گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

امسال ملخ‌ها زودتر به ایران حمله می‌کنند

رئیس جهاد کشاورزی بوشهر عنوان کرد: در جریان مبارزه با ملخ صحرایی، خوشبختانه کمترین آسیب به مزارع، باغات، و مراتع استان وارد شد اما در اواخر سال ۹۸ و همزمانی حمله دسته جات ملخ با شیوع بیماری کووید ۱۹، کار ما سخت تر شد. پیش بینی فائو این است که امسال ملخ ها زودتر از سال گذشته به کشور ما حمله خواهند کرد.

محمدتقی منوچهری ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران با گرامیداشت فرا رسیدن هفته دولت عنوان کرد: توسعه گلخانه ها، تولید گیاهان دارویی، شهرک های شیلاتی و کشاورزی، حفظ، احیاء و توسعه منابع طبیعی و ذخائر گیاهی و جانوری، توسعه صنایع تبدیلی، تکمیلی و بسته بندی و همچنین بهبود الگوی کشت بهینه و جایگزینی محصولات مقاوم از جمله اهداف جهاد کشاورزی است.

وی با اشاره به اهمیت آبزی پروری اظهار کرد: بیش از ۵۰ درصد میگوی پرورشی کشور در استان بوشهر تولید می شود، سال گذشته ۲۱ هزار تن میگوی پرورشی تولید شد و پیش بینی ما این است که در سال جاری به ۲۰ هزار تن برسد.

رئیس جهاد کشاورزی بوشهر تاکید کرد: تا پیش از سال ۹۸ تنها پرورش مرغ گوشتی را در استان داشتیم، اما خوشبختانه در حال حاضر یک واحد مرغ مادر گوشتی در شهرستان دشتستان و در هفته دولت افتتاح می شود، همچنین یک واحد جوجه کشی در بندر ریگ شهرستان گناوه، و یک کشتارگاه مدرن نیز در دهه فجر و در شهرستان گناوه به بهره برداری می رسد که کمک خوبی به بازار تولید گوشت مرغ خواهد کرد.

منوچهری تصریح کرد: ظرفیت صنایع تبدیلی، تکمیلی و فرآوری از سال ۹۲ به ظرفیت ۳۰۳ هزار تن رسیده که زمینه اشتغال ۳۲۲ نفر را به وجود آورده است.

وی با اشاره به وجود ۱۰ سایت فعال پرورش میگو در استان بوشهر گفت: از شاخصه های منحصربه فرد پرورش آبزی در استان استقرار پژوهشکده میگو و مرکز تشخیص بیماری های میگو، زنجیره کامل تولید و ارزش آبزیان است و تنها در زمینه لارو مقداری وابستگی داریم که لازم است موسسه های تحقیقاتی برای رفع این نقیصه تلاش کنند.

این مسئول یادآور شد: در حوزه صید و صیادی، با ۱۸ بندر صیادی، ۱۲ هزار صیاد، ۳۲ تعاونی صیادی، ۶ مرکز آموزشی صیادی، صید سالانه حدود ۶۰ هزار تن، و ۱۶۲۱ فروند قایق، ۵۷۱ لنج و ۲۲ کشتی به شکل قانونی فعالیت می کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر اظهار کرد: در جریان مبارزه با ملخ صحرایی، خوشبختانه کمترین آسیب به مزارع، باغات، و مراتع استان وارد شد. عملیات مبارزه در دشت ها و مناطق کوهستانی کار بسیاردشواری بود و در بعضی از مناطق مثل کوه احمدسلطان یا درنگ در دشتستان و خائیز در بخش مرکزی شهرستان تنگستان که با همکاری دستگاه های اجرایی راه های ارتباطی در مناطق مختلف ایجاد و مورد استفاده قرار گرفت.

محمدتقی منوچهری اضافه کرد: در اواخر سال ۹۸ که حمله دسته جات ملخ ها با شیوع بیماری کووید ۱۹ همزمان شده بود، کار ما سخت تر شد. پیش بینی فائو این است که امسال ملخ ها زودتر از سال گذشته به کشور ما حمله خواهند کرد. با این حال همکاران ما در جهاد کشاورزی آمادگی کامل برای مقابله با این حملات را دارند، ناوگان مبارزه با خریداری سم و آماده کردن تجهیزات موردنیاز، برنامه ریزی های لازم را انجام داده است.

وی تصریح کرد: طرح نخلستان در شهرستان دشتستان از طرح های مهم اقتصاد مقاومتی است که برای اجرا در سطح ۳۴ هزار و ۲۵۰ هکتار برنامه ریزی شده و هدف اصلی آن اصلاح شیوه آبیاری نخیلات سعدآباد است و شبکه های آن ۷۰ تا ۷۵ درصد پیشرفت دارند. امیدواریم در سال ۹۹ قسمت عمده ای از نخیلات سعدآباد به سیستم آبیاری نوین متصل شود.
رئیس جهاد کشاورزی بوشهر از افتتاح ۵۵ پروژه همزمان با هفته دولت سال جاری خبر داد و افزود: این پروژه‌ها در حوزه‌های آب، خاک، تولیدات گیاهی، دام و طیور، صنایع تبدیلی، شیلات، منابع طبیعی و عشایر با اعتبار ۲۲۰ میلیارد تومان و عمدتا مربوط به بخش خصوصی افتتاح می‌شود که با بهره برداری از این پروژه ها ۷۷۴ شغل مستقیم و ۱۲۶۰ شغل غیرمستقیم ایجاد خواهد شد.

وی با اشاره به توسعه زیرساخت‌های کشاورزی گفت: تولید محصولات کشاورزی در استان بوشهر از ۱.۴ میلیون تن در سال ۱۳۹۲ به ۱.۵ میلیون تن افزایش یافته است. همچنین سطح محصولات گلخانه‌ای از ۸۷ هکتار به ۴۰۱ هکتار افزایش یافته و امسال نیز ۱۱۰ هکتار در دست افتتاح داریم.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایسنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا