۸ تا ۲۰ هزار تومان در حال عرضه به بازار است.

وی تصریح کرد: قیمت برنج پاکستانی نیز با توجه به اینکه قیمت اولیه و هزینه انتقال بالاتری دارد  در زمان حاضر بالاتر از ۲۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

واردات برنج نصف شد

کشاورز با اعلام اینکه ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تن برنج در گمرکات رسوب کرده است اظهار داشت: بخشی از برنج‌های سال گذشته در گمرک رسوب کرده است و بخشی از برنج‌هایی نیز که امسال آمده است با توجه به کندی روند تخصیص ارز در مرحله تأمین و تخصیص ارز قرار دارد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا کمبود برنج در کشور وجود دارد یا قیمت‌های فعلی به‌خاطر شرایط تورمی و نرخ ارز است گفت: سال قبل ۹۱۰ هزار تن برنج تا مدت مشابه سال جاری (۵ماهه ابتدایی سال) وارد شده بود که این رقم در سال جاری به ۴۳۰ هزار تن کاهش یافته است.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران تأکید کرد: با توجه به اینکه واردات برنج نصف شده است در صورتی که تقاضای بازار مانند قبل باشد در بازار کمبود خواهیم داشت.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
خبرگزاری تسنیم
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا