گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

چرا گوجه روی دست گوجه‌کاران اصفهانی ماند؟

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: تغییر شرایط اقلیمی و گرمای هوا و از سوی دیگر همزمانی ورود این محصول از دیگر استان ها به بازار باعث برهم خوردن عرضه و تقاضای بازار و کاهش قیمت آن برای کشاورزان شد.

اصغر رستمی در گفت‌ وگو با ایسنا، درباره مشکلات گوجه کارانی اصفهان و بازار این محصول، اظهار کرد: در سال جاری تا حدودی شرایط اقلیمی و گرمای هوا باعث شد تا گوجه استان به خصوص بخش مرکزی آن همزمانی رسیدگی پیدا کند.

وی افزود: در این شرایط حجم بالایی از محصول وارد بازار شد، از سوی دیگر گوجه استان های همجوار و هم اقلیم با اصفهان به طور همزمان وارد بازار و بخشی از آن به میادین میوه و تره بار استان وارد شد که در این شرایط عرضه و تقاضا محصول برهم خورد و شرکت های صنایع تبدیلی وارد کار شوند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه البته سطح زیرکشت گوجه در استان اصفهان رعایت شده است، گفت: منتها گوجه به عنوان محصولی تازه خور، قابلیت صنایع تبدیلی و صادرات خوبی دارد، اما زمانی که عرضه محصولی در بازار بالاتر از تقاضا آن باشد خود به خود قیمت ها دچار نوسان و کاهش و تولیدکنندگان دچار مشکل می شوند.

رستمی با اشاره به خرید گوجه از سوی کارخانجات صنایع تبدیلی و اقدام آنها جهت تنظیم بازار و همچنین خرید حمایتی این محصول، اظهار کرد: در استان‌های مجاور که گوجه آن‌ها زودتر رسیده بود محصول با قیمت هر کیلوگرم ۱۰۰۰ تومان خریداری شد که ۷۰۰ تومان را کارخانه رب و ۳۰۰ تومان را دولت در قالب خرید حمایتی پرداخت می‌کند که طرح پس از اجرا در ۳۱ تیر ماه به پایان رسید.

وی افزود: با توجه به اینکه برداشت گوجه اصفهان پس از ۳۱ تیر آغاز می‌شد، پیش از پایان موعد دستورالعمل برای تمدید آن با وزارت جهاد کشاورزی نامه‌نگاری کردیم تا در بازه ۲۰ روزه برداشت گوجه اصفهان از امتیاز این طرح استفاده کنیم.

به گفته معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان، آمار فروش گوجه هر یک از کشاورزان به کارخانجات رب موجود است و هر زمان آن مبلغ تخصیص پیدا کند به حساب کشاورزان واریز خواهد شد.

رستمی درباره نگرانی برخی کشاورزان در روزهای اخیر اظهار کرد: کیفیت گوجه تحویلی به کارخانه از سوی برخی کشاورزان کاهش پیدا کرد و به همین دلیل کارخانه قیمت خرید را از ۷۰۰ تومان به ۶۵۰ تومان کاهش داد که این موضوع موجب نگرانی کشاورزان شد.

وی با بیان اینکه در این خصوص جلساتی با حضور کشاورزان در سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان برگزار و پس از آن در مکاتبه با کارخانه رب و سازمان تعاون روستایی مقرر شد گوجه کیلویی ۷۰۰ تومان خریداری شود، توضیح داد: در این شرایط کشاورزان باید محصولاتشان را سورت کنند تا میزان خرید از کشاورزان به دقت ثبت شود تا مشکلی برای پرداخت کمک حمایتی در صورت تمدید دستورالعمل نداشته باشیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان اظهار کرد: با همکاری اتحادیه تعاونی روستایی در شهرستان اصفهان پنج مرکز خرید تشکیل و سبدهایی برای حمل و نقل گوجه را شرکت ها تهیه و به صورت امانی در اختیار کشاورزان قرار دادند و گوجه را با قیمت ۷۰۰ تومان از کشاورز تحویل گرفتند.

به گفته رستمی، جهاد کشاورزی استان در سطح استان و وزارتخانه، پیگیر تامین مابه تفاوت هزینه گوجه کاران هستیم از سوی دیگر سال های گذشته بخشی از گوجه تولیدی استان صادر می شد اما امسال با وجود تولید کمتر نسبت به سال گذشته به دلیل شیوع کرونا، نمی توان به کشورهای همسایه صادرات داشته باشیم.

وی با اشاره به ضرورت رعایت سطح زیرکشت متناسب با نیازهای جامعه از سوی کشاورزان و همچنین خارج شدن آنها از کشت تک محصولی، گفت: امسال در استان پیش بینی بیش از ۵۰ هزار تن گوجه در مناطق مختلف شده است، البته گوجه ای که اکنون وارد بازار شده و گوجه کاران آن دچار مشکل شده اند مربوط به بخش مرکزی اصفهان بوده که امیدواریم در ادامه وضعیت آنها مساعد شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان تاکید کرد: بیش از ۴ هزار تن گوجه تحویل صنایع تحویلی استان شده و پیش بینی می شود اگر حدود ۶ هزار تن از این محصول جذب کارخانجات صنایع تبدیلی شود شاهد روند ثابتی در قیمت باشیم.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایسنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا