گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

آبیاری زمین‌های کشاورزی هوشمند می‌شود

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که هیچ دولتی به اندازه دولت تدبیر و امید در بخش آب سرمایه گذاری نکرده است، اعلام کرد: هوشمندسازی پروژه های آبیاری برای افزایش بهره وری در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم علی‌مراد اکبری اظهار کرد: تا پایان سال جاری ۱۲۰ هزار هکتار از اراضی تحت پوشش طرح شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور در صورت تامین اعتبار به بهره برداری می رسد.

اکبری، اعتبار طرح توسعه سامانه های نوین آبیاری در سال جاری را بالغ بر ۲ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: از این میزان اعتبار، ۱۰۰ میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی تامین شده است.

وی گفت: در سال جاری تا کنون ۳۲ هکتار از اراضی کشور به سامانه های نوین آبیاری تجهیز شده اند و ۱۳۲ هزار هکتار آن نیز در حال اجرا است.معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که بیش از ۹۵ درصد تجهیزات و لوازم آبیاری طرح های آب و خاک تولید داخل است، تصریح کرد: هوشمندسازی پروژه های آبیاری برای افزایش بهره وری در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد.

اکبری یا اشاره به این که طرح احیا و مرمت قنوات امسال ۱۴۰ میلیارد تومان اعتبار دارد، یادآور شد: این میزان اعتبار نسبت به پنج سال گذشته رشد ۱۴برابری داشته است.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که هیچ دولتی به اندازه دولت تدبیر و امید در بخش آب سرمایه گذاری نکرده است، اعلام کرد: در دولت تدبیر و امید و از محل صندوق توسعه ملی حدود ۱۲ میلیارد دلار در بخش آب سرمایه گذاری شده است.

اکبری یادآوری کرد: قبل از انقلاب میزان اجرای طرح  آبیاری تحت فشار ۳۸ هزار هکتار و شبکه های آبیاری و زهکشی حدود ۱۲۰ هزار هزار هکتار بوده که در حال حاضر وسعت اجرای طرح آبیاری تحت فشار به ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار و شبکه های آبیاری و زهکشی به یک میلیون و ۶۰۰هزار هکتار رسیده است.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به این که سال ۹۲ راندمان آبیاری در کشور ۳۹ درصد بوده است، گفت: با اجرای طرح های آب و خاک و سایر عملیات به‌زراعی، هم اکنون راندمان آبیاری به ۴۵ درصد رسیده است و بهره وری آب از ۹۲۰ گرم به ۱۴۵۰ گرم ماده خشک به ازای مصرف یک متر مکعب آب رسیده است.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
خبرگزاری تسنیم
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا